Πέμπτη 4 Ιούλη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΖΕΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ «SOCAR»
Παράλληλο «μπάσιμο» σε ΤΑΡ και ΔΕΣΦΑ

Οι εξελίξεις προσθέτουν κομμάτια στο παζλ των παζαριών που προηγήθηκαν της επιλογής του συγκεκριμένου αγωγού, έναντι του «Nabucco»

Οι Αζέροι ισχυροποιούν την παρουσία τους στην προμήθεια και διακίνηση αερίου στην Ευρώπη, ανοίγοντας νέα πεδία ανταγωνισμών ανάμεσα στα μονοπώλια της Ενέργειας
Οι Αζέροι ισχυροποιούν την παρουσία τους στην προμήθεια και διακίνηση αερίου στην Ευρώπη, ανοίγοντας νέα πεδία ανταγωνισμών ανάμεσα στα μονοπώλια της Ενέργειας
Συνεχίζονται οι επιχειρηματικές διεργασίες με επίκεντρο των αγωγό ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline), συνδυαστικά με την ιδιωτικοποίηση του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ). Χτες, η διαχειρίστρια εταιρεία του TAP υπέγραψε συμφωνία με τον ΔΕΣΦΑ για τη λειτουργία και συντήρηση του ελληνικού τμήματος του αγωγού. Η συμφωνία προβλέπει επίσης την επιθεώρηση των σημείων διασύνδεσης του ΤΑΡ με το σύστημα αγωγών του ΔΕΣΦΑ, «για την παραπέρα ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού και της τεχνικής συνεργασίας».

Η συμφωνία αποκτά άλλη διάσταση, αν ιδωθεί από τη σκοπιά του ενδιαφέροντος της αζέρικης «Socar» να αποκτήσει τον ΔΕΣΦΑ και την ολοκλήρωση σχεδόν της συμφωνίας για την εξαγορά του. Η «Socar» θέλει να ενισχύσει την παρουσία της στην περιοχή, έχοντας παράλληλα συμμετοχή στη μετοχική σύνθεση του ΤΑΡ, αλλά και στο κοίτασμα που θα τροφοδοτεί τον αγωγό με φυσικό αέριο. Με την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ και την είσοδό του στο μετοχολόγιο του TAP, οι Αζέροι πατάνε γερά το πόδι τους στο νότιο διάδρομο μεταφοράς αερίου προς την Ευρώπη.

Ο ΔΕΣΦΑ έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον να αναλάβει τη συντήρηση του ΤΑΡ στο έδαφος της Αλβανίας, όπως και να συμμετάσχει στη μετοχική σύνθεση του αγωγού. Ταυτόχρονα, στις επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ που βρίσκονται σε εξέλιξη, περιλαμβάνεται η προσθήκη της δυνατότητας για αντίστροφη ροή στον αγωγό Βουλγαρίας - Ελλάδας. Ηδη, έξι εταιρείες έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για τροφοδοσία της αγοράς των Βαλκανίων, εφόσον λειτουργήσει αυτή η δυνατότητα, που αναμένεται στο τέλος του 2013. Σε πλήρη ανάπτυξη θα μπορούν να διοχετεύονται έως και 3,5 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο προς τη Βουλγαρία.

Σε εξέλιξη βρίσκονται και τα έργα κατασκευής τρίτης δεξαμενής υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα, επίσης από τον ΔΕΣΦΑ. Η βουλγάρικη αγορά δείχνει να ενδιαφέρει ιδιαίτερα τους Αζέρους, όπως άφησε να εννοηθεί ο αντιπρόεδρος της «Socar», Ελσάντ Νασίροφ. Μιλώντας στην οικονομική ιστοσελίδα «abc.az», σημείωσε ότι η Βουλγαρία μπορεί να γίνει ο πρώτος αγοραστής αζέρικου φυσικού αερίου μέσω του TAP.

«Ο αγωγός θα διατρέχει την Ελλάδα η οποία συνδέεται με διασυνδετήριο αγωγό με τη Βουλγαρία, αγωγός που μπορεί να λειτουργήσει προς τις δύο κατευθύνσεις. Εάν αυτό αποδειχθεί τεχνικά εφικτό, η Βουλγαρία θα είναι σε θέση να αγοράζει φυσικό αέριο στο πρώτο στάδιο των προμηθειών αζέρικου φυσικού αερίου στην Ευρώπη», είπε χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα, η Βουλγαρία σχεδιάζει την αγορά περίπου δύο δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, σε ετήσια βάση.

Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός ΤΑΡ θα ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα (Κήποι Εβρου) και θα καταλήγει στην Ιταλία, μέσω Αλβανίας και υποθαλάσσιου αγωγού στην Αδριατική. Η κατασκευή του προβλέπεται να ξεκινήσει το 2014 και θα ολοκληρωθεί το 2018. Ο TAP επελέγη πρόσφατα από την Κοινοπραξία του «Σαχ Ντενίζ» στο Αζερμπαϊτζάν, έναντι του ανταγωνιστή «Nabucco West», για τη μεταφορά του αζέρικου φυσικού αερίου προς την Ευρώπη.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ