Σάββατο 29 Μάη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ
Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Σχολείο αμορφωσιάς

Το σχολείο που έχουμε σήμερα είναι κακό. Το «νέο σχολείο» που εξαγγέλλει ότι θα φτιάξει η κυβέρνηση είναι πολύ, πολύ χειρότερο. Οχι μόνο γιατί θα είναι ταξικά διαφοροποιημένο και θα τσακίζει το δικαίωμα, τη διάθεση και τη δυνατότητα μόρφωσης των παιδιών της εργατικής τάξης. Ταξικό είναι εξ ορισμού το σχολείο σε μια ταξική κοινωνία. Το «νέο» πρόβλημα με το «νέο» σχολείο, που προπαγανδίζει η κυβέρνηση, είναι ότι θα βγάζει ανθρώπους με δυσκολία να αντιληφθούν στοιχειωδώς το φυσικό και κοινωνικό κόσμο που ζουν και τη θέση τους σ' αυτόν. Στο όνομα των σύγχρονων τεχνολογικών μέσων και του καταιγισμού των πληροφοριών, θα βγάζει ανθρώπους περισσότερο αλλοτριωμένους παρά ποτέ. Και, βεβαίως, η επιλογή δεν πρέπει να είναι ανάμεσα στο κακό και στο χειρότερο.

Τα βήματα υποβάθμισης του μορφωτικού ρόλου του σχολείου έχουν ξεκινήσει εδώ και δεκαετίες. Το σχολείο σήμερα είναι περισσότερο απωθητικό από κάθε άλλη φορά για τους μαθητές, αλλά και για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς. Πάνω σ' αυτήν την πραγματικότητα «πατάει» το υπουργείο Παιδείας, για να διαφημίσει το «νέο» σχολείο, που θέλει να φέρει, ως τάχα πιο εύκολο, με λιγότερη δουλειά για το σπίτι, χωρίς καν βιβλία(!) και πιο ελκυστικό, με «διαδραστικούς» πίνακες, υπολογιστές και ζώνες δραστηριοτήτων. Πρόκειται για μια προπαγάνδα, που θέλει να φορέσει παραμορφωτικά γυαλιά στους γονείς. Οι γονείς πρέπει να πονηρευτούν και μόνον από την επίκληση της «ευκολίας» και του «λιγότερου κόπου». Γιατί η πραγματική γνώση για να κατακτηθεί θέλει σύστημα, θέλει και κόπο.

Η μείωση του όγκου της ύλης στα θετικά μαθήματα είναι χαρακτηριστικό και αποκαλυπτικό στοιχείο της πολιτικής για το «νέο σχολείο». Οι θετικές επιστήμες βοηθούν τον άνθρωπο να κατανοεί τη φύση, τον κόσμο που ζει, τη θέση του ίδιου μέσα στον κόσμο, προάγουν την ορθολογική σκέψη. Αλλιώς θα πιστεύαμε ακόμα ότι οι θεοί στέλνουν τους κεραυνούς... Το «νέο σχολείο» θα είναι, λέει, γεμάτο με νέα τεχνολογικά μέσα, τα οποία θα τα βλέπουν οι μαθητές ως σύγχρονα «μαγικά», χωρίς να έχουν το υπόβαθρο να εξηγήσουν την προέλευσή τους από την εξέλιξη των θετικών επιστημών και της εφαρμογής τους, που κομμάτι της είναι και οι «νέες τεχνολογίες».

Η μείωση του όγκου της ύλης στα θετικά μαθήματα σε τίποτα δε θα διευκολύνει, δε θα καλυτερέψει τη μόρφωση των παιδιών. Γιατί πολύ απλά, όσο κι αν μειωθεί η ύλη, εφόσον τα μαθήματα θα συνεχίσουν να διδάσκονται αποσπασματικά, ασύνδετα με την ίδια τη ζωή, όλο και πιο ακατανόητα και δύσκολα θα γίνονται, όλο και πιο απωθητικό και ανούσιο θα γίνεται το ίδιο το σχολείο. Το θέμα δεν είναι αν τα παιδιά θα έχουν να μάθουν 50 ή 30 χημικές ενώσεις, αλλά το αν κατανοούν τη σημασία τους. Το θέμα δεν είναι πόσα κεφάλαια θα διδάσκονται οι μαθητές από ένα κακό βιβλίο, το πρόβλημα είναι το ίδιο το βιβλίο. Το θέμα δεν είναι πόσες ώρες θα αφιερώνονται σε κάθε μάθημα, αλλά τι λέει το ίδιο το μάθημα και πώς συνδέεται τόσο με τα υπόλοιπα, όσο και όλα μαζί με τη ζωή και την επιστημονική αλήθεια. Αυτή είναι η ουσία και το πραγματικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και μαζί τους οι γονείς.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ