Πέμπτη 21 Μάρτη 2013
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Ο Τέλμαν συνεχίζεται...

Από την ταινία «Ερνστ Τέλμαν: ο γιος της τάξης του»
Από την ταινία «Ερνστ Τέλμαν: ο γιος της τάξης του»
Εκτός από την εκπληκτική - από κάθε πλευρά - ανατολικογερμανική ταινία του Κουρτ Μέτζιγκ «ΕΡΝΣΤ ΤΕΛΜΑΝ, ΓΙΟΣ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ» (1954) που συνεχίζει να προβάλλεται και την τρέχουσα βδομάδα καθημερινά, στις 17.00 και τις 19.30, στον κινηματογράφο TITANIA CINEMAX, δεν είναι πολλές - παρά την πληθώρα που κάνει απόψε πρεμιέρα - οι ταινίες που παρουσιάζουν ουσιαστικό ενδιαφέρον...

Ας αρχίσουμε την παρουσίαση των ταινιών της βδομάδας με το «ΜΠΙΓΚ ΧΙΤ» (2012). Οπως το κλασικό φιλμ νουάρ του Φριτς Λανγκ «BIG HEAT» από το 1953, τιτλοφορείται η σπουδή καρικατούρα στο είδος, του Κάρολου Ζωναρά. Δουλειά παρεΐστικη, που μάλλον έχει την πολυτέλεια να κάνει «πλάκα» με τον εαυτό της, στοιχείο που κλιμακώνεται από τη στιγμή που τα πράγματα σφίγγουν και αρχίζει να διαφαίνεται πρακτικά ότι το ίδιο το υλικό του δεν είναι διαχειρίσιμο, δεν βγάζει πουθενά ... Ο φροντισμένος φωτισμός, το εξαίρετο βάθος πεδίου και η βαθιά «νουάρ» φωνή του υπαστυνόμου Αριστείδη Κορμά που δεσπόζει στην ταινία - σαν μεμονωμένα θετικά στοιχεία - δεν είναι σε θέση να ισοφαρίσουν με ουσιαστικά ελλείμματα όπως: ανυπαρξία mise-en-scene (σκηνοθεσίας εντός κάδρου), ένα ισχνότατο σενάριο και μια κάκιστη δραματουργία, κάτι που αναπόφευκτα οδηγεί σε κακές ερμηνείες που, με τη σειρά τους, επηρεάζουν αρνητικά στη δημιουργία ατμόσφαιρας... ό,τι σημαντικότερο στο νουάρ...

Απαραίτητη η βδομαδιάτικη αμερικανιά, ταινία καταστροφής, με προφανές στίγμα απροκάλυπτης προπαγάνδας κατά της Βόρειας Κορέας αυτή τη φορά - μετά τους Ρώσους, τους Αραβες, τους Σέρβους, κ.λπ. Στόχος, οι εν δυνάμει, απανταχού λοβοτομημένοι καταναλωτές. Και μάλλον στο Ελλάντα πρέπει να υπάρχουν μπόλικοι, μια που η ταινία «Ο ΟΛΥΜΠΟΣ ΕΠΕΣΕ» μας κάνει την τιμή να κάνει (σχεδόν) παγκόσμια πρεμιέρα στα μέρη μας. Στην ταινία του Αντουάν Φούκουα, που σφύζει από κομπιουτεροποιημένα ειδικά εφέ «κονσέρβα» αλλά και «χαρισματικούς» χολιγουντιανούς αστέρες, Βορειοκορεάτες τρομοκράτες επιτίθενται στον Λευκό Οίκο και καταφέρνουν να θέσουν σε ομηρία τον ίδιο τον Πρόεδρο... Βέβαια, αλί και τρισαλί στους τρομοκράτες, όταν αντιλαμβάνονται τι πραγματικά σημαίνει να υπάρχει κάπου στην εικόνα , ο Τζέραλντ Μπάτλερ, ως μυστικός πράκτορας της προεδρικής φρουράς... Κι ενώ τα παραπάνω συμβαίνουν σε μια αθώα μυθοπλασία της πλάκας, ταυτόχρονα στην Κορεατική χερσόνησο πραγματοποιείται τις τελευταίες βδομάδες μπαράζ στρατιωτικών γυμνασίων με χιλιάδες Αμερικανούς πεζοναύτες και Νοτιοκορεάτες στρατιώτες καθώς και πτήσεις αμερικανικών βομβαρδιστικών Β52 με κατευθυνόμενες βόμβες ακριβείας, συμβατικές ή πυρηνικές. Να λοιπόν που επιβεβαιώνεται ακόμα μια φορά η στενή, σχέση αίματος, της χολιγουντιανής κινηματογραφικής βιομηχανίας, με τους πολεμοκάπηλους ιμπεριαλιστές (αποκαλύφθηκε ξεκάθαρα στο φιλμ «ARGO») και ο κινηματογράφος αφήνεται να χρησιμοποιείται σαν εργαλείο διαμόρφωσης της κοινής γνώμης και προετοιμασίας της για την «αναγκαιότητα» - εν προκειμένω - ανάπτυξης πυρηνικών όπλων στην περιοχή, ως «αποτρεπτικό αποτελεσματικό μέσο» έναντι της ΛΔ Κορέας. Οι υπηρεσίες και τα κέρδη που προσφέρουν στην πολεμική βιομηχανία αυτές οι βλακωδώς «αθώες» ταινιούλες, δεν μετρούνται καν με τα εισιτήρια που θα κόψουν οι χρήσιμοι ηλίθιοι, για να σκοτώσουν εκτός απ' το πεθαμένο τους μυαλό και το χρόνο τους ...

Στις αίθουσες από σήμερα και η 19η ταινία του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τίτλο «ΔΕΝ ΚΡΑΤΙΕΜΑΙ». Το τελευταίο πόνημα του ιδιόμορφου Ισπανού σηματοδοτεί επιστροφή του στην τρελή, σουρεαλιστική κωμωδία καταστάσεων από την οποία απείχε για χρόνια, πειραματιζόμενος με άλλα είδη. Μια ετερόκλητη ομάδα επιβατών πετά προς την Πόλη του Μεξικού μέσα σε ένα εκκεντρικό αεροσκάφος με ιδιαίτερα παιχνιδιάρικο πλήρωμα! Κατά τη διάρκεια της πτήσης, ανακύπτει ένα σοβαρό τεχνικό πρόβλημα και η καμπίνα του αεροπλάνου μετατρέπεται σε ιπτάμενη ντίσκο... Οσοι απολαμβάνουν την ιδιαιτερότητα του σινεμά του Αλμοδόβαρ θα την δουν ευχάριστα, όσο για τους υπόλοιπους δεν έχουν παρά να επιλέξουν άλλη επιλογή...

«ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΖΩΗΣ» είναι ο τίτλος της δυνατής ταινίας που σηματοδοτεί το comeback του Αγγλου σκηνοθέτη Τόνι Κέι με τη διεισδυτική ματιά, που το 1998 σόκαρε με τη γυμνή αλήθεια της ταινίας του «ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ» («AMERICAN HISTORYX»). Στο στόχαστρο του Κέι αυτή τη φορά, οι παθογένειες της αμερικανικής κοινωνίας, το δυσλειτουργικό εκπαιδευτικό σύστημα και τα προβλήματα της αμερικάνικης νεολαίας. Πρωταγωνιστεί ο Αντριεν Μπρόντι στο ρόλο του Χένρι Μπαρθς, ενός αναπληρωτή καθηγητή που αποφεύγει συστηματικά οποιαδήποτε συναισθηματική σύνδεση με μαθητές του και συναδέλφους του.

Πρεμιέρα και για το αμερικάνικο ερωτικό θρίλερ «ΤΟ ΠΑΘΟΣ» σε σκηνοθεσία του Μπράιαν Ντε Πάλμα. Πρόκειται για ριμέικ της τελευταίας ταινίας του Αλέν Κορνό «Η ΑΝΤΙΖΗΛΟΣ» (2010) που ολοκληρώθηκε λίγες μέρες πριν το θάνατο του δημιουργού της και αφηγείται τον αγώνα δύναμης και εξουσίας ανάμεσα σε δύο γυναίκες, στον αδυσώπητο κόσμο των επιχειρήσεων. Η ενασχόληση του Ντε Πάλμα με το ριμέικ της καλολαδωμένης ταινίας του Κορνό μπορεί να μην ήταν ιδέα παράλογη, παραμένει όμως μια σκληρή απόδειξη ελλείμματος έμπνευσης. Στο «ΠΑΘΟΣ» υπάρχουν όλες οι αγαπημένες εμμονές του Ντε Πάλμα. Ρητορική του διττού, χιτσκοκικό στοιχείο, αρχιτεκτονική του ψέματος, παιχνίδι αποπλάνησης, χειραγώγησης, εξουσίας και ταπείνωσης. Η αμερικάνικη παραγωγή διέπεται από έναν ψυχρό και αρρωστημένο αισθησιασμό και δεν λείπουν ανατροπές και εκπλήξεις. Το γαλλικό πρωτότυπο, μετατρέπεται σε κάτι εντελώς διαφορετικό και απηχεί με τρόπο σαφή και αδιάσειστο, διάσημους τίτλους του Ντε Πάλμα από τη δεκαετία του '80. Η ταινία μοιάζει με ένα κακό αντίγραφο μιας ταινίας του Ντε Πάλμα. Στους ρόλους της Κριστίν και της Ιζαμπέλ οι Ρέιτσελ Μακ Ανταμς και Νούμι Ραπάς...

Τέλος, πληροφορούμε ότι απόψε ξεκινούν, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος οι προβολές του ντοκιμαντέρ του Χρήστου Χουλιάρα «Σκηνοθετώντας την Κόλαση» για τη ζωή και το έργο του Νίκου Νικολαΐδη: Παράλληλα θα προβάλλονται οι τρεις βραβευμένες ταινίες του δημιουργού «Singapore Sling», «Πρωινή Περίπολος» και «Ο Χαμένος τα Παίρνει Ολα». Για λεπτομέρειες επικοινωνήστε με την Ταινιοθήκη.


ΚΡΙΤΙΚΗ:
Τζία ΓΙΟΒΑΝΗ


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org