Κυριακή 24 Ιούλη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εκθεση του Α. Τάσσου στη Σκιάθο

«4 Δεκέμβρη 1944» (έγχρωμη ξυλογραφία του Α. Τάσσου)
«4 Δεκέμβρη 1944» (έγχρωμη ξυλογραφία του Α. Τάσσου)
Εκθεση έργων του κορυφαίου χαράκτη - ζωγράφου Α. Τάσσου, πραγματοποιείται στη Σκιάθο, στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου, στο Μπούρτζι, και θα διαρκέσει έως τις 7 Αυγούστου. Η έκθεση αυτή αποτελεί ένα σημαντικό πολιτιστικό γεγονός για το νησί, καθώς δίνει την ευκαιρία στους κατοίκους και τους επισκέπτες του νησιού να γνωρίσουν το μεγάλο Ελληνα χαράκτη, ο οποίος με το έργο του συγκαταλέγεται ανάμεσα σε εκείνους που σφράγισαν - και ως προς τη μορφή και ως προς το περιεχόμενο - την ελληνική Τέχνη του 20ού αιώνα.

Ο Α. Τάσσος (Αναστάσιος Αλεβίζος, 1914-1985) υπήρξε κορυφαίος ζωγράφος-χαράκτης, με διεθνή ακτινοβολία. Στο τεράστιο σε ποιότητα και ποσότητα έργο του, ο λαός, οι αγώνες του και η ελληνική γη αποτυπώνονται με μεγαλοπρέπεια και αυστηρή ομορφιά. Ο Τάσσος αφομοίωσε δημιουργικά όλη την παράδοση της ελληνικής ζωγραφικής, από την αρχαία ελληνική, τη βυζαντινή, τη νεότερη λαϊκή τέχνη, αλλά και το σύγχρονο ευρωπαϊκό εξπρεσιονισμό.

Πάντα παρών στις ανάγκες και τους αγώνες του λαού και του τόπου μας, απεικόνισε με το έργο του τον καθημερινό εργατικό και αγροτικό μόχθο του λαού. Τους πόθους, τα πάθη, τα ιδανικά, τις προσδοκίες. Τους αμέτρητους και πολύμορφους αγώνες, τις θυσίες, τους ήρωες - μάρτυρες, τις παραδόσεις, τις χαρές και τις λύπες, τα πένθη, αλλά και τις αγάπες, τις χαρές και τα γιορτάσια του λαού μας. Το πλούσιο έργο του - άμεσα και έμμεσα - «καταγράφει» την ταραχώδη ιστορία του τόπου μας στον 20ό αιώνα και «απαθανατίζει» τους μεγάλους σταθμούς, τα «οράματα και θαύματα» του αγωνιστή ελληνικού λαού. Συμβολικός ρεαλισμός, ανθρωποκεντρισμός, ουμανισμός, υψηλού επιπέδου πνευματικότητα, θεματικό περιεχόμενο συνειδητά και αμετάκλητα «στρατευμένο» - με τα δίκια και τους αγώνες του λαού για λευτεριά, ανεξαρτησία, ισότητα, δικαιοσύνη και μια άλλη κοινωνία της σοσιαλιστικής προκοπής, κι ακόμη απαράμιλλη αισθητική και τελειοθηρική τεχνική χαρακτηρίζουν την τέχνη του αλησμόνητου Α. Τάσσου.

 «Μεσημέρι» (έγχρωμη ξυλογραφία του Α. Τάσσου)
«Μεσημέρι» (έγχρωμη ξυλογραφία του Α. Τάσσου)
Το έργο του διαχρονικό και ταυτόχρονα επίκαιρο, παρά την απόλυτη και έντονη ελληνική του «ταυτότητα», χάρη στη μορφή και το περιεχόμενό του διαθέτει οικουμενική «δύναμη» και πανανθρώπινη εμβέλεια. Πρόκειται για έργο «αθάνατης» ομορφιάς και αξίας.

Ο Α. Τάσσος, υπήρξε γνήσιος πατριώτης, πιστός στις ιδέες, στα ιδανικά, στους αγώνες, στις αρχές και στους στόχους του ΚΚΕ. Μέλος της ΟΚΝΕ από το 1930, ΕΑΜίτης και μέλος του ΚΚΕ, στα χρόνια της Κατοχής, ο Α. Τάσσος υπήρξε ένας από τους «πρωτεργάτες» της ομάδας εικαστικών καλλιτεχνών που και με την τέχνη τους - με αφίσες και χαρακτικά για βιβλία και έντυπα του ΕΑΜ, ΕΛΑΣ, ΕΠΟΝ, Εθνικής Αλληλεγγύης, προπαγάνδιζαν τον απελευθερωτικό αγώνα. Αλλά και στα χρόνια της δικτατορίας, με έργα του στήριζε τον αντιδικτατορικό αγώνα του λαού μας.

Η 21η Απριλίου 1967 βρήκε τον Α. Τάσσο μπροστά στην τελειωμένη ξυλογραφία του «Το μαρτύριο και ο θάνατος της Ηλέκτρας Αποστόλου», έργο φόρο τιμής στην ηρωική καθοδηγήτριά του στην ΕΠΟΝ. Το έργο αυτό είναι συνέχεια έκθεσής του το 1964, με μνημειακές συνθέσεις των «Λεπτομερειών του Εμφυλίου Πολέμου» και του «Αφιερώματος στην Αλίκη Τ», έργα για τον Εμφύλιο. Κατά τη δικτατορία φιλοτέχνησε τα έργα «Τρεις σκλάβοι» και «Αρπαχτικά πουλιά», καταγγέλλοντας τη χούντα. Τα Χριστούγεννα του '67 έως και την Πρωτοχρονιά του '68 χαράζει τα δύο «Αφιερώματα» στους κρατουμένους Βάσω Κατράκη και Μίκη Θεοδωράκη, και στις 7 Γενάρη 1968 το τρίτο «Αφιέρωμα», στον Γιάννη Ρίτσο.

Στην επταετία φιλοτεχνεί και τη «Μνήμη Τσε Γκεβάρα» (1968), και τα έργα «Πόνος», «Οργή» «Αρχάγγελοι», ως σύμβολα της ακατάλυτης Αντίστασης, «Τυραννοκτόνοι» (1969, μετά την απόπειρα του Αλέκου Παναγούλη), συνθέσεις για την ηρωική αντίσταση των Βιετκόγκ (1968), «Ελευθερία στη φωτιά» (1970, ένα τρίπτυχο για τον φλεγόμενο Κωνσταντίνο Γεωργάκη), «Μαύρος ήλιος» (1970), και άλλα αντλημένα από γεγονότα και αγωνιστές της εποχής εκείνης. Με την εξέγερση του Πολυτεχνείου ο Τάσσος ξεκινάει τη μνημειακή σύνθεση «17 Νοέμβρη 1973» (5,2 μ. χαραγμένη σε τρία τμήματα, που παραμένει στην αρχική της μορφή πάνω στις ξύλινες πλάκες).

Το εικονογραφημένο από τον Α. Τάσσο βιβλίο «Βροντάει ο Ολυμπος»
Το εικονογραφημένο από τον Α. Τάσσο βιβλίο «Βροντάει ο Ολυμπος»
Το πραξικόπημα στην Κύπρο «καταγράφεται» με τα έργα «Κύπρος 1974», «Συνταγματάρχης Σπύρος Μουστακλής», «Τα παιδιά της ασφάλτου», «Διομήδης Κομνηνός» κ.ά.).

Ο Α. Τάσσος, διδάχθηκε στο εργαστήρι του κορυφαίου χαράκτη Γιάννη Κεφαλληνού (1932-1939) στη Σχολή Καλών Τεχνών την τέχνη του βιβλίου, την οποία ασκεί από το 1940 μέχρι το θάνατό του. Μεταξύ των 45, περίπου, βιβλίων που εικονογράφησε (λευκώματα, ποιητικές συλλογές, αρχαίο δράμα, σχολικά βιβλία, κ.ά.), περιλαμβάνονται και τα πέντε λευκώματα που κυκλοφόρησαν στην Κατοχή από την Ομάδα των καλλιτεχνών του ΕΛΑΣ και την Ομάδα Χαρακτών της Εθνικής Αντίστασης, καθώς και το «Πούσι», το οποίο ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας των: Δ. Γιαννουκάκη, Γ. Μόραλη, Α. Κορογιαννάκη, Γ. Μόσχο, Γ. Βακαλό και Γ. Βελισσαρίδη.

Το 1945, ιδρύεται από το ΚΚΕ η εκδοτική εταιρία «Τα Νέα Βιβλία» και ο Α. Τάσσος αναλαμβάνει καλλιτεχνικός υπεύθυνος. Στα τρία χρόνια λειτουργίας της κυκλοφόρησαν βιβλία με κοινωνικό περιεχόμενο, ιστορικές μονογραφίες, μελέτες για σπουδαίους ποιητές, καθώς και παλαιότερες ή νέες ποιητικές συλλογές. Σ' αυτή την περίοδο ο Τάσσος συνεργάζεται με τους Αυγή Σακαλή, Σοφία Μαυροειδή - Παπαδάκη, Βασίλη Ρώτα, Μενέλαο Λουντέμη και το στενό του φίλο Δημήτρη Φωτιάδη, των οποίων βιβλία εξέδιδε το εκδοτικό του ΚΚΕ. Ειδικά για την έκδοση του «Μακρυγιάννη» σχεδίασε ένα υπέροχο εξώφυλλο με την μορφή του αγωνιστή του '21.


Α. Ε.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ