(β' μέρος)
...Στην περίπτωση του Ροκέ, σωστό είναι να πιάνουμε πρώτα το βασιλιά και κατόπιν τον Πύργο.
Αρθρο 5.1 (δ) Αν ένας παίκτης, σκοπεύοντας να κάνει ροκέ, πιάσει πρώτα τον Ρ ή ταυτόχρονα Ρ και Π και αποδειχθεί μετά ότι το ροκέ είναι αντικανονικό, ο παίκτης μπορεί να επιλέξει: να κινήσει τον Ρ ή να κάνει ροκέ από την άλλη πλευρά, αν βέβαια υπάρχουν οι προϋποθέσεις. Αν ο Ρ δεν έχει κανονική κίνηση, τότε ο παίκτης είναι ελεύθερος να κάνει όποια κίνηση θέλει. (ε) Το Ροκέ είναι αντικανονικό: Αν ο Ρ έχει ήδη κινηθεί ή με Π που έχει ήδη κινηθεί. (ζ) Το ροκέ δεν επιτρέπεται προσωρινά: Αν το αρχικό τετράγωνο ή το τετράγωνο που πρέπει να διασχίσει ή το τετράγωνο που πρέπει να καταλάβει ο Ρ, απειλείται από κομμάτι του αντιπάλου. Επίσης, αν υπάρχει κάποιο κομμάτι, μεταξύ του Ρ και του Π με τον οποίον πρόκειται να γίνει το ροκέ.
Αρθρο 5.2-4 Τις κινήσεις λίγο πολύ τις γνωρίζουν όλοι. Εν συντομία θα αναφέρουμε ότι ο Π κινείται κάθετα και οριζόντια, ο Α κινείται διαγώνια (ο ένας στα λευκά και ο άλλος στα μαύρα τετράγωνα), ενώ η Β κινείται όπως και ο Π και οι Α.
Αρθρο 5.5 Ο Οδυσσέας Βαζελάκης (Διαιτητής FIDE) δίνει μια ωραία ερμηνεία για την κίνηση του Ιππου. Εκτός από το γνωστό Γ, μπορεί ο Ι να πάει 1 τετράγωνο εμπρός και αμέσως 1 διαγώνια δεξιά ή αριστερά, ανεξάρτητα αν τα τετράγωνα που περνάει είναι κατειλημμένα.
Αρθρο 5.6 Το πιόνι μπορεί να κινείται α) μόνο προς τα εμπρός, εκτός αν «παίρνει», β) προχωρεί -εκτός αν παίρνει- από το αρχικό του τετράγωνο ένα ή δύο κενά τετράγωνα και στις επόμενες κινήσεις κινείται κατά ένα κενό τετράγωνο εμπρός. Στο πάρσιμο προχωρεί (και αιχμαλωτίζει) διαγώνια αριστερά ή δεξιά. γ) Πιόνι που απειλεί (τα λευκά πρέπει να έχουν φτάσει στην 5η οριζόντια γραμμή και τα μαύρα στην 4η), ένα τετράγωνο - αριστερά ή δεξιά του - που διασχίζεται από πιόνι του αντιπάλου που κινείται δύο τετράγωνα, μπορεί να πάρει το αντίπαλο πιόνι, σαν να είχε παίξει μόνο κατά ένα τετράγωνο. Αυτή η ειδική κίνηση λέγεται πάρσιμο «αν πασάν» (αιχμαλωσία κατά τη διέλευση).
Συνεχίζεται