Το νομοσχέδιο, σε πολλά σημεία, «συμμορφώνεται» με την απαράδεκτη απόφαση 460 του ΣτΕ, που είχε κηρύξει αντισυνταγματικό τον προηγούμενο νόμο, με αποτέλεσμα να έχει καταστεί ανενεργός. Κραυγαλέα περίπτωση είναι τα όσα προβλέπονται για την απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας από τη λεγόμενη «μιάμιση γενιά», για την οποία το νομοσχέδιο απαιτεί ολοκλήρωση της εννιάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης ή 6 τάξεων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, τη στιγμή που η προηγούμενη ρύθμιση προέβλεπε έξι χρόνια εκπαίδευσης σε ελληνικό σχολείο.
Το νομοσχέδιο αναρτήθηκε το απόγευμα της Πέμπτης για διαβούλευση. Η ρύθμιση αφορά τα γεννημένα στην Ελλάδα παιδιά νόμιμων μεταναστών και μάλιστα με συγκεκριμένους τύπους αδειών παραμονής.
Με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου δυσκολεύεται η κτήση της ιθαγένειας, αφού μετατίθεται για έξι χρόνια από τη γέννηση, ενώ τη στιγμή της υποβολής της αίτησης πρέπει και οι δύο γονείς να είναι νόμιμοι, ο ένας εκ των δύο μάλιστα με συγκεκριμένους τύπους αδειών παραμονής, όπως είναι του επί μακρόν διαμένοντος, αορίστου χρόνου ή δεκαετίας, των οποίων η κτήση είναι δυσχερής αφού προβλέπει μια σειρά από οικονομικά κριτήρια, όπως εισοδηματικά, εκπλήρωση φορολογικών υποχρεώσεων κ.ά.
Παράλληλα, δεν καταργούνται μια σειρά από ποινικά κωλύματα που αφορούν την κτήση της ιθαγένειας μετά την ενηλικίωση ή την κτήση μέσω πολιτογράφησης (σ.σ. περιλαμβάνουν ακόμα και καταδίκες για συκοφαντική δυσφήμιση ή αντίσταση κατά της αρχής) ούτε τα λεγόμενα «πιστοποιητικά» κοινωνικών φρονημάτων (ενσωμάτωση και συμφωνία με το πολιτικό σύστημα), καθώς και οι απαιτήσεις για ένταξη στην οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας, εκπλήρωση φορολογικών υποχρεώσεων κ.λπ.
Στο ίδιο νομοσχέδιο γίνονται τροποποιήσεις στο Μεταναστευτικό Κώδικα (νόμος 4251/2014) και ενσωματώνονται δύο πρόσφατες Οδηγίες της ΕΕ, η Οδηγία 2011/98 και η Οδηγία 2014/36.