Σάββατο 7 Μάρτη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΚΟΜΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΔΡΑΣΗ
ΤΟΜΕΑΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΑΕΙ - ΤΕΙ ΤΗΣ ΚΟ ΑΤΤΙΚΗΣ
Διαδίδουμε μαχητικά τη στρατηγική του ΚΚΕ μέσα στις σχολές, κόντρα στην αστική ιδεολογία

Η Πανελλαδική Συνδιάσκεψη, που πραγματοποίησε το ΚΚΕ για τη δουλειά του στη νεολαία και τη βοήθεια στην ΚΝΕ το 2013, επισήμανε την ανάγκη «να συνειδητοποιηθεί η πρωταρχική, αυτοτελής ευθύνη του Κόμματος ν' απευθύνεται και ν' αναπτύσσει άμεσους δεσμούς με τη νεολαία, με όλα τα τμήματά της και πριν απ' όλα με τους νέους, τις νέες που προέρχονται, ανήκουν ή προσεγγίζουν την εργατική τάξη λόγω της ένταξης της οικογένειάς τους».

Αυτή η ευθύνη βαραίνει το Κόμμα σε όλους τους χώρους. Ειδικά τα ΑΕΙ και ΤΕΙ, που σφύζουν από νεολαία, αποτελούν πεδίο που με τις ιδιαιτερότητές του περπατούν στη ζωή οι αποφάσεις της Συνδιάσκεψης, δίνοντας πλούτο συμπερασμάτων και πείρας.

Αποφασιστικής σημασίας η ιδεολογική - πολιτική αντιπαράθεση

Η προσπάθεια να προωθηθεί η πολιτική του Κόμματος στους χώρους αυτούς συγκρούεται με ένα πολυπλόκαμο μηχανισμό χειραγώγησης της νεολαίας, που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις οργανωμένες πολιτικές νεολαίες, τις διοικήσεις των ιδρυμάτων και τμήμα καθηγητών. Επομένως, μεγαλώνει η ευθύνη της μετάδοσης της πείρας από τη συνολική ιδεολογική και πολιτική δουλειά του Κόμματος, ώστε να κατανοούνται σε βάθος οι επιλογές που κάνει και, κυρίως, να μεγαλώνει η πίστη στη σοσιαλιστική - κομμουνιστική προοπτική. Δεν έχει να κάνει μόνο με τη διαμόρφωση μιας στέρεης βάσης στη συνείδηση των νέων κομμουνιστών αλλά και στην ανάπτυξη και εδραίωσή της, ώστε μαχητικά να δρούμε για την υπεράσπιση και διάδοση της στρατηγικής του Κόμματος.

Στους χώρους των ΑΕΙ και ΤΕΙ παράγεται και αναπαράγεται η αστική ιδεολογία με σύγχρονους όρους και επιχειρήματα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι σε συνθήκες κρίσης και ύφεσης αξιοποιούνται καθηγητές πανεπιστημίων για την τεκμηρίωση και προβολή όλης της γκάμας των αστικών και οπορτουνιστικών αντιλήψεων, ώστε να δώσουν επιστημονικό υπόβαθρο στις επιλογές της αστικής τάξης. Ταυτόχρονα, αξιοποιούνται στον αντικομμουνισμό και την αντι-ΚΚΕ προπαγάνδα, ώστε να πληγεί το Κόμμα, η στρατηγική του, να απομονωθεί από μάζες νεολαίας, εργαζομένων, με ρητορική που συμπληρώνεται από την παρέμβαση πολιτικών οργανώσεων νεολαίας άλλων κομμάτων κλπ.

Αυτή η διαδικασία δε γίνεται μόνο στο μάθημα αλλά και μέσω σεμιναρίων, εκδηλώσεων κλπ., όπου ανθίζουν όλες οι απόψεις και πρακτικές του συστήματος: Από το πώς χτίζεις ένα φτηνό κτίριο χωρίς να λογαριάζεις την αντισεισμική θωράκιση, ως τα ιδεολογήματα για την «κοινωνία της γνώσης και της τεχνολογίας» και την κατάργηση της εργατικής τάξης. Από το σφυροκόπημα με τα προτάγματα του αναθεωρητισμού στην Ιστορία, ως τις απόψεις του οπορτουνισμού για τη διέξοδο από την κρίση κ.ά. Ξεχωρίζει το ζήτημα της επιχειρηματικότητας ως μονόδρομος, αγκαλιάζοντας προγράμματα σπουδών, ευρωπαϊκά και άλλα ερευνητικά πρόγραμμα που πληθαίνουν και με διάφορες παραλλαγές στηρίζεται από το σύνολο των άλλων δυνάμεων.

Αυξημένα αντανακλαστικά, σταθερή και εξειδικευμένη δουλειά σε κάθε σχολή

Επομένως, η παρακολούθησή τέτοιων ζητημάτων, η απάντηση σε αντιεπιστημονικά και ανορθολογικά ζητήματα και η ανάδειξη της σχέσης της επιστήμης με την εργασία και την οικονομία αποτελεί προϋπόθεση για την ολοκληρωμένη αντιμετώπισή τους. Η ΚΟ, με τη βοήθεια αντίστοιχων τμημάτων του Κόμματος, παίρνει πάνω της ζητήματα που αφορούν τόσο την επεξεργασία της αντιπαράθεσής με τον αντίπαλο όσο και της στήριξης και υλοποίησης σχεδιασμού που θα αναστέλλει - παρεμποδίζει την παρέμβασή του, συμβάλλοντας στην προώθηση της πολιτικής του Κόμματος.

Το κλειδί είναι η ΚΟΒ να έχει στον προσανατολισμό της τη συγκέντρωση των βασικών ιδεολογημάτων που δουλεύει η αστική τάξη σε κάθε σχολή, με αυτιά και μάτια μέσα στο αμφιθέατρο. Να βοηθάει τις δυνάμεις μας θαρρετά να αποκαλύπτουν και να κάνουν αντιπαράθεση με μεγαλοκαθηγητές, που πρωτοστατούν στις κατευθύνσεις της αντιλαϊκής πολιτικής, αλλά και τον αντικομμουνισμό που συχνά διδάσκουν πότε συγκαλυμμένα, πότε απροκάλυπτα. Να αναπτύξουν μεγαλύτερα αντανακλαστικά και ετοιμότητα και σταθερά χαρακτηριστικά συγκροτημένης μαζικής κομματικής παρέμβασης, με αξιοποίηση τέτοιων ζητημάτων. Τέτοιο (και όχι το μόνο) παράδειγμα διδασκαλίας είναι στην ΑΣΟΕΕ πριν ένα χρόνο, που την ίδια περίοδο που το ΚΕΠΕ πρότεινε δουλειά χωρίς κατώτατο μισθό σε νέους μέχρι και 29 χρονών, τέθηκε ως ερώτημα σε εξέταση το «αν η θέσπιση κατώτατου μισθού αυξάνει την ανεργία».

Κάθε προσπάθεια παρέμβασης των κομματικών δυνάμεων, ακόμα και για καθημερινά ζητήματα της οργάνωσης της πάλης, η προσπάθεια που κάνουμε να ζωντανέψουν οι σύλλογοι, να οργανωθεί η πάλη των φοιτητών για τα οξυμένα προβλήματα σε αντικαπιταλιστική - αντιμονοπωλιακή κατεύθυνση, σκοντάφτει πλην άλλων στο ότι η μεγάλη μάζα της νεολαίας στις σχολές δεν πιστεύει στη δύναμη της πάλης και της οργάνωσης, είναι πεισμένη για την αναποτελεσματικότητα των αγώνων.

Είναι χαρακτηριστική η αξιοποίηση από διάφορες δυνάμεις του παραδείγματος του 9μηνου απεργιακού αγώνα των Χαλυβουργών για να πειστούν νέοι άνθρωποι ότι οι αγώνες δεν έχουν αποτέλεσμα. Σε αυτό πώς θα αντιπαρατεθείς, αν δε βοηθήσεις τους φοιτητές και σπουδαστές να καταλάβουν το πώς δουλεύει η καπιταλιστική οικονομία συνολικότερα, αν δεν εξηγήσεις γιατί, μετά από 9 μήνες απεργίας και με τέτοια εργατική - λαϊκή αλληλεγγύη, ο Μάνεσης σταμάτησε να λειτουργεί τη «Χαλυβουργία» και βρέθηκαν άνεργοι. Αν δεν εξηγήσεις πώς μετράται η αποτελεσματικότητα της ταξικής πάλης, πώς απολογίζεται ένας αγώνας;

Δεν είναι δυνατόν να πείσεις και να αντιπαρατεθείς στο ιδεολόγημα των κυβερνήσεων, που αναπαρήγαγαν και μεγαλοκαθηγητές στις σχολές, ότι δήθεν τα εργοστάσια τα κλείνουν οι εργαζόμενοι με τους αγώνες τους, αν δεν αναδείξεις ότι στον καπιταλισμό υπάρχουν επιχειρήσεις που χρεοκοπούν επειδή έχασαν τη μάχη του ανταγωνισμού. Οτι μια επιχείρηση μπορεί να κλείσει ακόμα και αν δεν έχει χρεοκοπήσει επειδή ο αντίστοιχος όμιλος επιλέγει άλλο πεδίο επένδυσης, πιο κερδοφόρο, ότι μια επιχείρηση μπορεί να είναι κερδοφόρα αλλά όχι και ανταγωνιστική. Οτι, τελικά, τα εργοστάσια δεν τα κλείνει ο δίκαιος αγώνας των εργαζομένων αλλά το ίδιο το καπιταλιστικό σύστημα. Οτι στον καπιταλισμό υπάρχουν αντικειμενικοί νόμοι που μόνο με την ανατροπή του αντιμετωπίζονται. Ετσι ανεβαίνει το επίπεδο συνείδησης, ώστε να κατανοείται ο εκμεταλλευτικός χαρακτήρας του καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής, από τον οποίο πηγάζουν όλα τα προβλήματα.

Εκλαΐκευση της πολιτικής του ΚΚΕ, απεγκλωβισμός δυνάμεων από την κυρίαρχη ιδεολογία

Τέτοια θέματα κάναμε και κάνουμε προσπάθεια να απαντηθούν πιο πειστικά, πιο ολοκληρωμένα, με παραδείγματα. Να αναδεικνύουμε την ανάγκη του σοσιαλισμού, δεμένη με την πάλη για τις άμεσες ανάγκες. Ετσι αντιμετωπίζεται η υποχώρηση της συνείδησης, η πιεστική απάντηση, που πολλές φορές εισπράττουμε, «να δούμε τώρα τι κάνουμε και βλέπουμε μετά». Η ζωή δε σταματά να γεννά καθημερινά νέες ανάγκες. Πάνω σε αυτές θεμελιώνεται η πάλη για την ανατροπή του καπιταλισμού.

Για την υπηρέτηση των παραπάνω, βοηθούν τα «μπαράζ» εκδηλώσεων σε σταθερή βάση. Εκδηλώσεις που οι ΚΟΒ αναλαμβάνουν την ευθύνη του σχεδιασμού, με επιλογή θέματος που να αφορά το κύριο που πρέπει να απαντηθεί σε κάθε φάση, με πολύμορφο περιεχόμενο. Καλά σχεδιασμένες, έχοντας επίγνωση ότι αυτή η δουλειά πρέπει να είναι ζωντανή, να προβληματίζει, να απαντάει σε ερωτήματα, να προκαλεί συζήτηση σε πλήθος φοιτητών και σπουδαστών.

Από την προσπάθεια της ιδεολογικοπολιτικής μας παρέμβασης, ξεχωρίζουν οι βιβλιοπαρουσιάσεις, γενικά η αξιοποίηση του βιβλίου, οι εκδηλώσεις με θέματα που άπτονται τόσο των πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων και της επικαιρότητας, όσο και του περιεχομένου των μαθημάτων, του αντικειμένου της σχολής, των εξελίξεων σε κλάδους. Πραγματοποιήσαμε επιτυχημένα «αντιμαθήματα», όπως για το χαρακτήρα του κράτους στο Πάντειο, όπου διδάσκεται η παραδοσιακή αστική αντίληψη γύρω από τέτοια θέματα με στόχο την ενσωμάτωση.

Ωθηση στην αποτελεσματικότητα της παρέμβασής μας δίνει, και θα δώσει ακόμα περισσότερο, η σύνδεσή της με ζητήματα του αντίστοιχου κλάδου/χώρου δουλειάς για κάθε τμήμα. Η επεξεργασία βοηθά να αναδείξουμε τις ανάγκες από τη σκοπιά του μέλλοντος και της προοπτικής, χωρίς να μιλάμε για το σοσιαλισμό γενικά και αφηρημένα. Η πιο στενή παρακολούθηση των εξελίξεων στους κλάδους, με βάση τις κομματικές επεξεργασίες, βοηθά να αποκωδικοποιούν οι νέοι και τις εξελίξεις στο χώρο που σπουδάζουν. Για παράδειγμα, στη φάση της σταθεροποίησης, ή της όποιας ανάπτυξης του καπιταλισμού, κάποιοι κλάδοι θα έχουν προβάδισμα και κάποιοι όχι. Η γνώση όλων αυτών βοηθάει στην κατανόηση και στην παρέμβαση στη διαπάλη για τις αντίστοιχες τάσεις στα προγράμματα σπουδών, τις εξελίξεις στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, την Ερευνα, τη χρηματοδότηση, το άνοιγμα ή κλείσιμο σχολών, τμημάτων κλπ.

Αν προκύπτει ένα συμπέρασμα είναι ότι η δουλειά μας σε νέους που σπουδάζουν, με εργατική - λαϊκή καταγωγή, οφείλει να έχει στο επίκεντρό της την εκλαΐκευση της ιδεολογίας και της πολιτικής μας, για να απεγκλωβίσει από την κυρίαρχη πολιτική δυνάμεις, για να ενισχυθεί το ΚΚΕ. Είναι δουλειά και για το σήμερα και για το αύριο. Δουλειά υποδομής και για την ανασύνταξη του κινήματος. Προετοιμασίας δυνάμεων που αύριο θα στελεχώσουν κλάδους, χώρους δουλειάς. Το ΚΚΕ μπορεί να δώσει ώθηση, έτσι ώστε να μπολιαστεί η νεολαία με τις αξίες της αγωνιστικής στάσης ζωής και της οργανωμένης πάλης. Να δυναμώσει μέσα στους νέους η πάλη για τη ρήξη και την ανατροπή, για την οικοδόμηση της νέας κοινωνίας, του σοσιαλισμού.


Γιάννης ΠΑΤΣΗΣ
Μέλος της ΕΠ της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ και Γραμματέας της ΤΕ ΑΕΙ - ΤΕΙ - Ερευνητικών Κέντρων


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ