Παρασκευή 27 Μάη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
«Τεχνολογικά Λύκεια» - προθάλαμος διά βίου εκμετάλλευσης

Σχέδιο για «Τεχνολογικό Λύκειο» που θα αντικαταστήσει τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ παρουσίασε χτες η κυβέρνηση

Eurokinissi

Πρόταση για «Τεχνολογικά Λύκεια» παρουσίασε, χτες, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, επιδιώκοντας να «στείλει» όσο περισσότερους μαθητές στην τεχνική εκπαίδευση, από νωρίς, ώστε να διαμορφωθεί μια μισοκαταρτισμένη μάζα εργατικού δυναμικού, για πιο γρήγορη και «ολοκληρωμένη» εκμετάλλευση. Η τεχνολογική επαγγελματική εκπαίδευση παρουσιάστηκε σαν μια ευκαιρία γρήγορης αποκατάστασης για τους νέους και, ήδη, έχει ετοιμαστεί ένα προπαγανδιστικό υλικό (βίντεο κ.ά.), ώστε να γίνει πιο ελκυστική επιλογή. Το υπουργείο Παιδείας έχει σκοπό να καταθέσει το νομοσχέδιο το φθινόπωρο και από το σχολικό έτος 2012 - 2013 να υλοποιήσει ολοκληρωμένα την πρότασή του, η οποία από την αρχή ως το τέλος στρέφεται ενάντια στα παιδιά απ' τα λαϊκά στρώματα.

Τα ΕΠΑΛ και οι ΕΠΑΣ καταργούνται και θα θεσμοθετηθεί ένας «ενιαίος τύπος Τεχνολογικού Σχολείου». Η διάρκεια σπουδών στο Τεχνολογικό Λύκειο θα είναι «3+1». Τα 3 χρόνια θα είναι υποχρεωτικά, ενώ το επιπλέον έτος θα είναι προαιρετικό, αλλά θα εντάσσεται στο «τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα», μέσω των Τμημάτων Ειδίκευσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΤΕΕ) που θα ιδρυθούν. Οσοι ολοκληρώνουν την τριετή εκπαίδευση θα «κατατάσσονται» στο επίπεδο 2 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, ενώ οι απόφοιτοι των ΕΤΕΕ θα κατατάσσονται στο επίπεδο 3. Να υπενθυμίσουμε πως το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων θα είναι ένα εργαλείο για τους εργοδότες. Σε αυτό θα μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι τα απολυτήρια, τα πτυχία και οι διάφορες βεβαιώσεις κ.ά.

Ειδικότητες που θα επιλέγει η «αγορά»

Στα Τεχνολογικά Λύκεια θα θεσμοθετηθούν η πρακτική άσκηση και η μαθητεία, που θα ...προσαρμόζονται «στις τοπικές συνθήκες της κάθε περιοχής, σε συνεργασία με τους επαγγελματικούς φορείς». Με λίγα λόγια, η πρακτική άσκηση και η μαθητεία θα είναι απλήρωτη δουλειά, την οποία θα «προσφέρουν» ή θα συνδιαμορφώνουν οι εργοδότες. Η παρέμβαση της «αγοράς» (δηλαδή των επιχειρήσεων) θα υπάρχει ακόμα και στις ειδικότητες των Τεχνολογικών Λυκείων, αφού αυτές θα προσδιορίζονται «με βάση τις παραγωγικές ανάγκες της χώρας σε συνεργασία με τα παραγωγικά υπουργεία, τις ανάγκες του παραγωγικού περιβάλλοντος και τις ανάγκες απασχόλησης σε τοπικό επίπεδο». Αν και αυτό φαντάζει σαν υπόσχεση για πιο άμεση απορρόφηση των αποφοίτων στην παραγωγή, δεν είναι έτσι, γιατί η ζήτηση της αγοράς σε ειδικότητες είναι πρόσκαιρη, αλλάζει διαρκώς και διέπεται από την αναρχία της καπιταλιστικής παραγωγής, καθιστώντας έτσι και την εκπαίδευση σ' αυτές τις δομές γρήγορα αναλώσιμη.

Ανακοινώθηκε, επίσης, η ένταξη των προγραμμάτων σπουδών στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Μεταφοράς Πιστωτικών μονάδων, ώστε οι απόφοιτοι των Τεχνολογικών Λυκείων από τη μια να αποτελούν αντικείμενα εκμετάλλευσης και πανευρωπαϊκά και, από την άλλη, να προσπαθούν να αντισταθμίζουν τη γρήγορη απαξίωση των γνώσεών τους με διαρκείς επανακαταρτίσεις.

Η «ελκυστική» πρόταση του υπουργείου Παιδείας για «προώθηση νομοθετικά κατοχυρωμένων επαγγελματικών δικαιωμάτων για όλες τις ειδικότητες» στο Τεχνολογικό Λύκειο δεν είναι τίποτα άλλο από μια ακόμα «βεβαίωση σπουδών». Ο αυριανός εργαζόμενος, άλλωστε, με το σύστημα της Διά Βίου Μάθησης, θα επιδιώκει διαρκώς ν' ανανεώνει τα προσόντα του και να τα πιστοποιεί. Μέρος αυτής της διαρκούς πιστοποίησης θα είναι και η «βεβαίωση» ειδικότητας απ' το Τεχνολογικό Λύκειο. Ετσι, το Τεχνολογικό Λύκειο δε θα είναι ακριβώς λύκειο αλλά ...ένα «τοπικό κέντρο παροχής γνώσεων και δεξιοτήτων» που θα «προσφέρει» «εναλλακτικές διαδρομές». Ενα «κέντρο» το οποίο θα συνδεθεί και με τις δομές Διά Βίου Μάθησης (κατάρτισης και επανακατάρτισης). Πρακτικά, θα συνεχιστούν οι διάφορες ταχύτητες στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, αφού θα υπάρχει το τριετές πτυχίο, το τετραετές πτυχίο μέσω των ΕΤΕΕ, ενώ θα ακολουθεί ο μαραθώνιος των πιστοποιητικών και των βεβαιώσεων απ' τις δομές Διά Βίου Μάθησης, για επανακατάρτιση.

Κοροϊδία περί «πρόσβασης» στην Ανώτατη Εκπαίδευση

Στο Τεχνολογικό Λύκειο οι ώρες για τα μαθήματα ειδικότητας θα αυξηθούν, σε σχέση με τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ. Στη Β' τάξη οι ώρες για την ειδικότητα θα είναι 580 ετησίως (στα ΕΠΑΛ είναι 522), ενώ στη Γ' τάξη θα είναι 783 (στα ΕΠΑΛ είναι 667). Ο μαθητής θα αποφασίζει για τον τομέα που θα ακολουθήσει στη Β' Τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου, ενώ η Α' τάξη θα έχει σχεδόν κοινά μαθήματα με το Γενικό Λύκειο και στο τέλος της οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να μεταπηδήσουν στη Β' τάξη του Γενικού Λυκείου.

Το υπουργείο λέει επίσης ότι «η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση δεν είναι η βασική προτεραιότητα του Τεχνολογικού Λυκείου». Πρακτικά, λέει ότι «όποιος τελειώνει τη Γ' τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου, θα έχει πρόσβαση στα ΤΕΙ συμμετέχοντας σε ειδικές εξετάσεις», ενώ όποιος ολοκληρώνει το τέταρτο (προαιρετικό) έτος «και εφόσον έχει επιτύχει στις εξετάσεις πιστοποίησης, θα έχει πρόσβαση στα ΤΕΙ, χωρίς εισαγωγικές εξετάσεις, με κριτήρια που θα οριστούν από το υπουργείο Παιδείας και τα ΤΕΙ»! Οσοι έχουν καταφέρει να κάνουν όλη αυτή τη διαδρομή θα εισάγονται σε Τμήματα ΤΕΙ αντίστοιχα του τομέα της ειδικότητάς τους. Επίσης, θα υπάρχει και μια άλλη «εναλλακτική διαδρομή»: Στη Γ' τάξη του Τεχνολογικού Λυκείου θα υπάρχει τμήμα «Γενικής Παιδείας», για τους μαθητές που θα αποφασίσουν να δώσουν πανελλήνιες.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Καθημερινός Γολγοθάς για τους μαθητές των ΕΠΑΛ(1/12/2013)
Αυτό το νομοσχέδιο να μείνει στα χαρτιά(3/9/2013)
«Τεχνολογικά Λύκεια» για πιο γρήγορη εκμετάλλευση(9/12/2010)
...προτείνουν «αχταρμάδες»!(7/10/2008)
Καθεστώς το διπλό και ανισότιμο σχολικό δίκτυο(24/4/2005)
Να καταργηθεί ο ανισότιμος διαχωρισμός(21/4/2005)

Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org