Πέμπτη 13 Ιούνη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΡΙΚ ΡΟΜΑΝ ΒΟ
Το καρφί

Ταινία που διαφέρει κατά πολύ από τα παγιωμένα στερεότυπα μιας ταινίας δράσης. Βέβαια, όποιος πλήρωσε για να δει «δράση» δε θα απογοητευθεί, αλλά θα πρέπει να περιμένει τουλάχιστον μια ώρα που στο σκοτεινό αυτό θρίλερ η φειδωλή δράση επικεντρώνεται στο τμήμα του επιλόγου. Αντίθετα, ο διάλογος ρέει πλούσιος, η αγριότητα προχωρά με μετριοπάθεια, ενώ οι τόνοι, καθώς και τα ντεσιμπέλ ηχορρύπανσης (πιστολίδι, μπουνίδι και κυνηγητά αυτοκινήτων) είναι χαμηλά, σε σχέση πάντα με τις παραγωγές του είδους. Στην ταινία, είναι κυρίαρχες οι νότες ανθρωπιάς, αλληλεγγύης αλλά κυρίως αηδίας για ένα σύστημα που έχει εγκλωβίσει τους πάντες... επίσης πολλά τα κοντινά πλάνα που καδράρουν τα εσωτερικά αδιέξοδα. Εξυπακούεται ότι το οργισμένο αυτό θρίλερ δεν αποτελεί «επανάσταση» στο είδος, αλλά, σε επίπεδο προθέσεων και προσπάθειας, αξίζει μια κάποια προσοχή...

Το σενάριο εμπνευσμένο από αληθινό γεγονός. Ενας (αθώος) 19χρονος νεαρός συλλαμβάνεται επ' αυτοφόρω για κατοχή ναρκωτικών και κινδυνεύει με 10 χρόνια φυλάκισης. Ο πατέρας του, που τώρα πια ζει με την καινούργια του οικογένεια, είναι διατεθειμένος να κάνει τα πάντα για να αποδείξει την αθωότητα του παιδιού του. Ερχεται σε συμφωνία με τις υπηρεσίες δίωξης ναρκωτικών που τον βάζουν μπροστά στο δίλημμα: Μου δίνεις σου δίνω, αλίμονο. Για «σκόντο» στην ποινή του γιου, η υπηρεσία ζητά σαν αντάλλαγμα τη συνεργασία του πατέρα. Του ζητούν να διεισδύσει στις τάξεις του εχθρού, ενός ισχυρού μεξικάνικου καρτέλ ναρκωτικών, ώστε να γίνει κατορθωτή η σύλληψη του μεγάλου αφεντικού.

Το στιλ της ταινίας, παρά την πολύ κοινότοπη ιδέα της «διείσδυσης» σε καρτέλ ναρκωτικών, δεν είναι σίγουρα αυτό του Ντουέιν Τζόνσον, του σήματος κατατεθέντος των κλισέ ταινιών δράσης. Ο Τζόνσον εδώ, σε ρόλο «πατέρα κουράγιο», δεν είναι υποχρεωμένος να τριγυρνά με γυμνό το μυώδες στέρνο του. Μπορεί ο ρόλος του να τον κάνει να κοιτάζει τον εαυτό του αυτάρεσκα, αλλά ακόμα κι αν έχει υποκριτικές δυνατότητες, δεν είναι ακόμα ηθοποιός ... Οταν μιλά στο τηλέφωνο, είναι προφανές ότι στην άλλη άκρη του σύρματος δεν υπάρχει κανένας...

Η ταινία του Βο τραβά σε μάκρος χωρίς ιδιαίτερο λόγο, ιδιαίτερα όταν δε στέκεται στη δυναμική και το βάθος που αναπτύσσεται σε σημεία του (ακρωτηριασμένου οικογενειακού δράματος) σεναρίου, αλλά στρατεύεται στο μέτωπο της κοινωνικής κριτικής που αρθρώνεται σε πληθώρα επιπέδων με σημαντικότερο εκείνο της καταγγελίας των ναρκωτικών ουσιών, όπως επίσης και της αμερικάνικης νομοθεσίας που προβλέπει βαριές ποινές για όσους συλλαμβάνονται για κατοχή ναρκωτικών. Κανένας στην ταινία δε θέλει τα ναρκωτικά εκτός από τους εμπόρους των καρτέλ που θησαυρίζουν απ' αυτά.

Παίζουν: Ντουέιν Τζόνσον, Ναντίν Βελάσκεζ, Σούζαν Σάραντον, Μελίνα Κανακαρίντις, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ (2013).


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org