Σάββατο 14 Απρίλη 2001 - Κυριακή 15 Απρίλη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΑΤΖΕΝΤΑ
Ατζέντα Εκδηλώσεων
Χαράγματα σε μαύρο και άσπρο

Τριάντα πέντε χρόνια μετά το θάνατο του μεγάλου μας ζωγράφου και χαράκτη Αλέξανδρου Κορογιαννάκη (1906-1966), η γενέτειρά του, τα Μέγαρα, τιμά την καλλιτεχνική του δημιουργία και την προσφορά του στο εικαστικό γίγνεσθαι της χώρας μας. Εως τις 22 του Απρίλη στον Πολιτιστικό Σύλλογο Μεγάρων «Ο ΘΕΟΓΝΙΣ» φιλοξενείται μεγάλη αναδρομική έκθεση χαρακτικής του σημαντικού μας καλλιτέχνη.

Ο Αλ. Κορογιαννάκης ανήκει στην πρώτη γενιά Νεοελλήνων χαρακτών. Στην ομάδα εκείνων των χαρακτών (Αγ. Θεοδωρόπουλος, Ευθ. Παπαδημητρίου, Δ. Γιαννουκάκης, Γ. Βελισσαρίδης κ.ά.) των οποίων τα έργα αποτελούν την αφετηρία της έντεχνης χαρακτικής στη χώρα μας και σημείο αναφοράς για τη γενιά των χαρακτών που ακολούθησε. Γεννήθηκε στα Μέγαρα το 1906. Από το 1920 έως το 1929 σπούδασε ζωγραφική στη Σχολή Καλών Τεχνών κοντά στους Γ. Ιακωβίδη, Δ. Γερανιώτη, Γ. Ροϊλό και Νικόλαο Λύτρα. Μέχρι το 1939 εργάστηκε ως σκιτσογράφος σε εφημερίδες και περιοδικά, ενώ λίγα χρόνια πριν (1934) έγινε ιδρυτικό μέλος της ομάδας «Ελεύθεροι Καλλιτέχναι» και συμμετείχε σε όλες τις εκθέσεις της ομάδας. Παράλληλα με τη ζωγραφική, ο Αλ. Κορογιαννάκης άρχισε το 1936 να ασχολείται και με τη χαρακτική, τυπώνοντας τις πρώτες του ξυλογραφίες. Ενα χρόνο αργότερα, στη Διεθνή Εκθεση του Παρισιού, κέρδισε το Χρυσό Βραβείο Χαρακτικής για την ξυλογραφία του «Θέρος».

Στα πρώτα χαρακτικά που φιλοτέχνησε υιοθέτησε την ξυλογραφία και επέλεξε ένα θεματικό κύκλο ο οποίος όρισε τις μεταγενέστερες επιλογές του. Στράφηκε σε θέματα που επικεντρώνονται στον άνθρωπο την ώρα της δουλιάς. Τα έργα «Πλύστρες», «Δημοτικά έργα», «Στα λατομεία», «Ψαράδες με καλάθια» κ.ά. είναι όψεις της αγροτικής ζωής και της ζωής στην πόλη που επανέρχονται συνεχώς στις επιλογές του καλλιτέχνη. Οπως σημειώνει η ιστορικός τέχνης Ειρήνη Οράτη, «και στο όρθιο και στο πλάγιο ξύλο, οι μορφές σχεδιάζονται με ένταση στην κίνησή τους, που ενώ είναι κοπιαστική - οι περισσότερες μορφές σχεδιάζονται σκυμμένες ή κουβαλούν κάτι - μοιάζει περισσότερο χορευτική παρά ρεαλιστική και γεμίζει κυριολεκτικά την επιφάνεια του χαρακτικού. Δεν επιμένει καθόλου στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μορφών, ούτε στην απόδοση του τοπίου στο φόντο, περιγράφοντας μόνο ελάχιστες απαραίτητες λεπτομέρειες».

Το 1938 ο καλλιτέχνης συμμετέχει στην Πρώτη Πανελλήνια Εκθεση Χαρακτικής, ενώ το 1939 προσλαμβάνεται στην Τράπεζα της Ελλάδας. Ειδικεύτηκε στη χαλκογραφική χάραξη προσωπογραφιών και παραστάσεων για τραπεζογραμμάτια στην Εθνική Τράπεζα της Αυστρίας (Βιέννη). Ως προϊστάμενος της Υπηρεσίας Χάραξης πρόσφερε πολύτιμες υπηρεσίες στη σχεδίαση και χάραξη των ελληνικών τραπεζογραμματίων στις δεκαετίες '40 και '50. Μαζί με το Φ. Μαστιχιάδη, υπήρξε ο πρώτος Ελληνας που χάραξε εθνικά χαρτονομίσματα με τη χαλκογραφική μέθοδο.

Το 1940 ο Αλ. Κορογιαννάκης συμμετείχε στην 22η Μπιενάλε της Βενετίας στο τμήμα Χαρακτικής μαζί με τον Ευθύμιο Παπαδημητρίου και το Δημήτρη Γιαννουκάκη. Στη διάρκεια της Κατοχής, αλλά και τα χρόνια που ακολούθησαν, εικονογράφησε με ξυλογραφίες και λιθογραφίες διάφορα βιβλία και λευκώματα («Θυσιαστήριο της λευτεριάς» 1945, «Απαγορευμένα ποιήματα» 1946 κ.ά.), ενώ στη δεκαετία του '50 ασχολήθηκε και με τη φιλοτέχνηση γραμματοσήμων.

«Δούλεψε ελάχιστα με χρώμα - σημειώνει η Ειρ. Οράτη - προτίμησε το όρθιο από το πλάγιο ξύλο επειδή του έδινε τη δυνατότητα να χαράξει με λεπτομέρεια. Περιόρισε την ένταση, στρογγύλεψε τις οξείες γωνίες και προσπάθησε να δώσει έναν τόνο αισιοδοξίας ακόμα και στα πιο σκληρά θέματά του». Τα επόμενα χρόνια ο Αλ. Κορογιαννάκης αντιπροσώπευσε την Ελλάδα σε όλες τις διεθνείς καλλιτεχνικές εκθέσεις και παρουσίασε έργα ζωγραφικής και χαρακτικής στις περισσότερες Πανελλήνιες (1956, 1958, 1960, 1963, 1965) και σε πολλές ομαδικές εκθέσεις.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ