Σάββατο 15 Σεπτέμβρη 2012 - 2η έκδοση
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Θεωρεί «φιλέτο» τα «ορφανά έργα»

Τον αγοραίο χαρακτήρα της κοινοτικής οδηγίας για τα λεγόμενα «ορφανά έργα» αποκάλυψε η ευρωκοινοβουλευτική ομάδα του ΚΚΕ

Ακόμη ένα «βήμα» για την πλήρη εμπορευματοποίηση του πολιτισμού αποτελεί η κοινοτική οδηγία για τις «Επιτρεπόμενες χρήσεις των ορφανών έργων», δηλαδή των καλλιτεχνικών έργων που καλύπτονται από πνευματικά δικαιώματα, αλλά δεν μπορεί να εντοπισθεί ο κάτοχος των δικαιωμάτων αυτών, με αποτέλεσμα να μην «αξιοποιούνται». Η ΕΕ, με τη συγκεκριμένη οδηγία, στοχεύει στη... «διευκόλυνση της χρήσης "ορφανών" έργων από δημόσιους οργανισμούς, όπως βιβλιοθήκες, μουσεία ή και ραδιοτηλεοπτικά μέσα». Ουσιαστικά όμως «θωρακίζει» τον ήδη αγοραίο προσανατολισμό που έχει επιβάλει συνολικά στην ψηφιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Τα παραπάνω αποκάλυψε στην παρέμβασή του στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου στο Στρασβούργο σχετικά με την οδηγία, ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, Μπάμπης Αγγουράκης, τονίζοντας: «πίσω από τα ωραία λόγια της οδηγίας για την πολιτιστική κληρονομιά βρίσκονται τα συμφέροντα των μονοπωλιακών ομίλων που δραστηριοποιούνται στον τομέα των ψηφιακών τεχνολογιών και του διαδικτύου, ο αδυσώπητος ανταγωνισμός μεταξύ των διεθνικών επιχειρήσεων του κλάδου».

«Σκοπός της οδηγίας», σημείωσε ο ευρωβουλευτής, «όπως συμφωνήθηκε με το Συμβούλιο, δεν είναι όπως αναφέρει, η διάσωση, η συντήρηση, προβολή, διάδοση και πρόσβαση στα έργα της πολιτιστικής δημιουργίας και κληρονομιάς κάθε λαού, αλλά μια ιδιαίτερα κερδοφόρα δραστηριότητα των ιδιωτικών επιχειρήσεων, που είναι η μεγάλης κλίμακας ψηφιοποίηση αρχείων και συλλογών, η δημιουργία ευρωπαϊκών ψηφιακών βιβλιοθηκών».

«Ασφαλώς», συνέχισε, «ο καθένας θα συμφωνήσει με την ανάγκη διάδοσης και ελεύθερης πρόσβασης στα λεγόμενα "ορφανά έργα" που βρίσκονται στα αρχεία και τις συλλογές δημόσιων οργανισμών και ιδρυμάτων. Ομως εδώ δεν πρόκειται για ελεύθερη πρόσβαση, αλλά για το αντίθετο.

Η οδηγία ανοίγει διάπλατα το δρόμο για την εμπορευματοποίηση των ορφανών έργων και της χρήσης τους προς όφελος των ιδιωτικών επιχειρήσεων, με έξυπνα διατυπωμένες διατάξεις.

1) Επιτρέπει την ανάθεση της διεξαγωγής της έρευνας για την ανεύρεση του δημιουργού σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και μάλιστα επί πληρωμή και

2) Επιτρέπει την ανάθεση της ψηφιοποίησης στους ιδιώτες με συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα και ταυτόχρονα την επιβολή τέλους στους χρήστες για τη χρήση και την πρόσβαση στα ορφανά έργα, με πρόσχημα την κάλυψη των εξόδων ψηφιοποίησης.

Ετσι, όλο το έργο της ψηφιοποίησης και διάθεσης θα περάσει στους επιχειρηματικούς ομίλους, ενώ οι εργαζόμενοι θα κληθούν να ακριβοπληρώνουν για τη χρήση των έργων, γεμίζοντας τα ταμεία των επιχειρήσεων».

«Αποδεικνύεται», υπογράμμισε ο Μπ. Αγγουράκης, «γι' ακόμη μία φορά και με τη συγκεκριμένη οδηγία, ότι κάθε δράση και μέτρο της ΕΕ, σε οποιονδήποτε τομέα της οικονομικής και κοινωνικής ζωής, έχει σαν μοναδικό κριτήριο και στόχο τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας των μονοπωλιακών ομίλων. Και η απόλαυση των έργων της πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας μετατρέπεται σε ένα ακόμη πεδίο κερδοφορίας των επιχειρήσεων. Η τέχνη και ο πολιτισμός - όπως όλα τα δημόσια αγαθά στην ΕΕ - μετατρέπονται σε πανάκριβα, απλησίαστα για τους εργαζόμενους, εμπορεύματα. Ο καπιταλισμός έχει σαπίσει και μαζί του και η ΕΕ - η διακρατική ένωση των καπιταλιστών. Η ανατροπή τους έχει γίνει πια υπερώριμη ανάγκη για τον ίδιο τον ανθρώπινο πολιτισμό».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ