Παρασκευή 2 Οχτώβρη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΡΟΜΠΕΡΤΟ ΡΟΣΕΛΙΝΙ
Ταξίδι στην Ιταλία

Το 1954, ο Ροσελίνι προτείνει σε μια έκπληκτη κριτική μια ταινία που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ασυνείδητα μπεργκμανικό, ίσως επειδή στη ζωή του σκηνοθέτη είχε μπει με σκανδαλώδη τρόπο μια γυναίκα με επίθετο Μπέργκμαν, σηματοδοτώντας ένα είδος συμβίωσης ανάμεσα στο σινεμά και την ιδιωτική ζωή... Βέβαια, ο Ροσελίνι τοποθετεί τα μη λεχθέντα της ζωής του ζευγαριού της ταινίας σ' ένα πλαίσιο αντίθετο με εκείνο του Σουηδού. Στη βόρεια και παγωμένη ατμόσφαιρα, ο Ιταλός αντιπαραθέτει τη σχεδόν πρωτόγονη ζωτικότητα της Νάπολης. Αμφότεροι, όμως, διερευνούν τις ρωγμές στη συζυγική σχέση. Η Ινγκριντ Μπέργκμαν ήταν έγκυος και στη μυθοπλασία και στην πραγματικότητα στο «Στρόμπολι» (1952) και, ξανά έγκυος, στο ρόλο της μητέρας στο «Ευρώπη '51» (1952). Τώρα, η σχέση της με τον Ροσελίνι - που παραμένει μέχρι σήμερα ο πιο σημαντικός Ιταλός σκηνοθέτης για το στιλ, τη «δέσμευση» και το περιεχόμενο του έργου του - περνά περίοδο κρίσης. Ακριβώς όπως το ζευγάρι Κάθριν και Αλεξάντερ, που φτάνουν από το Λονδίνο στη Νάπολη να πουλήσουν ένα ακίνητο που κληρονόμησαν. Παντρεμένοι 8 χρόνια, είναι η πρώτη φορά που βρίσκονται κάπου μόνοι τους, πρόσωπο με πρόσωπο με τον εαυτό τους. Το σύνθετο εσωτερικό ταξίδι κάνει να αναδυθούν στην επιφάνεια σωρευμένες ρωγμές στη συζυγική σχέση, ρήξη που φτάνει ως το διαζύγιο...

Η ταινία - χωρίς σενάριο, που γυρίζεται μέρα τη μέρα θέλοντας να εμφυτεύσει μια σχέση ανάμεσα στους χαρακτήρες και το χώρο που αυτοί βρίσκονται - προβλήθηκε στην Ιταλία μια περίοδο που η εκτίμηση για τον Ροσελίνι είχε πάρει την κατιούσα, έτσι η ταινία υποτιμήθηκε. Στη Γαλλία, η ταινία έτυχε εκτίμησης τόσης που μετατράπηκε σε κάτι σαν είδος μανιφέστου του νέου κύματος. Η ταινία θεωρείται ενδιαφέρον έργο, ίσως το καλύτερο της δεύτερης περιόδου του σκηνοθέτη...

Με τους: Ινγκριντ Μπέργκμαν και Τζορτζ Σάντερς

Παραγωγή: «Viaggio in Italia», Ιταλία (1954)


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ