Πέμπτη 8 Γενάρη 2015
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΛΑΪΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
Το ιστορικό του έργου

Η ιστορία του έργου ξεκινά το 1976, όταν ο τότε νομάρχης Θεσσαλονίκης ενέταξε κονδύλια του προϋπολογισμού σε κωδικό «Μετρό Θεσσαλονίκης». Στα μέσα της επόμενης δεκαετίας, ο τότε δήμαρχος Σ. Κούβελας επιχείρησε να ξεκινήσει την κατασκευή του Μετρό, αφήνοντας για «αναμνηστικό» στην πόλη τη γνωστή «τρύπα του Κούβελα». Λίγα χρόνια μετά, το ΥΠΕΧΩΔΕ προχώρησε στη δημοπράτηση του έργου με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης.

Το 1994 η κοινοπραξία «Μακεδονικό Μετρό» ήρθε σε διαπραγμάτευση με το δημόσιο για να αναλάβει την κατασκευή και λειτουργία του έργου για 25 χρόνια. Τελικά, το ΥΠΕΧΩΔΕ έκρινε ότι δεν τηρούνται οι όροι του διαγωνισμού και κήρυξε έκπτωτη την κοινοπραξία. Ακολούθησαν οι διαπραγματεύσεις με την επιλαχούσα κοινοπραξία «Θεσσαλονίκη Μετρό» και η σύμβαση παραχώρησης κυρώθηκε το 1999 από τη Βουλή. Ο παραχωρησιούχος ζήτησε τη συνδρομή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και άλλων τραπεζών. Το 2000 η ΕΤΕπ εξέφρασε αμφιβολίες και ξεκίνησε νέο παζάρι μεταξύ δημοσίου, παραχωρησιούχου, Κομισιόν και τραπεζών.

Το 2003, το ΥΠΕΧΩΔΕ ακύρωσε τη σύμβαση παραχώρησης και ανακοίνωσε την επαναδημοπράτηση του έργου ως δημόσιου, με ενδεικτικό προϋπολογισμό 1,2 δισ. ευρώ και με χρηματοδότηση του κράτους και της Κομισιόν. Προκήρυξε νέο διαγωνισμό το 2004, και το 2005 αναδείχθηκε ανάδοχος η κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ, «Impregilo», «Ansaldo», «Seli» και «Ansaldobreda» (AIASA).

Η σύμβαση κατασκευής υπογράφηκε τον Απρίλη του 2006 και προβλεπόταν χρόνος περάτωσης το 2012, με προϋπολογισμό περίπου 1 δισ. ευρώ. Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε τον Ιούνη του 2006, με πρώιμη μελέτη και με το σύστημα «μελέτη - κατασκευή». Δηλαδή, δεν υπήρχε οριστική μελέτη την οποία θα υποχρεούνταν να εφαρμόσει η ανάδοχος κοινοπραξία. Στην πορεία υλοποίησης του έργου, αναδείχθηκαν μια σειρά προβλήματα από λάθος χωροθετήσεις πάνω σε υπόγεια ρήγματα, υπόγεια υδατορέματα, από καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, κ.λπ.

Παράταση μέχρι το 2016

Το 2012 συμφωνήθηκε 4ετής παράταση, και ολοκλήρωση του έργου το 2016. Από το 2006 μέχρι και σήμερα, έχει ολοκληρωθεί το 42% του έργου και έχουν απορροφηθεί 450 εκ. ευρώ. Για τις αρχαιολογικές εργασίες είχε προβλεφθεί αρχικά ποσό 15 εκ. ευρώ, έχουν δαπανηθεί 80 εκ. και έχει εγκριθεί επιπλέον χρηματοδότηση 25 εκ. καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί.

Ειδικότερα, έχει υλοποιηθεί το 55% του έργου πολιτικού μηχανικού, το 75% των σηράγγων και περίπου το 80% των αρχαιολογικών ανασκαφών. Κανείς πλέον δεν πείθεται πως βασική ευθύνη για τις καθυστερήσεις του έργου - όπως επικαλούνταν συχνά η ανάδοχος - αποτελούν οι αρχαιολογικές εργασίες, που διακόπτονταν για μεγάλα χρονικά διαστήματα όλη αυτήν την περίοδο, με διάφορες προφάσεις και για την εξεύρεση κονδυλίων με συμπληρωματικές συμβάσεις.

Στο μεταξύ, όλα αυτά τα χρόνια, η κατασκευή του έργου εξελίχθηκε μέσα από διαρκείς εκβιασμούς της αναδόχου για πρόσθετα ποσά, που το κράτος έσπευδε να αποδώσει. Συνολικά, η κατασκευάστρια κοινοπραξία του έργου έχει καταθέσει περισσότερες από 70 ενστάσεις και προβάλλει οικονομικές διεκδικήσεις περίπου 500 εκ. ευρώ, πέραν του αρχικού προϋπολογισμού. Και ενώ η πείρα από το σύστημα «μελέτη - κατασκευή» έχει αποδειχθεί οδυνηρή, η επέκταση Νοτιοανατολικά προς Καλαμαριά προχωρά με τον ίδιο τρόπο. Ανάδοχος του έργου που έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και δανειοδοτείται από την ΕΤΕπ, με συνολικό προϋπολογισμό 518 εκ., είναι η εταιρεία ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ.

Οι τελευταίες εξελίξεις

Πριν από λίγες μέρες, το Διαιτητικό Δικαστήριο, στο οποίο είχε προσφύγει η ανάδοχος AIASA, έκρινε ότι έχει το δικαίωμα να εγκαταλείψει αμέσως το έργο χωρίς να εκπέσουν οι εγγυητικές της. Στη συνέχεια, η ανάδοχος κατέθεσε αίτηση διάλυσης της σύμβασης και η ΑΕΓΕΚ που είχε προσλάβει τους εργαζόμενους για λογαριασμό της κοινοπραξίας, ζήτησε διαβούλευση για μαζικές απολύσεις των περίπου 300 εργαζομένων που απασχολούνται στον κατασκευαστικό τομέα.

Οι εργαζόμενοι εκτιμούν ότι η βιασύνη της κοινοπραξίας να τους απολύσει, ενώ ακόμη δεν έχει ξεκαθαριστεί αν θα παραμείνει ή θα αποχωρήσει από την κατασκευή του Μετρό, συνδέεται με την επιδίωξή της να αλλάξει τις εργασιακές σχέσεις, ώστε, αν τελικά παραμείνει, να συνεχίσει τις εργασίες με ακόμη φτηνότερους εργαζόμενους.

Η «Αττικό Μετρό», στις 31 Δεκέμβρη, απέρριψε την αίτηση διάλυσης της σύμβασης που κατέθεσε η κατασκευάστρια κοινοπραξία του έργου. Μετά την απόρριψη του αιτήματός της, η κοινοπραξία, μπορεί εντός 15 ημερών να καταθέσει ένσταση στην προϊσταμένη αρχή, δηλαδή στην «Αττικό Μετρό ΑΕ» και αυτή με τη σειρά της έχει χρονικό περιθώριο δύο μηνών να λάβει απόφαση και να απαντήσει επί της ένστασης, εφ' όσον υποβληθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόθεση της «Αττικό Μετρό» είναι να παραμείνει ο ανάδοχος στο έργο.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ