Τρίτη 10 Αυγούστου 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ
Τα χαράτσια των διοδίων

Οι εθνικοί οδικοί άξονες της χώρας έχουν παραδοθεί για εκμετάλλευση σε επιχειρηματίες. Με μια σειρά ληστρικών συμβάσεων που υπέγραψαν οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, οι κατασκευαστικοί όμιλοι θησαυρίζουν σε βάρος του λαϊκού εισοδήματος και της ανάγκης για μετακίνηση, επιβάλλοντας συνεχείς και μεγάλες αυξήσεις στα διόδια, δημιουργώντας νέους σταθμούς καταβολής του εν λόγω χαρατσιού. Χαράτσι που, σε συνδυασμό με το υπέρογκο κόστος των καυσίμων, έρχεται να προσθέσει ένα ακόμα δυσβάσταχτο βάρος στο λαϊκό εισόδημα, καθιστώντας το δικαίωμα στη μετακίνηση ιδιαίτερα δαπανηρό έως και απλησίαστο για τους εργάτες και τα άλλα λαϊκά στρώματα.

Πρόσφατα, η αρμόδια κοινοπραξία ανακοίνωσε αυξήσεις - φωτιά, κατά 60% στα διόδια που καταβάλλουν οι οδηγοί στον άξονα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα. Το χαράτσι αναμένεται να ισχύσει μετά τις 6 Σεπτέμβρη, ενώ η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου έχει ήδη μετατεθεί κατά ένα χρόνο. Αυτές οι αυξήσεις εντάσσονται στο πλαίσιο των συμβάσεων που ψήφισαν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΛΑ.Ο.Σ. στις αρχές περίπου του χρόνου και προβλέπουν νέα χαράτσια για το 2011 κατά 60% στα διόδια, ταυτόχρονα με την κατασκευή νέων σταθμών σε διάφορα σημεία της Εθνικής. Είχε προηγηθεί, τον Απρίλη του 2008, οπότε και οι ιδιωτικοί όμιλοι ανέλαβαν την εκμετάλλευση των αυτοκινητόδρομων, η επιβολή τρανταχτών αυξήσεων σε όλα διόδια από 40% έως και 180%.

Στο ζεστό χρήμα που εισρέει στα ταμεία των ιδιωτικών ομίλων από την τσέπη των εργαζομένων και των άλλων λαϊκών στρωμάτων, πρέπει να προστεθούν και οι προκλητικές επιδοτήσεις που τους παραχωρούνται για την κατασκευή των έργων. Πέρα από το δικαίωμα εκμετάλλευσης των αυτοκινητοδρόμων για δεκαετίες (από 30 έως 35 χρόνια), οι μεγαλοκατασκευαστές καρπώνονται χρήματα του Δημοσίου, το οποίο ουσιαστικά χρηματοδοτεί τα έργα. Οι κατασκευαστές συμμετέχουν με μόλις το 10%. Δηλαδή, ο λαός πληρώνει και για την κατασκευή των δρόμων, αλλά και για τη χρήση τους μέσω των διοδίων. Την ίδια ώρα, και παρά τα «πακέτα» που χαρίζονται στους ομίλους, η Ελλάδα διατηρεί την πρωτιά στον αριθμό θανάτων από τροχαία ατυχήματα, στην Ευρώπη. Μάλιστα, σταθμοί διοδίων έχουν κατασκευαστεί και σε σημεία του οδικού δικτύου με πυκνή κυκλοφορία, που αναγκάζουν τους εργαζόμενους να πληρώνουν διόδια ακόμα και για διαδρομές από τη δουλειά στο σπίτι.

Οι ευθύνες των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, που υπέγραψαν τις συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων της χώρας είναι τεράστιες, καθώς υπονόμευσαν - και συνεχίζουν να το κάνουν με το χειρότερο τρόπο - το δικαίωμα στη μετακίνηση που θα έπρεπε να απολαμβάνουν οι εργαζόμενοι χωρίς περιορισμούς, είτε με τα αυτοκίνητά τους είτε μέσα από σύγχρονες, φθηνές και δημόσιες συγκοινωνίες. Σε μια περίοδο που τα δεινά των εργαζομένων συνεχώς και μεγαλώνουν, καλούμενοι να πληρώσουν αυτοί την κρίση, τα νέα χαράτσια στις μετακινήσεις εξελίσσονται σε ένα ακόμα σημαντικό λαϊκό πρόβλημα. Αναδεικνύεται και σε αυτή την περίπτωση η ανάγκη του αγώνα για ελεύθερη κυκλοφορία στο εθνικό δίκτυο, χωρίς χαράτσια, για δημόσια έργα και υποδομές που δε θα είναι εμπόρευμα.


Χριστίνα ΔΙΑΜΑΝΤΗ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ