Τρίτη 7 Απρίλη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ
Μισό δισ. δολάρια σε εταιρεία των ΗΠΑ για τις ανάγκες του ΝΑΤΟ

«Πρωτίστως ΝΑΤΟικό θέμα» χαρακτηρίζει η ίδια η κυβέρνηση την απόφασή της σχετικά με τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας...

Τις ΝΑΤΟικές ανάγκες επιτήρησης σε Αιγαίο και Νοτιοανατολική Μεσόγειο επικαλείται η συγκυβέρνηση για την απόφασή της... (φωτ. αεροσκάφος «P-3 Orion»)
Τις ΝΑΤΟικές ανάγκες επιτήρησης σε Αιγαίο και Νοτιοανατολική Μεσόγειο επικαλείται η συγκυβέρνηση για την απόφασή της... (φωτ. αεροσκάφος «P-3 Orion»)
Μισό δισ. δολάρια σε αμερικανική εταιρεία δίνει η κυβέρνηση, για τις ανάγκες περιπολιών του ΝΑΤΟ στη νοτιοανατολική πτέρυγά του, στοχοποιώντας ακόμα και «μεταναστευτικές ροές». Το ομολογεί δημοσίως η ίδια η κυβέρνηση. ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, αφού πρώτα αναγνώρισαν όλες τις δανειακές υποχρεώσεις της χώρας έναντι των «θεσμών» στο ακέραιο, τώρα καλούν το λαό να σφίξει κι άλλο το ζωνάρι για τα προτάγματα της λυκοσυμμαχίας.

Συγκεκριμένα, τα τελευταία 24ωρα ξέσπασε θόρυβος σχετικά με την απόφαση της κυβέρνησης - για την οποία ο «Ριζοσπάστης» είχε γράψει ήδη από τις 4 Φλεβάρη 2015 - να εγκρίνει κονδύλι 500 εκατομμυρίων δολαρίων προκειμένου να ανακατασκευαστούν και να εκσυγχρονιστούν πέντε παλαιότερα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας («P-3 Orion»), με εργολάβο την αμερικανική εταιρεία «Lockheed Martin», θεωρητικά για τις ανάγκες της ανθυποβρυχιακής άμυνας.

Η συμφωνία παρουσιάζεται από διαφόρους ως το πρώτο μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα έπειτα από σχεδόν δέκα χρόνια. Κατά βάση κλείστηκε συμφωνία για αναβάθμισή τους από τη «Lockheed Martin» και με υπεργολάβο την ΕΑΒ. Αλλωστε, φαίνεται ότι γενικώς στόχος της κυβέρνησης είναι να κάνει την ΕΑΒ αντιπρόσωπο του αμερικανικού μονοπωλίου στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Εχει μια σημασία το γεγονός ότι δεν προηγήθηκε κάποια ενημέρωση στην αρμόδια Ειδική Διαρκή Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής. Κι αυτό σε ευθεία αντίθεση με διάφορες δεσμεύσεις που έχει αναλάβει στα λόγια η κυβέρνηση τάχα περί «διαφάνειας» και συζήτησης για όλα αυτά τα θέματα στο Κοινοβούλιο.

Αλλο ένα δείγμα της «συνέχειας του κράτους»

Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση έσπευσε να εκδώσει για το θέμα «non paper», όπου αναφέρει επί λέξει:

«1. Η απόφαση του ΚΥΣΕΑ προβλέπει τον εκσυγχρονισμό πέντε αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας του Πολεμικού Ναυτικού "P-3 Orion", έναντι 500 εκατ. δολαρίων στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Τα αεροσκάφη αυτά είχαν αποκτηθεί δωρεάν από τις ΗΠΑ (την περίοδο 1991-1992), είναι σήμερα ηλικίας 25 ετών και ο εκσυγχρονισμός τους θα τους δώσει παράταση ζωής για ακόμα 15.000 ώρες. Το πρόγραμμα αναβάθμισής τους είχε ενεργοποιηθεί σε απόφαση ΚΥΣΕΑ από το 2012». Αλλο ένα δηλαδή θέμα όπου έχουμε την περίφημη «συνέχεια του κράτους», τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ να κάνει ό,τι έκανε ή είχε δρομολογήσει η συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ.

«2. Ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών θα γίνει από την Lockheed Martin στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) και άλλες ελληνικές εταιρείες ως υποκατασκευαστές κρίσιμων συστημάτων που θα ενσωματωθούν στα παλιά αεροσκάφη. Με την ανάθεση της δουλειάς στην ΕΑΒ εξασφαλίζεται εργασία για 7 χρόνια». Πρόκειται για ουσιαστική παραδοχή του ρόλου που επιφυλάσσει και η νέα συγκυβέρνηση στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία, ως «υποκατασκευαστή» για τις «μπίζνες» μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων του εξωτερικού, μακριά από τις πραγματικές αμυντικές ανάγκες της χώρας και χωρίς δικό της πρωτότυπο έργο, δίχως έρευνα και εκμετάλλευση του σημαντικού επιστημονικού και τεχνικού προσωπικού της χώρας.

«3. Τα αεροπλάνα "P-3 Orion" πετούσαν κανονικά μέχρι το 2009. Με απόφαση του τότε υπουργού Αμυνας (Ευ. Μεϊμαράκης) τα αεροπλάνα καθηλώθηκαν λόγω παλαιότητας, αν και είχαν ακόμα ώρες πτήσης. Αν ο εκσυγχρονισμός τους γινόταν εκείνη την εποχή δεν θα κόστιζε τόσα χρήματα, ενώ οι σκέψεις για αγορά καινούργιων αεροσκαφών δεν προχώρησαν λόγω της οικονομικής κρίσης που ερχόταν».

«Το θέμα δεν είναι κυρίως "ελληνικό" αλλά ΝΑΤΟικό...»

«4. Από το 2009 μέχρι σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό έμεινε χωρίς αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας. Πού είναι το πρόβλημα; Το κάθε αεροσκάφος "P-3" μπορεί να πετά επί 12 ώρες συνεχώς και να ελέγχει τεράστιες περιοχές του Αιγαίου και της νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Τι ελέγχει; Από κινήσεις υποβρυχίων και πλοίων μέχρι μεταναστευτικές ροές, κ.λπ.

Το θέμα δεν είναι κυρίως "ελληνικό" αλλά ΝΑΤΟικό. Το NATO θέλει κάθε μέρα για τις δικές του ανάγκες εναέρια επιτήρηση σε Αιγαίο και νοτιοανατολική Μεσόγειο. Χωρίς αεροπλάνα αυτό δεν μπορούσε να γίνει σωστά. Στην αρχή χρησιμοποιήθηκαν τα C-130, μετά τα... πυροσβεστικά αεροσκάφη, και στη συνέχεια πλοία! Μετά έγινε το αναμενόμενο. Την ΝΑΤΟική επιτήρηση ανέλαβαν οι Τούρκοι που έχουν νέα αεροσκάφη τα CN -235. Οι Τούρκοι, λοιπόν, άρχισαν να πετούν με "ΝΑΤΟικό καπέλο" και πηγαίνοντας προς νοτιοανατολική Μεσόγειο περνούν απ' όλο το Αιγαίο με τις ευλογίες του NATO».

Αλλο ένα σημείο, επομένως, που οι αστικές τάξεις Ελλάδας και Τουρκίας ανταγωνίζονται για το ποια μπορεί καλύτερα να καλύψει τις «ανάγκες του ΝΑΤΟ» στην ευρύτερη περιοχή, αναζητώντας κάποιο προβάδισμα στην εκμετάλλευση πλουτοπαραγωγικών πηγών και διαύλων...

Επικαλούνται τις αποφάσεις των προκατόχων τους...

Σημειωτέον, σε δική του επίσημη απάντηση, το υπουργείο Αμυνας υποστηρίζει ότι: «Η συμφωνία για την αναβάθμιση των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P3 είναι διακρατική μέσω FMS (σ.σ.: Foreign Military Sales, Πρόγραμμα Πωλήσεων Στρατιωτικού Υλικού από τις ΗΠΑ προς Αλλοδαπές Χώρες). Απαράβατος όρος της ελληνικής πλευράς ήταν οι εργασίες να γίνουν στην Ελλάδα από ελληνική βιομηχανία. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη χρησιμοποιούν πολλές χώρες, ανάμεσα στις οποίες είναι οι ΗΠΑ, η Γερμανία, ο Καναδάς, η Ιαπωνία, η Νορβηγία, η Ν. Κορέα, η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία, η Βραζιλία. Ολες αυτές οι χώρες τα αναβαθμίζουν και τα διατηρούν στη δύναμή τους.

Η λύση της αναβάθμισης κρίνεται συμφερότερη από την προμήθεια νέων αεροσκαφών για πολλούς λόγους. Ο χρόνος ζωής των αεροσκαφών παρατείνεται για τουλάχιστον 20 χρόνια, διαθέτουμε ήδη ανταλλακτικά για τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους, εκπαιδευμένο προσωπικό, οργανωμένη μονάδα υποστήριξης.

Είχε προταθεί η προμήθεια παροπλισμένων αεροσκαφών του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού, τα οποία όμως χρειάζονταν τις ίδιες εργασίες αναβάθμισης με μεγαλύτερο κόστος ώστε να είναι διαθέσιμα ενώ όλες οι εργασίες θα γίνονταν στις ΗΠΑ και όχι στην Ελλάδα.

Το ΓΕΝ είχε εισηγηθεί να γίνει επισκευή μέσω FMS και πέρασε ΚΥΣΕΑ από την προηγούμενη κυβέρνηση τον Αύγουστο του 2014. Στη συνέχεια η ίδια συμφωνία προσυπεγράφη και πέρασε ΚΥΣΕΑ με τους ίδιους όρους και την χρηματοδότηση από την σημερινή κυβέρνηση στις 15 Μαρτίου 2015 που ήταν η καταληκτική ημερομηνία».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ