Πέμπτη 6 Γενάρη 2011
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΑΡΘΡΟ
Οι εξελίξεις στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στην Ελλάδα

Η ψήφιση στη Βουλή από το ΠΑΣΟΚ και τον ΛΑ.Ο.Σ., με τη στήριξη της ΝΔ, του επαίσχυντου νόμου 3885/2010 για την «Κύρωση των Συμβάσεων που αφορούν το μέλλον των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ ("ΕΝΑΕ" - Σκαραμαγκά) και τα προγράμματα των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού» αποτελεί προσαρμογή της ναυπηγικής βιομηχανίας στη στρατηγική της ΕΕ «Ευρώπη 2020», των συμφερόντων των μονοπωλίων, με οδυνηρές συνέπειες και για τους εργαζόμενους στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, το μέλλον της εγχώριας παραγωγής, τα κυριαρχικά δικαιώματα και την άμυνα της χώρας μας.

Η πώληση των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ από τον επιχειρηματικό μονοπωλιακό όμιλο «Howaldtswerke Deutsche Werft GmbH» (HDW) στον όμιλο «ABU DHABI MAR LLC (ADM)» επισφραγίστηκε με την επαίσχυντη συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που ανακοινώθηκε την 1η Δεκέμβρη 2010, ικανοποιώντας το σύνολο των εξωφρενικών αξιώσεων του νέου ιδιοκτήτη των ναυπηγείων, καθώς και των ευρωπαϊκών μονοπωλίων που κυριαρχούν στον κλάδο.

Η συμφωνία που προσυπογράφτηκε από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και την Επιτροπή περιλαμβάνει τους παρακάτω επαχθείς όρους, μνημείο υποτέλειας, για τη αύξηση των κερδών του κεφαλαίου:

  • Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεσμεύτηκε να ανακτήσει ενισχύσεις 230 εκατ. ευρώ που δόθηκαν μεταξύ 1996 και 2002 στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ «ΕΝΑΕ».
  • Τα περιουσιακά στοιχεία της ΕΝΑΕ που δεν έχουν σχέση με τη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων θα πωληθούν και το προϊόν της πώλησης θα χρησιμοποιηθεί για τη μερική επιστροφή των ασυμβίβαστων ενισχύσεων.
  • Η ΕΝΑΕ θα παραιτηθεί από τη χρήση των γηπέδων που της έχουν παραχωρηθεί από την Ελλάδα και τα οποία δεν είναι αναγκαία για τις στρατιωτικές της δραστηριότητες.
  • Η ΕΝΑΕ δεν θα ασκήσει καμία μη στρατιωτική δραστηριότητα κατά τα επόμενα 15 έτη.
  • Η Ελλάδα και η ΕΝΑΕ θα καταγγείλουν μια σειρά εγγυήσεων τις οποίες η Επιτροπή είχε κρίνει ασυμβίβαστες με την απόφασή της του 2008.
  • Η Ελλάδα θα υποβάλει έκθεση ετησίως σχετικά με την τήρηση από μέρους της ΕΝΑΕ της απαγόρευσης άσκησης μη στρατιωτικών δραστηριοτήτων επί όσο χρόνο διαρκεί η εν λόγω απαγόρευση.


Η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και οι δηλώσεις του αρμόδιου για τον ανταγωνισμό Αντιπροέδρου της Επιτροπής Χοακίν Αλμούνια είναι αποκαλυπτικές: Το βασικό επιχείρημα που προβάλλουν είναι ότι «η ΕΝΑΕ παράγει ως επί το πλείστον πολεμικά πλοία και η Ελλάδα φοβόταν ότι υπήρχε περίπτωση η ανάκτηση των επιδοτήσεων να θέσει σε κίνδυνο τη συγκεκριμένη δραστηριότητα, την οποία θεωρεί ως ζωτικής σημασίας για το εθνικό της συμφέρον»(!) και συνεχίζει «Με τον τρόπο αυτό, θα αντιμετωπισθούν οι επανειλημμένες κατά το παρελθόν στρεβλώσεις του ανταγωνισμού σε έναν κλάδο ο οποίος εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από υπερβάλλουσα παραγωγική ικανότητα, χωρίς να υπάρχουν άμεσες επιπτώσεις για την απασχόληση»(!!) Δηλαδή, απαγορεύεται στα ΕΝΑΕ- Σκαραμαγκά για δεκαπέντε χρόνια να ναυπηγούν και να επισκευάζουν εμπορικά πλοία, σε αυτό τον δυναμικό τομέα με τεράστιες ετήσιες επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ και αυτό κατά την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και την Επιτροπή αποτελεί «εθνικό συμφέρον»(!). Επιτροπή και κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ συμφώνησαν από κοινού το ξεπούλημα των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ στα μονοπώλια, ενισχύοντας τους εκβιασμούς, τις απειλές και τους κινδύνους σε βάρος της άμυνας της χώρας μας, ταυτίζουν με απύθμενο θράσος «το εθνικό συμφέρον» με την κερδοφορία του μονοπωλιακού επιχειρηματικού ομίλου «ABU DHABI MAR LLC (ADM)»(!!) και ταυτόχρονα θεωρούν ότι η συρρίκνωση της παραγωγικής δραστηριότητας με τον αποκλεισμό ναυπήγησης και επισκευής εμπορικών πλοίων δεν θα έχει επίπτωση στην απασχόληση στα ναυπηγεία(!!!) Πολιτικός τυχοδιωκτισμός, αθλιότητα.

CESA: Ετήσια Εκθεση της Επιτροπής των Ενώσεων Ναυπηγών της ΕΕ 2009 - 2010 (15 Σεπτέμβρη 2010).Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Ναυπηγών της ΕΕ - και τα τρία ελληνικά ναυπηγεία ΕΝΑΕ, Ελευσίνας και Σύρου - της οποίας είναι μέλη δεν είχαν καμία συμμετοχή στη ναυπήγηση εμπορικών πλοίων το 2009, των οποίων η συνολική αξία ανήλθε στα 15,669 δισεκατομμύρια ευρώ
CESA: Ετήσια Εκθεση της Επιτροπής των Ενώσεων Ναυπηγών της ΕΕ 2009 - 2010 (15 Σεπτέμβρη 2010).Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Ναυπηγών της ΕΕ - και τα τρία ελληνικά ναυπηγεία ΕΝΑΕ, Ελευσίνας και Σύρου - της οποίας είναι μέλη δεν είχαν καμία συμμετοχή στη ναυπήγηση εμπορικών πλοίων το 2009, των οποίων η συνολική αξία ανήλθε στα 15,669 δισεκατομμύρια ευρώ
Η στρατηγική της ΕΕ στο να ενδυναμώσει την θέση της στον ιμπεριαλιστικό ανταγωνισμό σε βάρος των λαών απαιτεί την ενίσχυση του στρατιωτικού της βραχίονα, την ανάπτυξη ενός Στρατηγικού Σχεδίου Ερευνας για το Πολεμικό Ναυτικό, την ενίσχυση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Αμυνας και τον έλεγχο ναυπήγησης πολεμικών από ελάχιστο αριθμό επιχειρηματικών μονοπωλιακών ομίλων που δραστηριοποιούνται βασικά στη Γερμανία και στη Γαλλία. Προωθεί με ακόμη μεγαλύτερη ένταση τις συγχωνεύσεις, τις εξαγορές και τις κοινοπραξίες, με στόχο τη δημιουργία ισχυρών μονοπωλιακών ομίλων που θα είναι σε θέση να αυξήσουν την κερδοφορία τους στον παγκόσμιο ιμπεριαλιστικό ανταγωνισμό.

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προσέτρεξε να ικανοποιήσει τις επιπρόσθετες εγγυήσεις για να διαγραφούν τα 230 εκατ. ευρώ που έχουν επιβληθεί από την ΕΕ, καθώς και πρόστιμα περίπου 20 εκατ. ευρώ που προέκυψαν από φορολογικό έλεγχο του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), στην εταιρεία «Thyssen Krupp» ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, για δεκάδες εικονικά τιμολόγια, που συνδέονται με καταγγελίες για μίζες 83 εκατ. ευρώ, για τη σύμβαση υποβρυχίων της «σειράς 214». Να κατοχυρώσει τις χερσαίες εκτάσεις που είχαν παραχωρηθεί τη δεκαετία του 1950 από το ελληνικό Δημόσιο στον Νιάρχο για την κατασκευή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με στρατηγική στόχευση να εξασφαλίσει μακροπρόθεσμο πρόγραμμα παραγγελιών του Πολεμικού Ναυτικού για τα ναυπηγεία, με τους παρακάτω επαχθείς όρους και αποτελέσματα:

  • Τα «Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ» - Σκαραμαγκά - για 15 χρόνια δε θα εκτελούν εργασίες ναυπήγησης, επισκευής, μετασκευής εμπορικών πλοίων.
  • Αλλαγή της παραγωγικής βάσης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, με προίκα πάνω από 2 δισ. ευρώ στον όμιλο «ABU DHABI MAR LLC (ADM)» από τα κρατικά ταμεία, για τη ναυπήγηση «φασόν» ελληνικών πολεμικών πλοίων, σύμφωνα με τα γεωστρατηγικά συμφέροντα των ιμπεριαλιστών ΕΕ, ΗΠΑ, ΝΑΤΟ.
  • Υπονόμευση των κυριαρχικών δικαιωμάτων και της άμυνας της χώρας.
  • Δραστική συρρίκνωση της παραγωγικής ικανότητας της ναυπηγικής βιομηχανίας στη χώρα μας.

Η συρρίκνωση της παραγωγικής δραστηριότητα στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, διέρχεται την πιο κρίσιμη φάση των τελευταίων 20 χρόνων, με μαζική ανεργία χιλιάδων εργαζομένων και καταστροφικές συνέπειες για μικρομεσαία ναυπηγεία της περιοχής. Πάνω από το 95% της παραγωγικής δραστηριότητας της ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος είναι δουλειά «φασόν», μετασκευές και επισκευές πλοίων, αντικατάσταση φθαρμένων ελασμάτων στα αμπάρια, στις δεξαμενές φορτίου και ευστάθειας των πλοίων, επικίνδυνη δουλειά. Η κατασκευή νεότευκτων εμπορικών πλοίων ουσιαστικά είναι ανύπαρκτη. Κατά καιρούς, ναυπηγούνται μικρά πορθμεία και πλοία αναψυχής. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδικάτου Μετάλλου, στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος μέχρι τον Αύγουστο του 2008 δούλευαν περίπου 6.200 εργαζόμενοι και τον Νοέμβρη του 2010 δουλεύουν 800 - 1.000 περίπου εργαζόμενοι, δηλαδή 5.000 άνεργοι, με οδυνηρές συνέπειες για την εργατική οικογένεια.

  • Μαζικές απολύσεις εργαζομένων στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, στη ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, καταδικάζοντας χιλιάδες μεταλλεργάτες στη χρόνια ανεργία.
  • Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι το κόστος για την κατασκευή νέων πλοίων σε ναυπηγεία που επαναλειτούργησαν μετά από περίοδο αδράνειας (π.χ. ΗΠΑ), εκτίναξαν στα ύψη το κόστος κατασκευής των πλοίων. Η εμπορική επίπτωση της απώλειας της κρίσιμης μάζας στις ΗΠΑ ήταν η αύξηση κατά 300% του κόστους της κατασκευής νέων πλοίων μετά την κρίση του κλάδου!
  • Αλλαγή χρήσης γης κατά μήκος της ακτογραμμής από το λιμάνι του Πειραιά μέχρι την Ελευσίνα.
  • Ασφυκτικός αποκλεισμός της ελεύθερης πρόσβασης των εργαζομένων των κατοίκων στις ακτές της περιοχής.

Ολα αυτά ενώ η ίδια η Επιτροπή με τη συγκατάθεση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ (Μάης 2010) επέκτεινε το νέο πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων στα ναυπηγεία της ΕΕ μέχρι τις 31 Δεκέμβρη 2011 (Απόφαση 2008/C 173/03 της Ε. Επιτροπής)!

Αστρονομικά κέρδη για τους εφοπλιστές

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) στις 2 Φλεβάρη 2010 ο εμπορικός στόλος ελληνικών συμφερόντων (ΠΙΝΑΚΑΣ 1) περιλάμβανε 3.996 πλοία, χωρητικότητας 258.121.898 DW ή 152.616.046 GΤ, στα οποία περιλαμβάνονται 826 πλοία που έχουν παραγγελθεί βασικά σε ασιατικά ναυπηγεία. Την περίοδο 1990 - 2010 αυξήθηκε κατά 1.479 πλοία, 59%, χωρητικότητας 163.682.699 dwt, 173% ή 106.036.507 gt, 227%!

(Βλέπε ΠΙΝΑΚΑ 2)

Ορισμένα βασικά συμπεράσματα

Από τις εξελίξεις στον τομέα της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας εξάγεται ένα βασικό συμπέρασμα:

Ο καπιταλιστικός δρόμος ανάπτυξης, η αντιλαϊκή πολιτική τόσο στη φάση της ανάπτυξης, όσο και στη φάση της καπιταλιστικής κρίσης, από τη μια, αυξάνει τα κέρδη και τη δύναμη των μονοπωλιακών επιχειρηματικών ομίλων, των εφοπλιστών, του κεφαλαίου και, από την άλλη, οξύνει τα προβλήματα και χειροτερεύει την κατάσταση των μεταλλεργατών, γενικότερα της εργατικής τάξης και των εργαζομένων στο ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα.

Η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η πολιτική που ακολουθούν τόσα χρόνια το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ υπηρετεί τα συμφέροντα των μονοπωλίων, των εφοπλιστών, τους δίνει κίνητρα και προνόμια, διαμορφώνει το έδαφος για τη συνεχή ένταση της εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης.

Εξετάζοντας την πολιτική οι εργαζόμενοι μπορούν να διαπιστώσουν ότι η πολιτική των κομμάτων του κεφαλαίου και του ευρωμονόδρομου ασκείται πάνω σε ορισμένους κοινούς άξονες, με αφετηριακό σημείο την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία των μονοπωλιακών επιχειρηματικών ομίλων του τομέα.

Οπως προκύπτει από τα στοιχεία που περιλαμβάνουν την παραγωγική δραστηριότητα 16 εθνικών ενώσεων από την ΕΕ, τη Νορβηγία και την Κροατία - πάνω από 300 ναυπηγεία - το φτηνότερο εργατικό δυναμικό στα ναυπηγεία του Μαυροβουνίου, της Τουρκίας, της Μαύρης Θάλασσας, κ.ά. δεν διασώθηκε από τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις που πάρθηκαν συνολικά σε βάρος των εργαζομένων σε όλες τις καπιταλιστικές χώρες, με μαζικές απολύσεις, εντατικοποίηση της δουλειάς, μείωση των μισθών των εργαζομένων και δραστικές περικοπές κοινωνικών παροχών.

Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά. Η αντιλαϊκή πολιτική της ΕΕ και των κομμάτων του κεφαλαίου στη χώρα μας επέφερε ισχυρό πλήγμα στους εργαζόμενους στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία σε όλα τα κράτη - μέλη της ΕΕ και στη χώρα μας.

Αυτή είναι η κατάσταση που διαμορφώνει η καπιταλιστική ανάπτυξη, ο καταμερισμός που έχει καθοριστεί στην Ευρωπαϊκή Ενωση, με τη συμμετοχή των κομμάτων του κεφαλαίου ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΛΑ.Ο.Σ. και του ευρωμονόδρομου ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ, και στη χώρα μας μυθικά κέρδη για τους εφοπλιστές, το κεφάλαιο και από την άλλη μαζική ανεργία, φτώχεια και όξυνση όλων των προβλημάτων της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων.

Το ΚΚΕ είναι ριζικά αντίθετο και αντιπαλεύει με όλες τις δυνάμεις του τη ναυτιλιακή πολιτική, το σύνολο της γενικότερης αντιλαϊκής πολιτικής, τους φορείς και τους υποστηριχτές της.

Βεβαίως, οι πρώτες ευθύνες καταλογίζονται στις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, αλλά ευθύνες έχει το εθνικιστικό, ρατσιστικό κόμμα του ΛΑ.Ο.Σ. που είναι «πιλότος» για κάθε αντεργατικό μέτρο.

Ευθύνες έχει και o ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ που υποστηρίζει την κοινή ναυτιλιακή πολιτική της ΕΕ και είναι προσανατολισμένος στη λογική της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας του κεφαλαίου.

Ευθύνες έχει ο εργοδοτικός - κυβερνητικός συνδικαλισμός στη ΓΣΕΕ, στην Ομοσπονδία Μετάλλου (ΠΟΕΜ) και σε άλλους κρίκους του συνδικαλιστικού κινήματος, γιατί επιχειρούν να υποτάξουν το εργατικό κίνημα στη λογική της συναίνεσης με τους εφοπλιστές, στη λογική της ταξικής συνεργασίας, στηρίζουν τη στρατηγική του κεφαλαίου και την αντιλαϊκή πολιτική.

Το ταξικό εργατικό κίνημα στο ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο, με την πρωτοπόρα δράση του ΠΑΜΕ, έδωσε μεγάλες μάχες για να υπερασπίσει την εργατική τάξη από την άγρια επίθεση που από κοινού εξαπέλυσαν οι μονοπωλιακοί όμιλοι, ΕΕ και οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ εναντίον τους. Για μόνιμη και σταθερή δουλειά, για υπεράσπιση κατακτήσεων και δικαιωμάτων που κερδήθηκαν με αίμα και θυσίες, για να προστατεύσει την ίδια τη ζωή της εργατικής τάξης. Κατέδειξε τους αίτιους για τη συρρίκνωση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας και την απαξίωση των υποδομών, το μονοπωλιακό κεφάλαιο, τους εφοπλιστές, την πολιτική που υπηρετεί τα συμφέροντα και τα κέρδη τους. Πρόβαλε τη δυνατότητα, τη ρεαλιστικότατα και την αναγκαιότητα ενός άλλου δρόμου ανάπτυξης, όπου ο πλούτος θα ανήκει σ' αυτούς που τον παράγουν και όχι στους λίγους που τον καρπώνονται. Χωρίς τους αγώνες αυτούς η κατάσταση για την εργατική τάξη θα ήταν πολύ χειρότερη. Αυτή την αλήθεια την καταλαβαίνουν σήμερα πολύ περισσότεροι εργαζόμενοι, μπροστά στη βάρβαρη αντιλαϊκή επίθεση πλουτοκρατίας, ΕΕ, κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΛΑ.Ο.Σ. ενάντια στη ζωή και τα δικαιώματα της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων.

Οι ισχυρισμοί ότι το ταξικό εργατικό κίνημα έχει ευθύνη, για την κατάσταση του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου της οικονομίας, αποτελούν ένα χυδαίο ψέμα. Υπεύθυνοι για τη συρρίκνωση του κλάδου και την απαξίωση των υποδομών του είναι αποκλειστικά η ΕΕ, το κεφάλαιο και οι πολιτικοί του εκπρόσωποι, οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ και γενικότερα τα κόμματά του. Είναι ανυπόστατοι, ψευδείς οι ισχυρισμοί που προβάλλουν οι εφοπλιστές, οι μεγαλοεπιχειρηματίες και τα «φερέφωνά» τους ότι δήθεν οι απεργιακές κινητοποιήσεις και τα υψηλά ημερομίσθια των εργαζομένων ευθύνονται για την κατάσταση στη ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος. Οι ίδιες οι εξελίξεις δείχνουν ότι η συρρίκνωση της παραγωγικής βάσης της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας, οι μαζικές απολύσεις και η εκτίναξη της ανεργίας στα ύψη δεν είναι αποτέλεσμα των εργατικών αγώνων, αλλά συνέπεια της στρατηγικής του κεφαλαίου στον κλάδο. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και πού οδηγεί η στρατηγική των υποταγμένων κυβερνητικών και εργοδοτικών συνδικαλιστών.

Η πρόταση του ΚΚΕ

Το ΚΚΕ πρωτοστατεί στην οργάνωση και την πάλη της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων για κάθε πρόβλημα, για να ανοίξει ο δρόμος για μια άλλου είδους ανάπτυξη που στο επίκεντρό της θα έχει τον εργαζόμενο, την ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.

Τα προβλήματα των εργατών στα ναυπηγεία, στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, των ναυτεργατών στα πλοία και γενικότερα των εργαζομένων οξύνονται.

Μόνο ένας άλλος δρόμος ανάπτυξης, που θα έχει κριτήριο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών μπορεί να βάλει τις βάσεις για ανάπτυξη σε όφελος των λαϊκών συμφερόντων. Αυτός ο δρόμος ανάπτυξης μπορεί να είναι αποτέλεσμα της Λαϊκής Εξουσίας και Λαϊκής Οικονομίας, όπου τα πλοία, τα λιμάνια και οι ναυτιλιακές υποδομές στο σύνολό τους θα αποτελούν λαϊκή περιουσία, θα αναπτύσσονται κάτω από κεντρικό πανεθνικό σχεδιασμό και εργατικό έλεγχο προς όφελος των λαϊκών αναγκών και όχι για τα κέρδη του κεφαλαίου.

Αγωνιζόμαστε για το δικαίωμα στη δουλειά και τα άλλα δικαιώματα αλλά για να συνδεθεί ουσιαστικά, προς όφελος του λαού, η ναυτιλία και η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία απαιτούνται ριζικές αλλαγές.

Το ΚΚΕ παλεύει για Ενιαίο Δημόσιο Φορέα Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας, ενταγμένο στον κεντρικό - πανεθνικό σχεδιασμό.

Ο Ενιαίος Δημόσιος Φορέας Ναυπηγικής Βιομηχανίας με την εφαρμογή της ανάλογης κλαδικής αναπτυξιακής πολιτικής μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά, σχεδιασμένα στην κατασκευή, επισκευή και συντήρηση των πλοίων, με επέκταση σε άλλους τομείς των μεταφορών, της εθνικής άμυνας στα πλαίσια των αναγκών της λαϊκής οικονομίας.

Η κατασκευή, επισκευή και συντήρηση των πλοίων με ευθύνη των κρατικών ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων που θα είναι περιουσία του λαού - σε συνδυασμό με την αποτελεσματική οργάνωση και τον εργατικό έλεγχο δημιουργούν προϋποθέσεις για σύγχρονες - ασφαλείς υπηρεσίες, με προσιτές τιμές προς όφελος των λαϊκών στρωμάτων.

Η αξιοποίηση και ανάπτυξη των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Ελευσίνας, της Σύρου, της Χαλκίδας και της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος σε συνδυασμό με την ουσιαστική ολόπλευρη αναβάθμιση του ρόλου του εργατικού δυναμικού στην παραγωγή και στον εργατικό - κοινωνικό έλεγχο των ναυπηγείων αποτελούν τις βασικές προτεραιότητες γι' αυτόν τον τομέα.

Στα πλαίσια αυτά αποκτά ιδιαίτερη σημασία η προώθηση των παρακάτω προτάσεων:

  • Ενίσχυση με οικονομικούς πόρους και επιστημονικό προσωπικό της έρευνας και της ανάπτυξης του τομέα.
  • Αλλαγές στην κατασκευή, στη δοκιμή και την παράδοση πλοίων.
  • Τεχνολογικός εκσυγχρονισμός των υποδομών των ναυπηγείων.
  • Θέσπιση εθνικών προγραμμάτων για την ανάπτυξη πλοίων υψηλής τεχνολογίας.
  • Διακρατικές συμφωνίες στη βάση του αμοιβαίου οφέλους.
  • Κλαδική πολιτική στον τομέα της χαλυβουργίας και των ηλεκτρονικών συσκευών, ώστε να υπηρετηθούν οι ανάγκες της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας και της ναυτιλίας.
  • Χωροθέτηση της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος.
  • Δημόσιος Ελληνικός Νηογνώμονας, με κοινωνικό έλεγχο, συνδεδεμένος με την έρευνα και την ναυπηγική βιομηχανία, που θα εξασφαλίζει την αξιοπλοΐα, την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και την προστασία του περιβάλλοντος.

Βασικό εργαλείο για την προώθηση της ναυτιλιακής πολιτικής είναι η δημιουργία Δημόσιου Ενιαίου Οργανισμού Ναυτιλίας στο πλαίσιο κρατικού ενιαίου φορέα μεταφορών, στον οποίο θα ενταχθούν τα ακτοπλοϊκά πλοία και τα πορθμεία, τα τουριστικά και τα ποντοπόρα πλοία, τα ρυμουλκά και κάθε είδους βοηθητικά σκάφη.


Του Γιώργου ΤΟΥΣΣΑ*
* Ο Γιώργος Τούσσας είναι μέλος της ΚΕ και ευρωβουλευτής του ΚΚΕ.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ