Πέμπτη 27 Ιούνη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ
Ο διαγωνισμός των πανελλαδικών

Η ανακοίνωση των στατιστικών στοιχείων για τις βαθμολογίες που πέτυχαν οι υποψήφιοι στις πανελλαδικές εξετάσεις συνοδεύτηκε από διάφορους δραματικούς τίτλους και σχολιασμούς στον αστικό Τύπο. Μίλησαν για... «σφαγή», για ιστορικό ρεκόρ αποτυχίας (ή, ακόμα χειρότερα, αποτυχόντων!), για συνέχεια στην υποβάθμιση της εκπαίδευσης, για στρέβλωση του συστήματος και άλλα τέτοια. Στην πραγματικότητα, η κλιμάκωση των βαθμολογιών δεν αποτελεί έκπληξη, αφού ο μεγάλος βαθμός δυσκολίας των θεμάτων στην πλειοψηφία των μαθημάτων ήταν αναμενόμενο να οδηγήσει σε χαμηλότερες βαθμολογίες. Οι χαμηλότερες βαθμολογίες, από την άλλη, και η ενδεχόμενη γενική τάση πτώσης των βάσεων σε τίποτα δε σημαίνουν «σφαγή», αποτυχία ή υποβάθμιση.

Είναι στρέβλωση να θεωρείται ότι αυτές οι εξετάσεις αποτυπώνουν το μορφωτικό επίπεδο των μαθητών, όπως επίσης είναι στρέβλωση να θεωρείται ότι οι βάσεις αποτυπώνουν το επίπεδο σπουδών των ανώτατων σχολών. Δεν είναι αυτός ο στόχος και ο χαρακτήρας τους. Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένας διαγωνισμός κατάταξης των υποψηφίων στις ανώτατες σχολές. Με αυτή την έννοια, η δυσκολία των θεμάτων είναι κοινή για όλους τους υποψηφίους. Οταν τα θέματα είναι δύσκολα οι βαθμολογίες είναι γενικώς πιο χαμηλές και το αντίστροφο. Γι' αυτό και υπήρχαν χρονιές που οι βάσεις σε σχολές, όπως, π.χ., το Πολυτεχνείο, κυμαίνονταν από 11 έως 13, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι είχε πέσει η ποιότητα των σπουδών ή ότι οι μηχανικοί εκείνης της γενιάς ήταν χειρότεροι από αυτούς που είχαν πετύχει στο Πολυτεχνείο κάποιες υψηλότερες βάσεις.

Η ανισοτιμία μεταξύ των υποψηφίων δεν προκύπτει από το εξεταστικό σύστημα αλλά από τον ταξικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Μπορεί ακόμα το σχολείο να προετοιμάζει όλους τους υποψηφίους με τον ίδιο τρόπο, χωρίς διακρίσεις, όμως τα φροντιστήρια, τα ιδιαίτερα, όπως και οι δυνατότητες επαφής με τον πολιτισμό και καλλιέργειας μιας ευρύτερης κουλτούρας, είναι - σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό - συνάρτηση της οικονομικής δυνατότητας των οικογενειών των μαθητών. Δεν πάνε, λοιπόν, όλοι οι υποψήφιοι να διαγωνιστούν με ίσους όρους. Αναμφισβήτητα, το παρόν εξεταστικό σύστημα έχει πάρα πολλά προβλήματα. Θα μπορούσε να γίνει πιο απλό και να δίνει περισσότερες ευκαιρίες στους υποψηφίους. Θα έπρεπε, ως διαγωνισμός κατάταξης στην Ανώτατη Εκπαίδευση, να αποσυνδεθεί πλήρως από το σχολείο και να πάψει το Λύκειο να είναι προθάλαμος για τις εξετάσεις.

Ομως, την ανισοτιμία και την ταξικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος δεν μπορεί να τη θεραπεύσει κανένα εξεταστικό σύστημα μέσα σε μια ταξική κοινωνία. Γι' αυτό και τα βλέμματα των λαϊκών οικογενειών πρέπει να στραφούν στο ίδιο το σχολείο και το περιεχόμενό του. Η ολόπλευρη, ουσιαστική μόρφωση για όλα τα παιδιά είναι στόχος πάλης, πολύ περισσότερο σήμερα, που από το σχολείο όλο και αφαιρείται η στέρεη γνώση σε όφελος πρόσκαιρων χρηστικών πληροφοριών. Το αίτημα - σύνθημα που φώναζαν οι μαθητές πριν κάποια χρόνια στις μεγάλες κινητοποιήσεις τους, «σχολείο να μορφώνει κι όχι να εξοντώνει», είναι επίκαιρο και για την πάλη του σήμερα.


Γιάννα ΣΤΡΕΒΙΝΑ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Το υπουργείο να πάρει εδώ και τώρα μέτρα για τις Πανελλαδικές(2021-05-21 00:00:00.0)
Με αφορμή την ανακοίνωση των βάσεων(2019-08-30 00:00:00.0)
Οι αλλαγές που μεθοδεύει η κυβέρνηση για το Λύκειο(2018-09-08 00:00:00.0)
Αλλαγές στο μοντέλο των αναγκών της αγοράς(2009-06-30 00:00:00.0)
Παραπλανητική η συζήτηση για το εξεταστικό(2008-08-31 00:00:00.0)
Τέλειωσαν χτες οι δέσμες και τα ΤΕΛ(1997-07-04 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ