Κυριακή 7 Δεκέμβρη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Για την πολύμορφη δραστηριότητα στις μικρότερες ηλικίες

Οσο πιο πολλά στερεί το καπιταλιστικό σύστημα από τη νέα γενιά, όσο μεγαλώνει η απόσταση ανάμεσα στις σύγχρονες δυνατότητες, σε όσα θα μπορούσαν οι εργαζόμενοι και τα παιδιά τους να απολαμβάνουν σήμερα σε ένα άλλο κοινωνικό σύστημα και στις στερήσεις που επιβάλλονται στο σημερινό, για να πλουτίζουν μια χούφτα παράσιτα, τόσο πιο νωρίς ξεκινάει και η προσπάθεια των καπιταλιστών να παρουσιάσουν το εκμεταλλευτικό σύστημα σαν αιώνιο, να χειραγωγήσουν «από την κούνια» τα παιδιά των εργαζομένων.

Πρόκειται για πλευρά που η ΚΝΕ δεν μπορεί παρά να παίρνει υπόψη στη δράση και την παρέμβασή της, οργανώνοντας από κοινού με το Κόμμα, μια πολύμορφη δραστηριότητα που θα απευθύνεται στις μικρότερες σχολικές ηλικίες, των τελευταίων τάξεων του δημοτικού και των πρώτων του γυμνασίου. Καλλιεργώντας με τη δράση, τις πρωτοβουλίες και τις θέσεις της «αντισώματα», τροφοδοτώντας τα στοιχεία της συλλογικότητας και της οργανωμένης πάλης, μεταδίδοντας αξίες, ιδανικά και γνώση, εξίσου από πολύ νωρίς στα παιδιά των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων.

Τα «πυρά» της αστικής τάξης και των πολυπλόκαμων μηχανισμών της για την επίδραση στη συνείδηση, πυκνώνουν στην ηλικία που αρχίζει το παιδί να καταλαβαίνει τον κόσμο και τη θέση του μέσα εκεί, όταν αρχίζει να διαμορφώνει κριτήρια για την κοινωνία και πολιτικές αντιλήψεις, να ενσωματώνει ιδέες, αξίες, συμπεριφορές. Και, βέβαια, μέσα σε κάθε κοινωνία, ενσωματώνει κατά πρώτο λόγο τις αντιλήψεις, ιδέες, και αξίες της κυρίαρχης τάξης.


Η ενσωμάτωση αυτή κάθε άλλο παρά «αυθόρμητα» γίνεται. Αυτό το γνωρίζει καλά ο ταξικός αντίπαλος, που, παρά τις κορόνες περί «φύσης του ανθρώπου που δεν αλλάζει», δίνει πολύ μεγάλη σημασία στη «σωστή» και έγκαιρη διαμόρφωση «της φύσης» των παιδιών μέσα από πολλά κανάλια και με επεξεργασμένο περιεχόμενο.

Εξίσου καλά ο αντίπαλος γνωρίζει ότι οι ταξικές αντιθέσεις, οι τεράστιες ανισότητες που βρίσκονται στο DNA του σημερινού κοινωνικού συστήματος, που τρυπώνουν από χίλιες δυο μεριές σε κάθε λαϊκό σπίτι και στις ζωές των παιδιών, μπορούν υπό προϋποθέσεις να αποδειχτούν ένας «πολύ κακός» δάσκαλος για την επόμενη γενιά της εργατικής τάξης. Ξέρουν καλά οι καπιταλιστές ότι το σάπιο σύστημά τους δίνει από νωρίς ορισμένα σκληρά μαθήματα στα παιδιά της εργατικής τάξης, των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.

«Σχολείο» για τους μελλοντικούς αγωνιστές

Το ζητούμενο, από τη δική μας, σκοπιά είναι το πώς αυτό το μάθημα δε θα γίνεται από νωρίς ένα μάθημα υποταγής, μοιρολατρίας, ατομισμού, μειωμένων απαιτήσεων ή και προσπάθειας «φυγής» από το σημερινό κόσμο και τα προβλήματά του, αλλά ένα μάθημα αλληλεγγύης και συλλογικότητας, αγωνιστικότητας και πάλης με τις δυσκολίες, ένα πρώτο μάθημα για τις αιτίες των προβλημάτων, για το ότι υπάρχουν εκμεταλλευτές και εκμεταλλευόμενοι.

Εχουμε, βέβαια, συναίσθηση και των δυσκολιών και της συνθετότητας μιας τέτοιας παρέμβασης, αλλά και των κενών και των αδυναμιών μας. Γιατί εδώ, σε αυτό το διαφορετικό «σχολείο» για τους μελλοντικούς συναγωνιστές, δε χωράει καμία τσαπατσουλιά και ανευθυνότητα, καμία αυτάρκεια, κι ούτε συγχωρείται η έλλειψη γνώσης και σχεδιασμού. Το διαφορετικό αυτό «μάθημα» δεν μπορεί παρά να γίνεται με οργανωμένο τρόπο και συγκεκριμένα βήματα σε κάθε περίπτωση, αξιολογώντας σε κάθε βήμα την όποια πείρα προκύπτει, αξιοποιώντας και στις σημερινές συνθήκες όλη την πλούσια ιστορική πείρα που έχει το Κόμμα και το εργατικό - λαϊκό κίνημα. Καθένας μπορεί να καταλάβει ότι αυτή η πλούσια δραστηριότητα στους άξονες «Δρω, Αισθάνομαι, Γνωρίζω» που αναφέρουμε στις Θέσεις του ΚΣ για το 11ο Συνέδριο απαιτεί πολλή προσπάθεια, ικανότητα, γνώση, αφομοίωση της επιστημονικής μας αντίληψης. Κατάλληλες δυνάμεις, εκπαίδευση και καλό καταμερισμό, σε κάθε περίπτωση στενή συνεργασία με τις κομματικές δυνάμεις σε όλα τα επίπεδα.

Μια τέτοια παρέμβαση της ΚΝΕ δεν μπορεί παρά να αγκαλιάζει όλες τις πλευρές της προσωπικότητας και όσων τη διαμορφώνουν: Το συναίσθημα, τη δραστηριότητα, τη γνώση.

Μέσα από τον αθλητισμό, το παιχνίδι, την εκδρομή, την κατασκήνωση και άλλες μορφές να καλλιεργεί την ομαδικότητα, τη φιλία, τη συμμετοχή, την πρωτοβουλία και την ανάληψη ευθύνης, τη μαχητικότητα απέναντι σε δυσκολίες, το «ένας για όλους και όλοι για έναν», κόντρα σε όσους πνίγουν τον ενθουσιασμό και τη ζωντάνια με τη θηλιά του ατομισμού και του ανταγωνισμού.

Να αξιοποιεί τη δύναμη της προοδευτικής τέχνης, του βιβλίου, του θεάτρου, της μουσικής, για να προβληματίζει, να διαμορφώνει ευαισθησίες και αξίες, να καλλιεργεί αντιστάσεις και να δίνει αισιοδοξία, θάρρος, αυτοπεποίθηση, θέληση για να αλλάξουμε τα πράγματα, μικρότερα και μεγαλύτερα, όλα.

Να εφοδιάζει με γνώση και «σημεία αναφοράς», να δημιουργεί αμφισβήτηση, να παροτρύνει στην αναζήτηση της αλήθειας και στο διάβασμα, να βάζει τη μοίρα του νέου ανθρώπου στα χέρια του, μαθαίνοντάς του ότι ο άνθρωπος μπορεί και να γνωρίσει τον κόσμο και τους νόμους του και να τον αλλάξει. Γιατί σε αντίθεση με όσα του διδάσκουν, η Ιστορία των αγώνων του λαού μας και όλων των λαών, των πατεράδων, μανάδων και παππούδων τού δείχνει αυτήν τη δύναμη, γεμίζει γνώση, παραδίδει τη σκυτάλη για να αλλάξουμε τον κόσμο. Με αυτήν την Ιστορία που εμπνέει και διδάσκει πρέπει να φροντίσουμε από νωρίς να έρχεται το παιδί σε επαφή, με τις κατάλληλες μορφές και τρόπους.

Διαπαιδαγωγούμε με τις αξίες μας

Μια πρώτη μικρή πείρα έχουμε ήδη ως Οργάνωση από μια αντίστοιχη τέτοια δραστηριότητα που οργανώθηκε το προηγούμενο διάστημα στο πλαίσιο των Διημέρων της ΚΝΕ, του Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή». Μπορεί να αξιοποιηθεί, ώστε να διαμορφώνεται μια σταθερή υποδομή, ν' απλώνεται μια τέτοια δραστηριότητα όλο το χρόνο. Συνολικά, δηλαδή, μέσα από όλους τους δρόμους και με τις κατάλληλες μορφές, σταθερά να καλλιεργούμε από πολύ μικρή ηλικία την ομαδικότητα, τη συλλογική προσπάθεια για την κατάκτηση της γνώσης και για την αντιμετώπιση όλων των ζητημάτων, την αλληλεγγύη, την αγάπη προς τους ανθρώπους του μόχθου.

Φυσικά, η προσπάθειά μας αυτή, που θέλουμε συνεχώς να γίνεται πιο ολοκληρωμένη και πολύπλευρη, δεν έχει ως στόχο - κι ούτε μπορεί - να γίνει ένα σχολείο στη θέση του σχολείου. Η παρέμβαση αυτή έχει συγκεκριμένο στόχο και περιεχόμενο: Να δώσει ερεθίσματα, να καλλιεργήσει πρότυπα, αξίες κι ένα σχετικά πιο εύφορο έδαφος ανάπτυξης της αγωνιστικής συνείδησης και στάσης ζωής του νέου που τελικά διαμορφώνεται σε μια επόμενη φάση.

Επίσης, η προσπάθεια αυτή δεν μπορεί παρά να παίρνει υπόψη και το φόβο, ακόμα και τις προκαταλήψεις και την άγνοια πολλών νέων ζευγαριών που θεωρούν ότι προστατεύουν τα παιδιά τους με το να τα αφήνουν έρμαια στις διαθέσεις και τα σχέδια του συστήματος. Να παίρνει υπόψη και την προσπάθεια του αντιπάλου, τις αστικές και μικροαστικές θέσεις που συστηματικά ζυμώνει και λένε ότι η διαπαιδαγώγηση των παιδιών πρέπει να γίνεται στους τέσσερις τοίχους του σπιτιού, είτε να αφήνεται απευθείας στα μονοπώλια, τους «ειδικούς» τους, στα προγράμματα του υπουργείου και γενικά στις «μητριές» του συστήματος.

Τα μέλη και τα στελέχη της ΚΝΕ έχουν και το δικό τους μερίδιο ευθύνης, ώστε η δραστηριότητα αυτή να επεκτείνεται και σε σωματεία, συλλόγους γυναικών, Λαϊκές Επιτροπές. Για να συνειδητοποιείται η ανάγκη όλοι οι φορείς του λαϊκού κινήματος και της λαϊκής συμμαχίας να αγκαλιάζουν συνολικά, πολύπλευρα ό,τι αφορά τη ζωή του εργαζόμενου, του άνεργου, του νέου ζευγαριού. Για να αποκαλύπτουν την παρέμβαση του αντιπάλου και τα καθήκοντα κάθε εργαζόμενου που δε συμβιβάζεται με τη σημερινή κατάσταση. Για να μεταφραστεί αυτή η θέληση και σε αντίστοιχες πρωτοβουλίες του εργατικού και λαϊκού κινήματος που θα αφορούν τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων.

«Διαπαιδαγωγώ σημαίνει μαθαίνω κάποιον να ζει με νέο τρόπο», έλεγαν οι Σοβιετικοί παιδαγωγοί. Κι αν ακόμα δεν υπάρχουν, στο πλαίσιο της σημερινής κοινωνίας, στα χέρια μας όλες οι δυνατότητες, ώστε να ζούμε «με νέο τρόπο», μπορούμε από σήμερα να μάθουμε να ζούμε με το κεφάλι ψηλά, να δυναμώνει η συνείδηση ότι και μπορούμε και θα ζήσουμε πολύ καλύτερα όταν η πανίσχυρη, πρωτοπόρα τάξη των εργατών συνειδητοποιήσει τη δύναμή της, παλέψει ενάντια στους καπιταλιστές και ξεδιπλώσει όλες τις αρετές της για την οικοδόμηση της νέας κοινωνίας.


Του
Τάσου ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ*
*Ο Τάσος Γαλανόπουλος, είναι μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ