Πέμπτη 5 Δεκέμβρη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ
Η Μικρά Αγγλία

Ο,τι πιο εκπληκτικό έχει να επιδείξει η ταινία είναι τα «εικαστικά» πλάνα με τις νυχτερινές «θαλασσογραφίες». Οντως ανυπέρβλητα! Γιατί η ταινία μοιάζει να μην έχει αποφασίσει σε ποιο από τα στοιχεία της επικής αυτής ιστορίας θα επικεντρώσει το βάρος της, ώστε να προχωρήσει σε κατάλληλη διάρθρωση του υλικού της: Στο «μυστικό, στον άνδρα και τις δύο αδελφές» ή ισοβαρώς, στο μωσαϊκό που συνθέτει το πλαίσιο, τα συμφραζόμενα, που εντός του ξεδιπλώνεται η ιστορία; Σε όλα μαζί δε γίνεται, ειδικά εάν η τρίωρη παραγωγή προορίζεται αμιγώς για αίθουσες και όχι για επεισόδια τηλεοπτικά για διεθνείς αγορές (κάτι τέτοιο σηματοδοτεί το ξεκάρφωτο ρώσικο τραγούδι). Γι' αυτό και οι επιλογές της εκτεταμένης αναφοράς σε δευτερεύουσες, εμβόλιμες σκηνές -σε σχέση με την ιστορία του ερωτικού τριγώνου- λειτουργούν σε βάρος της αφήγησης, καθιστώντας την ταινία «φλύαρη», με «κοιλιές» και πλατειασμούς...

Τα δυνατά σημεία του φιλμ δένονται άρρηκτα με τις πτυχές της ερωτικής ιστορίας και τους τρεις πρωταγωνιστές της, οι οποίοι γράφουν άριστα στο σελουλόιντ και κατορθώνουν εύκαμπτες, σε χοντρές γραμμές, ερμηνείες με εξέχουσα εκείνη της Σοφίας Κόκκαλη στο ρόλο της Μόσχας. Τεχνικά άρτια η ταινία, με ιδιαίτερα φροντισμένη την ενδυματολογική και σκηνογραφική, αναπαραστατική απεικόνιση της εποχής του μεσοπολέμου. Ατμόσφαιρα και ρυθμοί αποπνέουν μάλλον σημερινή νοσταλγία για μια παρελθούσα αθωότητα. Επιβλητικά ρωμαλέα η φύση της Ανδρου που ζει από τη θάλασσα, από τους ναυτικούς, περισσότερο απόντες από παρόντες. Ετσι οι γυναίκες γίνονται μάνα και πατέρας μαζί. Γυναίκα και άνδρας και η κυρία εφοπλιστού, σπλαχνική μητερούλα Τερέζα του νησιού, πρότυπο κοινωνικής παρουσίας για τις, μικροαστικής μεγαλομανίας, κυράδες και άξιος επιχειρηματίας. Στη ροή της αφήγησης ξεφυτρώνει πληθώρα από δευτερεύουσες φιγούρες και καταστάσεις που, αντί να εμπλουτίζουν, υποσκάπτουν τον όγκο, το εκτόπισμα του κύριου γεγονότος, τη σχέση του υποπλοίαρχου με την Ορσα και τη Μόσχα. Σχέση που οριοθετείται ανάμεσα στη δημοσιοποίηση του γάμου και την απόλυτη κορύφωση με την είδηση του θανάτου του. Κατά τη γνώμη μας, σε αυτό αποκλειστικά το «διάστημα» έπρεπε να εστιάσει η ταινία, να το απομονώσει σαν σε κενό αέρος και να σκάψει σε βάθος, σε πολύ μεγάλο ψυχαναλυτικό βάθος για την τραγωδία της, κατ' εξοχήν, πρωταγωνίστριας Ορσας και του υποπλοιάρχου της. Ολα τα υπόλοιπα, πληροφόρηση ήσσονος σημασίας, θα μπορούσαν να καταγραφούν με χρήση διαφορετικών αφηγηματικών τρόπων και τεχνικών, χωρίς να προδίδεται το πρωτογενές κείμενο, το βιβλίο.

Οσο για τη σχέση βιβλίου /ταινίας, είναι κάτι που πρέπει να αφήνει τον θεατή αδιάφορο εφόσον πρόκειται για δύο διαφορετικές μορφές τέχνης που υπόκεινται και αρθρώνονται με διαφορετικές συμβάσεις, κώδικες, νόρμες και στρατηγικές.

Η ταινία, εν κατακλείδι, εγείρει ουσιαστικά ερωτήματα όπως: για ποιο λόγο αυτή θα συγκινούσε το σημερινό κινηματογραφόφιλο όταν η τέχνη του Κινηματογράφου έχει ήδη λειτουργήσει σωρευτικά πάνω του; `Η, η ταινία θα πρέπει να κριθεί με γνώμονα τον ελληνικό κινηματογράφο;

Χαριτολογώντας, η έννοια «erzatz» (υποκατάστατο, τεχνητό) που πάνω της χτίστηκαν οι ζωές και οι συμπεριφορές των προσώπων της ιστορίας, χρήσιμο θα είναι να αρχίσει να μας απασχολεί με όλες της τις διαστάσεις, ιδιαίτερα μετά τα φιλμικά οδυνηρά αποτελέσματα της αποδοχής της υποταγής... της όποιας υποταγής.

Παίζουν: Πηνελόπη Τσιλίκα, Σοφία Κόκκαλη, Αννέζα Παπαδοπούλου, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Μάξιμος Μουμούρης, κ.ά.

Παραγωγή: ΕΛΛΑΔΑ (2013)


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org