Σάββατο 6 Δεκέμβρη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Στην «Ταινιοθήκη» η προστασία της κινηματογραφικής κληρονομιάς

Eurokinissi

Η ανάθεση της συλλογής, διαφύλαξης και συντήρησης της κινηματογραφικής κληρονομιάς στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος προβλέπεται σε σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. «Με αυτό» - όπως αναφέρει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ - «το Ιδρυμα αναγνωρίζεται ως επίσημος φορέας διαφύλαξης κινηματογραφικής κληρονομιάς και του ανατίθεται η τήρηση αρχείου διαφύλαξης κινηματογραφικής κληρονομιάς, σε πλήρη ευθυγράμμιση με όσα προβλέπονται στις αποφάσεις και τις συστάσεις των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ενωσης αλλά και της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την οπτικοακουστική κληρονομιά».

Ξέρουμε πολύ καλά τι πέρασε η «Ταινιοθήκη», μέχρι να βρει επιτέλους μόνιμη στέγη. Ξέρουμε, όμως, και τι μπορεί να την περιμένει, όταν παραμένει άλυτο το ζήτημα της χρηματοδότησης από το κράτος. Διότι η «Ταινιοθήκη» εξακολουθεί να μην έχει «κωδικό» στον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ τα 200.000 ευρώ της ετήσιας επιχορήγησης από το υπουργείο Πολιτισμού όχι μόνο αποτελούν ένδειξη διαχρονικής απαξίωσής της από τις κυβερνήσεις, αλλά πλέον συνιστούν και ένα ...«σύντομο ανέκδοτο» με βάση το συγκρότημα της «Λαΐδας», το οποίο στεγάζει το σημαντικό αρχείο του φορέα, το Μουσείο Κινηματογράφου και την επίσης πολύτιμη βιβλιοθήκη, μαζί βέβαια με δύο υπερσύγχρονες αίθουσες προβολών και ό,τι όλα αυτά σημαίνουν σε επίπεδο επάρκειας αριθμού εργαζομένων, συντήρησης κ.λπ.

Η «Ταινιοθήκη» δε θέλει να διολισθήσει σε... «μούλτιπλεξ» (σ.σ. εμπορευματικός πολυκινηματογράφος) για να επιβιώσει. Από την άλλη, αποτελεί, ήδη, από τη 10ετία του '60, Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (σ.σ. άλλωστε, αποτελεί μετεξέλιξη της πρώτης κινηματογραφικής λέσχης της χώρας, που ιδρύθηκε το 1950 από την Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου Αθηνών), γεγονός που με τη σειρά του ταιριάζει γάντι στην πολιτική εμπορευματοποίησης του πολιτισμού, η οποία εφαρμόζεται σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση και στην Ελλάδα από όλες τις κυβερνήσεις. Από αυτήν την άποψη, η «Ταινιοθήκη της Ελλάδος» αντιμετωπίζει κοινά προβλήματα με όλα τα κινηματογραφικά αρχεία της Ευρώπης και το βέβαιο είναι ότι δεν αρκούν οι καλές προθέσεις για να λυθούν. Πολύ περισσότερο που ο ευρύτερος χώρος του ελληνικού κινηματογράφου γνωρίζει αυτήν την περίοδο μια νέα έξαρση της κρίσης που τον ταλανίζει και που προκύπτει ακριβώς από τη σύγκρουση δύο αντικρουόμενων και αγεφύρωτων αντιλήψεων: Ανάπτυξη του κινηματογράφου προς όφελος του λαού και των δημιουργών ή προς όφελος του κεφαλαίου στα οπτικοακουστικά.

Τι σημαίνει «πλήρης ευθυγράμμιση με όσα προβλέπονται στις αποφάσεις και τις συστάσεις των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ενωσης αλλά και της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την οπτικοακουστική κληρονομιά»; Η «πηγή» βρίσκεται στα ευρωενωσιακά ιδεολογήματα περί «κοινής πολιτιστικής ευρωπαϊκής ταυτότητας», τα οποία αποτελούν εργαλεία ιδεολογικής χειραγώγησης των ευρωπαϊκών λαών, σε μια προσπάθεια να εφαρμοστούν χωρίς αντιστάσεις οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις και η εισβολή σε νέες «αγορές». Πιο άμεσα αντιληπτή είναι μια ακόμη συνέπεια αυτής της τακτικής, η οποία θα οδηγήσει σε μιαν ανοιχτή λογοκρισία για το τι θα είναι «ευρωπαϊκώς ορθόν». Οχι μόνο για την παραγωγή και διανομή του, αλλά και για τη διάσωσή του για τις επόμενες γενιές (σ.σ. βλ. κινηματογραφικά αρχεία).


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ