Πέμπτη 4 Δεκέμβρη 2014
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΠΕΤΡΟΣ ΣΕΒΑΣΤΙΚΟΓΛΟΥ
Electra

Γιατί η ταινία τιτλοφορείται «Electra» και όχι Μαρία ή Αννα; Αν δεν υπήρχαν συνοδευτικά της ταινίας κείμενα, τίνι τρόπω ο θεατής θα συνέδεε αυτό που βλέπει στην οθόνη με την ιστορία της «Ηλέκτρας»; Φυσικά και αντιλαμβάνεται κανείς ότι το κοκκινομάλλικο κοριτσάκι είναι η νεαρή κοκκινομάλλα πρωταγωνίστρια, η κόρη της γυναίκας και του άνδρα που εμφανίζονται - επί το πλείστον - μαζί, αλλά πέραν τούτου, τι; Οι ταινίες είναι «κατασκευές» που υπάρχουν σε συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο, με προ-καθορισμένες προθέσεις. Η «Electra» είναι συμβατή με τα παραπάνω και αντανακλά - γενικά και αόριστα - τις διαθέσεις και τις αγωνίες της εποχής στην οποία εγγράφεται. Οι περιγραφικές, ωστόσο, μετακινήσεις σε χώρο και χρόνο (εποχές κυρίως) δεν συνεπάγονται και εσωτερικές μετακινήσεις. Το ζητούμενο του σκηνοθέτη για μια «πιο ελεύθερη γραφή» ως αποδέσμευση από τις «συμβάσεις του συμβατικού παραγωγικού μοντέλου» και εξερεύνηση της γλώσσας της εικόνας δεν μπορεί να κινείται ανεξάρτητα από την έννοια της αφήγησης, δεδομένου ότι ο κινηματογράφος κάνει χρήση των θεμελιωδών αρχών της αφηγηματικής αναπαράστασης - μοναδικό χαρακτηριστικό του μέσου - καθώς και διαφόρων μοντέλων αφήγησης ιστοριών, στη βάση των οποίων κατασκευάζονται οι μυθοπλαστικές αφηγήσεις.

Η αντικατάσταση του σεναρίου από τον αυτοσχεδιασμό των ηθοποιών και η συγγραφή του «από την κάμερα» οδηγεί σε μια θρυμματισμένη αφηγηματική στρατηγική που παραπέμπει εν μέρει στο αμερικάνικο underground σινεμά της δεκαετίας του '70, αλλά και σε κολάζ αριστουργηματικών φωτογραφικών συνθέσεων, άξιες δημοσίευσης στο National Geographic. Σχήματα, χρώματα, θερμά, ψυχρά, φως και σκιές και μια εξαίσια ηχητική μπάντα. Οι ταινίες όμως αφηγούνται ιστορίες χρησιμοποιώντας συστήματα σημείων που καταλαβαίνουμε γιατί ξέρουμε να τα διαβάζουμε. Και αυτά είναι πάμπολλα... Και ο κινηματογράφος σαν πιο σύνθετη και με διαφορετική κοινωνική λειτουργία τέχνη σε σχέση με την προγραμματική μουσική ή τη μη-παραστατική ζωγραφική, ζητά «νοηματοδότηση» μέσα από λογική κατανόηση...

Με τους: Σοφία Κόκκαλη, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, κ.ά.

Παραγωγή: ΕΛΛΑΔΑ (2014)


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ