Παρασκευή 2 Οχτώβρη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Πεδίο ισχυρών ανταγωνισμών η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ

Στην τελική ευθεία μπαίνει η διαδικασία, προκειμένου να βρουν διέξοδο συσσωρευμένα κεφάλαια ντόπιων και ξένων ομίλων

Από το λιμάνι του Πειραιά, όπως φαίνεται, αρχίζει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ τη διαδικασία της παραπέρα ιδιωτικοποίησης υποδομών και τομέων της οικονομίας, που έχουν κομβική σημασία για την επέκταση της δραστηριότητας και της κερδοφορίας ντόπιων και ξένων μονοπωλιακών ομίλων, όπως άλλωστε προβλέπεται και από τις κατευθύνσεις της ΕΕ.

Ηδη από την περασμένη Τετάρτη βρίσκεται στα γραφεία της κυβέρνησης η 80σέλιδη εισήγηση του ΤΑΙΠΕΔ, με την οποία καθορίζονται με συγκεκριμένο τρόπο οι χώροι που παραχωρούνται στον ΟΛΠ και από εκεί στον «επενδυτή», διαδικασία που κρίνεται απαραίτητη, για να προχωρήσει παραπέρα η ιδιωτικοποίηση.

Με βάση τα συμφωνημένα χρονοδιαγράμματα, η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει τη μελέτη της σύμβασης έως τις 10 Οκτώβρη - ενδεχομένως να παραταθεί έως τις αρχές Νοέμβρη - ώστε στη συνέχεια να πάρει τη μορφή νομοσχεδίου, για να ψηφιστεί στη Βουλή.

Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά δεν αποτελεί καινούργια εξέλιξη. Στην ουσία «τρέχει» επίσημα από το 2008, όταν στην ΕΕ ο ΣΥΡΙΖΑ, μαζί με τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, ψήφισε την Κοινή Λιμενική Πολιτική και την απελευθέρωση των λιμενικών υπηρεσιών. Ετσι άνοιξε ο δρόμος, για να μπουν στο «παιχνίδι» από το 2009 μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι, με πρώτο την κινεζική COSCO, στην οποία παραχωρήθηκαν οι προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) του ΟΛΠ για 40 χρόνια.

Τώρα, η διαδικασία αυτή έχει φτάσει στο «διά ταύτα» και για τους υπόλοιπους χώρους του λιμανιού, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και το πορθμείο Πέραμα - Σαλαμίνα, το car terminal, ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ, το τμήμα του λιμανιού που αφορά την ακτοπλοΐα, ο χώρος των πρώην Λιπασμάτων Δραπετσώνας, προβλήτες της κρουαζιέρας κ.λπ.

Συνωστισμός για το «φιλέτο»

Ο διαγωνισμός για το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ βρίσκεται σε εξέλιξη από το 2014 και ήδη έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση, με πέντε πολυεθνικές εταιρείες να κυριαρχούν. Είναι χαρακτηριστικό ότι από αυτές, επικρατέστερες είναι η δανέζικη «Maersk» και η COSCO, που θεωρούνται από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς και διαμετακομιστικούς κολοσσούς στον κόσμο.

Στην πραγματικότητα, το λιμάνι του Πειραιά είναι ένα «φιλέτο», γύρω από το οποίο διεξάγεται οξύτατος ανταγωνισμός μονοπωλιακών ομίλων, ισχυρών κρατών. Ταυτόχρονα, αποτελεί ένα ακόμα χαρτί για την εγχώρια αστική τάξη, στο πλαίσιο αυτών των ανταγωνισμών, να προωθήσει την αξίωσή της για τη μετατροπή της Ελλάδας σε κόμβο μεταφοράς εμπορευμάτων, αναβαθμίζοντας και από αυτήν την πλευρά το ειδικό βάρος της στην περιοχή και βέβαια τα κέρδη της.

Στο μεταξύ, ενώ η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού βρίσκεται στην τελική ευθεία, οι συνδικαλιστικές πλειοψηφίες ΠΑΣΚΕ, ΑΠ (ΣΥΡΙΖΑ - ΛΑΕ) ΔΑΚΕ, στις διοικήσεις της ΟΜΥΛΕ και των πρωτοβάθμιων σωματείων στο λιμάνι, εμφανίζουν ως διεκδικητικό πλαίσιο την υπεράσπιση του «δημόσιου ΟΛΠ», όπου μέσα χωράνε και οι ιδιώτες, είτε μέσω συμπράξεων, είτε στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΛΠ. Επί της ουσίας, προτείνουν ένα άλλο «μοντέλο» δραστηριοποίησης του κεφαλαίου στο λιμάνι.

Στο σκηνικό προστίθενται και οι δήμαρχοι των γύρων περιοχών, δηλαδή Πειραιά, Περάματος και Κερατσινίου - Δραπετσώνας οι οποίοι, όπως φάνηκε από τη συνάντηση που είχαν με τον υπουργό Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα την περασμένη Τρίτη, αναδεικνύουν αντίστοιχα με την ΟΜΥΛΕ «αιτήματα».

Οι ταξικές δυνάμεις του λιμανιού καλούν τους εργαζόμενους με γενικές συνελεύσεις σε κάθε χώρο δουλειάς, να πάρουν στα χέρια τους την υπόθεση της οργάνωσης του αγώνα ενάντια σε κάθε μορφή ιδιωτικοποίησης του λιμανιού. Να συντονιστούν με τους κλάδους εργαζομένων που τους αφορά το λιμάνι και με την πάλη τους να ανοίξουν το δρόμο για λιμάνια στην υπηρεσία του λαού και όχι των μονοπωλίων.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Για την πορεία ιδιωτικοποίησης των λιμανιών (15/3/2014)
Σε τελική ευθεία η πλήρης ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ (31/8/2013)
Τα μονοπώλια επελαύνουν η ΟΜΥΛΕ σιγοντάρει (22/6/2013)
Ξεκινά σήμερα το Συνέδριο (28/3/2012)
Δεν υπάρχουν καλές και κακές ιδιωτικοποιήσεις (24/11/2011)
Κάλεσε απεργούς σε απολογία (13/2/2010)

Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org