Πέμπτη 22 Φλεβάρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
Στην Ευρώπη του Μάαστριχτ
Στρατόπεδο εργασίας η εταιρία «Σαμπένα»

Τι περιλαμβάνει η συμφωνία μεταξύ της εργοδοσίας και των εργαζομένων της βελγικής αεροπορικής εταιρίας

Παπαγεωργίου Βασίλης

Επιστροφή στον εργασιακό μεσαίωνα, στην «καρδιά» της πλούσιας και «δημοκρατικής» Ευρώπης, συνιστά η χτεσινή «συμφωνία», μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις, των εργαζομένων στη βελγική αεροπορική εταιρία «Sabena» και των Ελβετών αφεντικών της «Swissair». Δεν πρόκειται για μεμονωμένο φαινόμενο, αφού πριν τριετία η βελγική εργατική τάξη είχε δεχτεί ανάλογο ταξικό χτύπημα με το κλείσιμο της βελγικής «Ρενό» και τη μαζική απόλυση πέντε χιλιάδων εργαζομένων, επειδή η εταιρία (...) αποφάσισε να μεταφέρει το εργοστάσιο στην Ισπανία, όπου υπήρχαν πιο ευνοϊκοί όροι άγριας κερδοσκοπίας, από εκμετάλλευση εργασίας και κρατική «ενίσχυση». Η ιστορία της «Ρενό» αποτέλεσε ευνοϊκό προηγούμενο για τη διαπραγμάτευση με τους εργαζόμενους της «Σαμπένα», αφού τα αφεντικά κραδαίνοντας τη μάχαιρα της μαζικής απόλυσης πέτυχαν αφαίρεση εργατικών κεκτημένων δεκαετιών.

Η «συμφωνία» εμπεριέχει απεχθείς όρους, που μερικοί αγγίζουν τα όρια του κωμικοτραγικού, όπως, για παράδειγμα ότι οι τεχνικοί εδάφους θα πρέπει να φορούν τις φόρμες τους πριν χτυπήσουν την κάρτα εργασίας (!) ή ότι οι οδηγοί των αυτοκινήτων μεταφοράς των αποσκευών, θα πρέπει να τις φορτώνουν οι ίδιοι στο αεροπλάνο (!). Οι ταπεινωτικές για τους Βέλγους εργαζόμενους «ρυθμίσεις», θα επιφέρουν, λέει, «εξοικονόμηση 2,2 δισ. φράγκα το χρόνο» (18 δισ. δραχμές) στα ελβετικά αφεντικά της «Σουισέρ». Οι οποίοι είχαν αγοράσει, προ πενταετίας, με τυμπανοκρουσίες το 49,5% της κρατικής «Σαμπένα» και (...) κατάφεραν να κλείσουν το 2000 με χρέη 10 δισ. φράγκα (80 δισ. δραχμές).

Τα ελβετικά αφεντικά απαίτησαν από το βελγικό κράτος τα μισά από τα δικά τους χρέη, και τα υπόλοιπα δέχτηκαν να τα καλύψουν μόνο αν για τ' άλλα μισά πλήρωναν τη λυπητερή οι ίδιοι οι εργαζόμενοι. Πρόκειται για εντυπωσιακή περίπτωση παρασιτικού καπιταλισμού που προκαλεί ποικίλα ερωτηματικά, τόσο για την ομηρία των 13.000 εργαζομένων της «Σαμπένα» και την συνέργεια του βελγικού κράτους, όσο και για το γεγονός ότι η κατάπτυστη «συμφωνία» έγινε σ' ένα κράτος - μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ) με ιστορικές εργατικές παραδόσεις και ισχυρό συνδικαλιστικό κίνημα. Αν αυτά γίνονται στο Βέλγιο, μπορεί να φανταστεί κανείς τι περιμένει, για παράδειγμα, την «Ολυμπιακή», και το ξεπούλημά της σε ιδιώτες, από μια κυβέρνηση σαν την ελληνική.

Κατάπτυστη συμφωνία

Η συμφωνία μεταξύ των εργοδοτών της ελβετικής «Swissair» και των βελγικών συνδικάτων των εργαζομένων στη «Σαμπένα» ξεκίνησε υπό την απειλή του (...) λουκέτου εξαιτίας των χρεών του περασμένου χρόνου ύψους 80 δισ. δραχμών. Τα μισά δέχτηκε να καλύψει το βελγικό κράτος. Τα άλλα μισά η εργοδοσία αρνήθηκε να τα πληρώσει και απαίτησε «εξοικονόμηση» 18 δισ. δραχμών σε βάρος των εργαζομένων, που αποτελεί «φρέσκο», πραγματικό χρήμα από τον ιδρώτα του κάθε εργάτη, σε αντίθεση με τις «λογιστικές» καλύψεις κράτους και εργοδοτών.

Η συμφωνία προβλέπει «άμεση αποχώρηση» 700 εργατών είτε με απολύσεις είτε με πρόωρη συνταξιοδότηση στην ηλικία των 52 χρόνων με το 75% του μισθού και μια εφάπαξ αποζημίωση, στη βάση των χρόνων υπηρεσίας. Προβλέπονται περαιτέρω απολύσεις δύο χιλιάδων εργαζομένων μέχρι τέλη του 2002, δηλαδή στους επόμενους 22 μήνες. Οι υπόλοιποι που θα απομείνουν πρέπει να είναι «ευγνώμονες» στα αφεντικά - δουλοπάροικους και γι' αυτό αποδέχονται σωρεία περικοπών. Κατ' αρχήν μισθολογικών μειώσεων, που ανέρχονται σε 100.000 δραχμές μηνιαίως για τους κυβερνήτες και 50.000 δραχμές μηνιαίως για τους συγκυβερνήτες των αεροσκαφών. Τα πληρώματα των καμπινών αποδέχτηκαν μείωση του αριθμού των πληρωμάτων, αύξηση των ωρών πτήσεως (30 ώρες ετησίως) και μείωση των ωρών ανάπαυσης μεταξύ δύο πτήσεων. Το πλήρωμα της καμπίνας δεν δικαιούται φαγητό, και μ' αυτό τον τρόπο θα «εξοικονομηθούν» περί τα 700 εκατ. δραχμές ετησίως. Οι αεροσυνοδοί θα ετοιμάζουν χειρωνακτικά τους καφέδες των επιβατών και μ' αυτό τον τρόπο θα «εξοικονομηθούν» για τα αφεντικά άλλα 20 εκατ. δραχμές ετησίως. Οι οδηγοί που μεταφέρουν τις αποσκευές στο αεροδρόμιο, υποχρεούνται να τις φορτώνουν και στο αεροπλάνο (!!!). Ενώ οι τεχνικοί υπάλληλοι θα πρέπει να έρχονται στο αεροδρόμιο με φόρμες εργασίας και όχι με «πολιτικά». Αν όλα αυτά θυμίζουν στρατόπεδο εργασίας σε έργο επιστημονικής φαντασίας, δεν είναι σενάριο αλλά η στυγνή πραγματικότητα. Και αν εφαρμόζονται σε τέτοιες κατηγορίες εργαζομένων, φανταστείτε τι γίνεται στα «κατώτερα στρώματα» (...)

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Τέλος στις προσφυγές για εγκλήματα πολέμου(2003-09-25 00:00:00.0)
«Τέλος εποχής»;(2001-10-04 00:00:00.0)
Πληρώνουμε κι από πάνω(2000-06-02 00:00:00.0)
Βελγικά "F-16" αναχαίτισαν... τον "Απο"(1999-02-06 00:00:00.0)
Και βελγικές "πυραμίδες"(1997-08-02 00:00:00.0)
Συνεχίζεται η απεργία στη "Σαμπένα"(1996-02-08 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ