Σάββατο 14 Απρίλη 2012 - Κυριακή 15 Απρίλη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
48ΩΡΗ ΑΠΕΡΓΙΑ ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΩΝ
Εδωσε ώθηση στην ανάπτυξη της ενιαίας πάλης του λαού ενάντια στα μονοπώλια

Κόντρα σε «λυτούς και δεμένους» η απεργία των ναυτεργατών έστειλε πολλαπλά μηνύματα
Κόντρα σε «λυτούς και δεμένους» η απεργία των ναυτεργατών έστειλε πολλαπλά μηνύματα
Κόντρα σε «λυτούς και δεμένους» οι ναυτεργάτες στις 10 και 11 Απρίλη κατέβηκαν μαζικά στους καταπέλτες των πλοίων, σε όλα τα λιμάνια της χώρας, δίνοντας με αποφασιστικότητα και ταξική οργάνωση τη μάχη της 48ωρης απεργίας τους και αφήνοντας μία ακόμα παρακαταθήκη για την εργατική τάξη. Η 48ωρη πανελλαδική απεργία των ναυτεργατών προσφέρει πολύτιμη πείρα - βάση για την εξαγωγή πολύ χρήσιμων συμπερασμάτων, τα οποία θα δώσουν ώθηση στην αποφασιστική οργάνωση της πάλης, στην υπόθεση της ανασύνταξης και αντεπίθεσης του εργατικού κινήματος, στην ανάπτυξη της ενιαίας πάλης με τους εργαζόμενους στα νησιά και τους μικρομεσαίους αγρότες, για την απόκρουση και ανατροπή της βάρβαρης αντιλαϊκής πολιτικής.

Η μαζική και αποφασιστική συμμετοχή των ναυτεργατών στην απεργία είναι αποτέλεσμα της όξυνσης των προβλημάτων των ναυτεργατών, της συντονισμένης επίθεσης που εξελίσσεται σε βάρος τους με ιδιαίτερη σφοδρότητα από τις δυνάμεις του κεφαλαίου, τη συγκυβέρνηση των κομμάτων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, την Ευρωπαϊκή Ενωση. Αυτή η μαζική συμμετοχή που έχει ως αποτέλεσμα να χαρακτηριστεί η απεργία πετυχημένη φέρει ανεξίτηλη τη σφραγίδα των ταξικών ναυτεργατικών σωματείων ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ, των δυνάμεων του ΠΑΜΕ, που συσπείρωσαν και άλλα σωματεία, συνέβαλαν ώστε η ΠΝΟ να αποφασίσει απεργία και επιβεβαιώνει ότι όλο και περισσότεροι εργαζόμενοι συσπειρώνονται με τις ταξικές δυνάμεις. Ενώ καθοριστικός παράγοντας για την επιτυχία αυτή ήταν η μεγάλη αλληλεγγύη, ότι χιλιάδες εργαζόμενοι της χώρας και των νησιών, μικρομεσαίοι, επαγγελματοβιοτέχνες - έμποροι - αγρότες αντιμετώπισαν την απεργία σαν δικό τους αγώνα.

Οι συνθήκες της απεργίας

Η απεργιακή μάχη δόθηκε κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες. Οι εφοπλιστές, η συγκυβέρνηση του μαύρου μετώπου ΠΑΣΟΚ - ΝΔ, τα άλλα κόμματα του κεφαλαίου, τα επιτελεία τους και τα ΜΜΕ που ελέγχουν, με συκοφαντίες, ψέματα, διαστρέβλωση των αιτημάτων των ναυτεργατών, προσπάθησαν να ενοχοποιήσουν τους απεργιακούς αγώνες, μιλώντας για διαλυτικές καταστάσεις, αρνητικές συνέπειες στον τουρισμό και γενικότερα στην οικονομία. Στην πραγματικότητα, ταυτίζοντας την οικονομία με τα συμφέροντα των εφοπλιστών και των άλλων τμημάτων της πλουτοκρατίας, όπως πραγματικά είναι, επιχείρησαν να επιβάλουν τη δική τους ταξική, αντεργατική θέση στις λαϊκές δυνάμεις με κάθε μέσο και κυρίως να τις πείσουν ότι πρέπει να πασχίζουν για την ανάπτυξη των καπιταλιστικών επιχειρήσεων και όχι για τα δικά τους συμφέροντα, τα μεροκάματα, τις συντάξεις τους, την ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη, τα ανθρώπινα ωράρια δουλειάς κλπ. Αυτό που έκαναν, όπως και θα το ξανακάνουν, ήταν να κρύψουν την αλήθεια. Να κρύψουν ότι διαλυτική για τους εργάτες είναι η πολιτική που τους χτυπάει ανελέητα, συντρίβοντας τα δικαιώματά τους, που στραγγαλίζει τους μικρούς επαγγελματίες και χειροτερεύει συνολικά την κατάσταση των εργατικών - λαϊκών οικογενειών, οι οποίες αδυνατούν να τα βγάλουν πέρα, να κάνουν διακοπές, να ξεκουραστούν. Ξεπερνάει τα όρια της πρόκλησης να διαμαρτύρονται όλοι αυτοί ότι η απεργία εμπόδισε τους επισκέπτες στα νησιά, όταν είναι αυτοί που έδωσαν τέλος στον κοινωνικό τουρισμό, βάζοντας λουκέτο στο Οργανισμό Εργατικής Εστίας, ενώ πρόσφατα αύξησαν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Για να μην πούμε για το τσεκούρωμα μισθών, συντάξεων, την πολύμορφη φοροληστεία, τα χαράτσια κλπ.

Η επιχειρηματολογία τους, που ενοχοποιεί το δικαίωμα στον απεργιακό αγώνα, στηρίζεται συνειδητά στο ψέμα, αφού γνωρίζουν καλά ότι η μαζική αύξηση της ανεργίας, η μείωση της παραγωγής, η μείωση της τουριστικής κίνησης κ.ά. χαρακτηρίζουν το σύνολο σχεδόν των καπιταλιστικών οικονομιών στις συνθήκες της κρίσης και δε σχετίζονται με την ανάπτυξη των αγώνων.

Επιτέθηκαν με μανία στον αγώνα των ναυτεργατών πριν καν ακόμα ξεκινήσει γιατί «είδαν» ότι συνέβαλε για την ανάπτυξη της ταξικής πάλης, φώτιζε το δρόμο της ενιαίας πάλης με τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα των νησιών. Εδειξαν ξεκάθαρα ότι αυτό που φοβούνται είναι ο οργανωμένος αγώνας που εμποδίζει τα αντεργατικά μέτρα, διεκδικεί στόχους που αντιστοιχούν στις σύγχρονες ανάγκες και αμφισβητεί την εξουσία τους, την εξουσία του κεφαλαίου.

Γιατί οι ναυτεργάτες βγαίνουν στους καταπέλτες

Οι ναυτεργάτες αγωνίζονται για να αποκρούσουν τα βάρβαρα μέτρα που προώθησε στη Βουλή η συγκυβέρνηση κατ' εντολή των εφοπλιστών. Μέτρα που διαλύουν έναν ολόκληρο κλάδο και καταφέρνουν συντριπτικό χτύπημα στα λαϊκά νοικοκυριά των νησιών.

Τα εγκληματικά αυτά μέτρα αφορούν:

  • Την «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών με την πλήρη εφαρμογή του επαίσχυντου κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η «απελευθέρωση» αποσκοπεί στην αύξηση της κερδοφορίας και της ανταγωνιστικότητας των ναυτιλιακών εταιρειών, στην απελευθέρωση του εφοπλιστικού κεφαλαίου από κάθε δικαίωμα που είχε κατακτηθεί τα προηγούμενα χρόνια με τους αγώνες. Αυτό ισχύει για την υποχρεωτική δεκάμηνη λειτουργία των πλοίων, που σήμερα ήδη τείνει να καταργηθεί. Για τις τιμές των εισιτηρίων, που έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια πάνω από το 400% με τελευταία την αύξηση ως και 26% που επέβαλαν οι εφοπλιστές την 1η Απρίλη και καθιστούν απαγορευτική τη μετακίνηση λαϊκών οικογενειών, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο, που η αντιλαϊκή πολιτική οδήγησε στην επέκταση της φτώχειας. Αυτό ισχύει για τον πακτωλό κρατικών επιδοτήσεων των ναυτιλιακών εταιρειών της ακτοπλοΐας, που μόνο για τη δρομολογιακή περίοδο του 2011 ανέρχονται στο ποσό των 130 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ τώρα, όπως δήλωσε η υπουργός Ανάπτυξης Αν. Διαμαντοπούλου, θα εκταμιεύσουν για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες επιπρόσθετα άλλα 15 εκατ. ευρώ επιδότηση! Ενώ διαμορφώνεται παράλληλα το έδαφος για μαζικό διωγμό των ναυτεργατών, που σχετίζεται με τη μείωση της οργανικής σύνθεσης (αριθμός πληρώματος), την απομάκρυνση του ξενοδοχειακού προσωπικού (μαγείρων, καμαρότων και άλλων ειδικοτήτων), την πρόσληψη ναυτεργατών χωρίς Συλλογικές Συμβάσεις, με όρους ανασφάλιστης εργασίας. Χαρακτηριστική ήταν η πρόσφατη δήλωση της υπουργού Αν. Διαμαντοπούλου ότι αμέσως μετά τις εκλογές ανοίγει το θέμα των οργανικών συνθέσεων των ακτοπλοϊκών πλοίων κατά τα πρότυπα των ποντοπόρων όπου ανάλογα με τη χωρητικότητά τους έχουν από τέσσερις έως έξι Ελληνες ναυτεργάτες, δηλαδή ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα.
  • Το χτύπημα των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας. Οι ναυτιλιακές εταιρείες κουρελιάζουν τις Συλλογικές Συμβάσεις, εγκαταλείποντας ναυτεργάτες απλήρωτους ως και 6 μήνες. Ακόμα, εταιρείες οφείλουν το δώρο των Χριστουγέννων. Ενώ όλες οι εφοπλιστικές Ενώσεις, αποθρασυμένες από την τακτική της υποταγής της πλειοψηφίας της ΠΝΟ, αρνούνται να υπογράψουν την ανανέωση των Συλλογικών Συμβάσεων.
  • Τη δραστική μείωση των συντάξεων, τις οποίες έχουν πετσοκόψει κατά 40%, την υποβάθμιση της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και τη διάλυση του «Οίκου Ναύτου». Η εχθρική για τους εργαζόμενους αντιλαϊκή πολιτική, που αντιμετωπίζει την Υγεία σαν εμπόρευμα και την καταδικάζει σε υποχρηματοδότηση, φορτώνοντας συνεχώς και περισσότερα βάρη στις λαϊκές οικογένειες, έχει φέρει ήδη δραματικά αποτελέσματα σε βάρος των ασφαλισμένων και του «Οίκου Ναύτου», καθώς είναι στον αέρα ό,τι έχει σχέση με γιατρούς και φάρμακα, θέτοντας ζωές, ειδικά των ασφαλισμένων με βαριές ασθένειες, σε άμεσο κίνδυνο.

Σε αυτές τις συνθήκες της όξυνσης των προβλημάτων, πολύ περισσότερο στις συνθήκες έντασης της οργής και αγανάκτησης των ναυτεργατών, που προκάλεσε η νέα έφοδος κατά των δικαιωμάτων τους, όπως αυτή σηματοδοτείται με τα νομοσχέδια που είχαν προωθηθεί στη Βουλή για την «απελευθέρωση» των θαλάσσιων ενδομεταφορών, τη διάλυση του ΝΑΤ, του «Οίκου Ναύτου», αλλά και κάτω από την αποφασιστική, συνεχή παρέμβαση των ταξικών σωματείων συσπειρώθηκαν δυνάμεις. Αυτή η συσπείρωση των ναυτεργατών, οι ισχυροί δεσμοί που ανέπτυξαν με τις ταξικές δυνάμεις, ανάγκασαν τις δυνάμεις του εργοδοτικού - κυβερνητικού συνδικαλισμού της ΠΝΟ να μην μπορούν να τοποθετηθούν κατά του απεργιακού αγώνα. Οι ναυτεργάτες πρόβαλαν ως διεκδικητικό πλαίσιο: Κατάργηση των αντεργατικών μέτρων και υπεράσπιση του δικαιώματος στη δουλειά, ικανοποιητική υπογραφή των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, άμεση πληρωμή των ναυτεργατών, μείωση της τιμής των εισιτηρίων και εξυπηρέτηση των νησιών από ασφαλή σύγχρονα πλοία 365 μέρες το χρόνο.

Να βγουν ουσιαστικά συμπεράσματα

Τη σημασία του ναυτεργατικού αγώνα για όλο το λαό αποκάλυψαν, με την κοινή ανακοίνωση που μοιράστηκε τις προηγούμενες μέρες πλατιά στους επιβάτες, τα σωματεία Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού, Πανελλήνια Ενωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής ΕΝ ο «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», Πανελλήνια Επαγγελματική Ενωση Μαγείρων Εμπορικού Ναυτικού, Πανελλήνια Ενωση Πληρωμάτων Ρυμουλκών - Ναυαγοσωστικών, Πανελλήνια Ενωση Συνταξιούχων ΝΑΤ. Απευθυνόμενοι σε επιβάτες και γενικά όλους τους εργαζόμενους, τα σωματεία τόνιζαν:

«Προσέξτε πολύ. Σήμερα στο στόχαστρο των δυνάμεων του κεφαλαίου είναι οι ναυτεργάτες. Την προηγούμενη περίοδο ήταν άλλοι κλάδοι, αύριο θα χτυπηθεί όποιος τολμήσει να αγωνιστεί. Η καμπάνα χτυπάει για το σύνολο της εργατικής τάξης, για το σύνολο των λαϊκών στρωμάτων. Γι' αυτό έχει σημασία να μην περάσουν τα βρώμικα, απεργοσπαστικά τους σχέδια, να δυναμώσουμε την εργατική - λαϊκή αλληλεγγύη, να αναπτύξουμε κοινούς αγώνες για την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής που οδήγησε στη φτώχεια και στην εξαθλίωση το λαό μας». Και μεταξύ άλλων τόνιζε:

«Οι εργαζόμενοι είναι ανάγκη να βγάλουν ουσιαστικά συμπεράσματα και να καταδικάσουν αποφασιστικά τους υποκριτές και τους Φαρισαίους, τους φορείς της αντιλαϊκής πολιτικής που έχουν το θράσος να μιλούν στο όνομα των εργαζομένων - επιβατών τους οποίους και καταδικάζουν στη φτώχεια και στην εξαθλίωση, στερώντας τους το δικαίωμα ακόμα και για ολιγοήμερες διακοπές. Είναι ανάγκη να βγάλουν συμπεράσματα οι νησιώτες των λαϊκών οικογενειών που κι αυτοί υποφέρουν από την αντιλαϊκή πολιτική, τα μειωμένα δρομολόγια, τα ακριβά εισιτήρια και βλέπουν τις μικροεπιχειρήσεις τους να μαραζώνουν από την πολιτική της ανεργίας, της λιτότητας, της φτώχειας που χτυπάει το λαό μας».


Α. Ζ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ