Τετάρτη 25 Αυγούστου 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΣΗ ΤΟΥ ΚΑΜΠΟΤΑΖ
Ολοκληρώνεται σήμερα η συζήτηση στη Βουλή

Καταψηφίζοντας το ν/σ, οι βουλευτές του ΚΚΕ ανέδειξαν πως υπονομεύει το λαϊκό δικαίωμα στις διακοπές και προαναγγέλλει αντεργατικές ανατροπές σε όλη τη ναυτιλία

Διαπιστευτήρια στο ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο έδωσε χτες η κυβέρνηση, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την άρση του καμποτάζ στα κρουαζιερόπλοια, που αναμένεται να ολοκληρωθεί σήμερα με ψηφοφορία από το Β' Τμήμα Διακοπών της Βουλής. Τα διαπιστευτήριά της έδωσε επίσης η ΝΔ ζητώντας νέα μέτρα ενίσχυσης των εφοπλιστών, καθώς και ο ΛΑ.Ο.Σ., συκοφαντώντας για μία ακόμη φορά τους Ελληνες ναυτεργάτες. Κατηγορηματικά αντίθετο το ΚΚΕ, καταψήφισε το νομοσχέδιο με τους βουλευτές του να τονίζουν ότι από την πολιτική της απελευθέρωσης μόνοι κερδισμένοι θα είναι οι εφοπλιστικοί όμιλοι, ενώ τεράστιες θα είναι οι επιπτώσεις για τους ναυτεργάτες αλλά και τους εργαζόμενους συνολικά, των οποίων το δικαίωμα στις διακοπές υπονομεύεται.

Το νομοσχέδιο αποτελεί «δώρο της κυβέρνησης στους εφοπλιστές», τόνισε χαρακτηριστικά ο βουλευτής του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος, μιλώντας για «διαχρονική στήριξη του εφοπλιστικού κεφαλαίου». Οπως είπε, στοχεύει στην «ισχυροποίηση ομίλων που ελέγχουν την ακτοπλοΐα» αφού 5 όμιλοι ελέγχουν το 85% της κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ «ο δεύτερος ωφελημένος θα είναι οι μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι». Ο βουλευτής του ΚΚΕ θύμισε ότι το νομοθετικό πλαίσιο για την άρση του καμποτάζ «διαμορφώθηκε από την Ευρωπαϊκή Ενωση με τον κανονισμό 3577 του 1992», τον οποίο στήριξαν ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, ενώ τις επιλογές αυτές στηρίζει και ο ΛΑ.Ο.Σ. Σημείωσε δε πως «το ΚΚΕ καλεί το λαϊκό κίνημα να το αντιπαλέψει».

Ο βουλευτής του ΚΚΕ αναφέρθηκε στις κινητοποιήσεις των εργαζομένων στη ναυτιλία μιλώντας για «δίκαιο και ηθικό αγώνα των ναυτεργατών», που «έδωσε μαθήματα ήθους και αξιοπρέπειας». Οπως είπε, με την προώθηση της άρσης του καμποτάζ στην κρουαζιέρα θα υπάρξει «γενίκευση των συνθηκών γαλέρας σε όλη τη ναυτιλία», με «πληρώματα χωρίς Συλλογικές Συμβάσεις και κανόνες για την πληρότητα των πληρωμάτων» και επίσης «χωρίς συνδικαλιστικά και δημοκρατικά δικαιώματα». Ο Νίκος Καραθανασόπουλος τόνισε ότι «η κυβέρνηση δε θέλει να διασφαλίσει τα ασφαλιστικά δικαιώματα» και «αυτό επιβεβαιώθηκε με το "Ζενίθ"», στο οποίο υπάρχουν «613 μέλη πληρώματος από 27 εθνικότητες με μισθό 50 δολάρια» χωρίς να επιβληθεί καμία κύρωση, και ρώτησε: «Πώς λοιπόν θα διασφαλίσετε τα δικαιώματα των ναυτεργατών;».

Υπονομεύεται το λαϊκό δικαίωμα στις διακοπές

Απαντώντας στα κυβερνητικά επιχειρήματα περί ενίσχυσης του τουριστικού κλάδου με την απελευθέρωση της κρουαζιέρας ο βουλευτής του ΚΚΕ σχολίασε πως «εμείς δε στεκόμαστε απέναντι στον τουρισμό. Ομως, απαιτούμε το δικαίωμα του ελληνικού λαού και της νεολαίας στον τουρισμό, που εσείς το έχετε ξεγράψει». Παράλληλα, έκανε λόγο για «χονδροειδή ψέματα» αφού «παρουσιάζετε την κρουαζιέρα ως την κότα που φέρνει τα χρυσά αυγά», τονίζοντας ότι «αν ήταν έτσι οι κάτοικοι της Καραϊβικής θα τρώγανε με χρυσά κουτάλια. Ομως ζουν σε καθεστώς αθλιότητας».

Ο Νίκος Καραθανασόπουλος αναφέρθηκε συνολικά στις επιπτώσεις από τη λεγόμενη απελευθέρωση της ναυτιλίας, μιλώντας για «λιγότερα δρομολόγια, πολύ πιο αραιά και τις άγονες γραμμές για την ...κερδοφορία του κεφαλαίου». Οπως είπε, υπάρχει «σκανδαλώδης ενίσχυση του εφοπλιστικού κεφαλαίου για να εκτελεί τα δρομολόγια» με ταυτόχρονη «αύξηση τιμής εισιτηρίων κατά 300%», την ίδια στιγμή που «το 60% των πλοίων είναι υπερήλικα και επικίνδυνα». Επίσης, πρόσθεσε πως θα υπάρξει «ανεργία, εντατικοποίηση και ανασφάλεια των εργατών». Τέλος, αναφέρθηκε στην «άμεση σύνδεση της ναυτιλίας με την υπόθεση της άμυνας της χώρας».

Εντονη πολιτική κριτική σε ΠΑΣΟΚ - ΝΔ και ΛΑ.Ο.Σ. άσκησε στην τοποθέτησή του και ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιώργος Μαρίνος, τονίζοντας ότι «υπερασπίζονται την απελευθέρωση ως προϋπόθεση της ελεύθερης κίνησης του κεφαλαίου και την αποσπούν από τα ταξικά, εφοπλιστικά συμφέροντα που υπηρετεί. Ομως, η πραγματικότητα αποδεικνύει ότι όσο τα πλοία είναι στα χέρια των εφοπλιστών αυτοί καρπώνονται τα κέρδη και ισχυροποιούν τη δύναμή τους ενώ οξύνονται τα προβλήματα των ναυτεργατών και χειροτερεύει η κατάστασή τους. Στις συνθήκες της απελευθέρωσης διευρύνεται το πεδίο για την κερδοφορία ξένων και εγχώριων ναυτιλιακών επιχειρήσεων». Ο Γ. Μαρίνος, αναφερόμενος στο παράδειγμα του «Ζενίθ», επισήμανε ότι «η ενοχοποίηση του αγώνα (σ.σ. των ναυτεργατών) για την πορεία του τουρισμού είναι αβάσιμη και επικίνδυνη». Παράλληλα, αναφερόμενος στο επιχείρημα περί μείωσης των κρουαζιερόπλοιων λόγω της μη απελευθέρωσης, επισήμανε: «Τα στοιχεία δείχνουν ότι πριν την απελευθέρωση υπήρχαν αρκετά κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία οι εταιρείες των οποίων κυνηγώντας το μεγαλύτερο κέρδος έκαναν άλλες επιχειρηματικές επιλογές, ενώ είναι βέβαιο ότι τα ελληνικά και ξένα εφοπλιστικά συμφέροντα συνυπάρχουν και αλληλοδιαπλέκονται». Οσον αφορά στα οφέλη των λαϊκών οικογενειών και των μικροεπαγγελματιών από την κρουαζιέρα ο Γ. Μαρίνος σημείωσε πως «ο Πειραιάς είναι το 6ολιμάνι στον κατάλογο των 20 μεγαλύτερων λιμανιών του κόσμου για την εκκίνηση κρουαζιέρας με διακίνηση περίπου 1,8 εκατομμυρίων επιβατών. Τα οφέλη θα έπρεπε να είχαν διαφανεί (...) Το ευχολόγιο της κυβέρνησης δεν πάει πουθενά».

Θέλουν περιβάλλον «θελκτικό» για τις επιχειρήσεις

«Με την άρση του καμποτάζ δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για προσέλκυση νέων επενδύσεων και νέων θέσεων απασχόλησης», υποστήριξε η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Κατσέλη, σημειώνοντας πως «ουσιαστικά δημιουργούμε μια νέα αγορά με ένα πλέγμα υπηρεσιών γύρω από την κρουαζιέρα». Υποστήριξε ότι η προσπάθεια αυτή θα ενισχυθεί με «συμπληρωματικά έργα αστικής ανάπτυξης» και με «σύγχρονες υποδομές στα λιμάνια». Υποστήριξε παράλληλα πως το νομοσχέδιο «διασφαλίζει την ασφάλεια των πλοίων παράλληλα με τη ναυτεργασία», τονίζοντας ότι η άρση του καμποτάζ πρέπει να γίνει γιατί «η αγορά είναι αμείλικτη και σε ξεπερνάει». Η Λ. Κατσέλη ανέφερε ότι οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου «δεν επιβάλλουν συνθέσεις πληρωμάτων αλλά δίνουν κίνητρα για την πρόσληψη Ελλήνων ναυτικών», ενώ προβλέπεται ότι αυτοί θα εργάζονται με βάση τα ισχύοντα στην ελληνική νομοθεσία.

Νέα μέτρα ασυδοσίας στο εφοπλιστικό κεφάλαιο ζήτησε ο εισηγητής της ΝΔ, Ι. Πλακιωτάκης, καταψηφίζοντας το νομοσχέδιο, αν και ξεκαθάρισε ότι το κόμμα του θα υπερψηφίσει μεγάλο αριθμό άρθρων. Οπως είπε, απαιτείται «καθιέρωση των συνθηκών που απαιτεί η ανάπτυξη του κλάδου», όμως η κυβέρνηση «αντί να απελευθερώνει την αγορά ακολουθεί το ίδιο σκεπτικό μιας αβέβαιης αναπτυξιακής πορείας» με την «ικανοποίηση εγχώριων ιδιαιτεροτήτων». Οπως είπε, η πρόβλεψη του νομοσχεδίου «δεν αποτελεί άρση του καμποτάζ όπως αυτό ερμηνεύεται εκτός Ελλάδος» αφού πρέπει «ό,τι ακριβώς ισχύει στις ανταγωνίστριες χώρες να ισχύει και για την πατρίδα μας». Συνολικά επισήμανε ότι «οι εταιρείες ανάλογα με τις οικονομικές συνθήκες επιλέγουν εποχιακά και αλλάζουν», άρα «πρέπει να διαμορφώσουμε θελκτικό περιβάλλον».

Προκλητικός απέναντι στους ναυτεργάτες ήταν στην τοποθέτησή του ο πρόεδρος του ΛΑ.Ο.Σ., Γ. Καρατζαφέρης, μιλώντας για συντεχνιακά συμφέροντα. Χαρακτηριστική ήταν η αναφορά του σύμφωνα με την οποία οι Ελληνες ναυτεργάτες αποκλείστηκαν από τα καράβια γιατί είχαν υπερβολικά αιτήματα. Οσον αφορά στην ουσία, ζήτησε «να μην υπάρχουν περιορισμοί» για το εφοπλιστικό κεφάλαιο στην κρουαζιέρα αφού «πρέπει να ανοίξουν οι δουλειές» και «ο ανταγωνισμός θα ρίξει τις τιμές».

Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ ο βουλευτής του Θ. Δρίτσας ανέφερε ότι το νομοσχέδιο «έρχεται να προσαρμόσει στο διεθνές ανταγωνιστικό επιχειρηματικό περιβάλλον», όμως «δεν πρόκειται για προσαρμογή αλλά για υποταγή» αφού «στοχεύει στη μείωση του εργατικού κόστους». Υπέρ της άρσης του καμποτάζ τάχθηκε ο ανεξάρτητος βουλευτής Α. Λεβέντης τονίζοντας ότι «θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε την άρση του καμποτάζ» αν το νομοσχέδιο περιλάμβανε μέτρα υποδομής στα ελληνικά λιμάνια.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ