Τρίτη 29 Δεκέμβρη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΙΚΟ «ΑΤΥΧΗΜΑ» ΑΝΟΙΧΤΑ ΤΗΣ ΒΕΝΕΖΟΥΕΛΑΣ
Εννιά νεκροί και δεκάδες ερωτήματα

Πριν ξεκινήσει καν η έρευνα για τη λειτουργία των συστημάτων πυρανίχνευσης και πυρασφάλειας, η κυβέρνηση έτρεξε να μιλήσει για την «κακιά την ώρα»

Μέσα στη νύχτα ξέσπασε η φωτιά στο φορτηγό πλοίο «Aegean Wind» (φωτ.)

Associated Press

Μέσα στη νύχτα ξέσπασε η φωτιά στο φορτηγό πλοίο «Aegean Wind» (φωτ.)
Νέο εφοπλιστικό έγκλημα διαπράχθηκε ανήμερα των Χριστουγέννων, για να βουτήξει στο πένθος τον κλάδο των ναυτεργατών και ολόκληρη την εργατική τάξη της χώρας. Θύματα εννέα ναυτεργάτες, ανάμεσά τους 3 Ελληνες, πλήρωμα του 26χρονου ελληνικού φορτηγού πλοίου «Aegean Wind» των εφοπλιστών Γιάννη και Γιώργου Κουμάνταρου. Το καράβι, ξημερώματα Χριστουγέννων (λίγο πριν τις 10 το πρωί ώρα Ελλάδας), το οποίο είχε αποπλεύσει από λιμάνι της Βραζιλίας με προορισμό το Χιούστον των ΗΠΑ, καθώς ταξίδευε 123 ναυτικά μίλια βόρεια από τις ακτές της Βενεζουέλας, φορτωμένο 37.733 τόνους σιδηρομετάλλευμα και με 24 ναυτεργάτες πλήρωμα, άρπαξε φωτιά στο κομοδέσιο (χώρος διαμονής του πληρώματος). Η ανεξέλεγκτη επέκταση της πυρκαγιάς είχε το τραγικό αποτέλεσμα οι 9 ναυτεργάτες να σκάσουν από ασφυξία. Τέσσερις ακόμα ναυτεργάτες τραυματίστηκαν.

Οι τρεις Ελληνες, που μαζί με τους άλλους 6 συναδέλφους τους από τις Φιλιππίνες προστέθηκαν στις εκατόμβες που έχει ανοίξει το εφοπλιστικό κεφάλαιο, αντλώντας την επιθετικότητα και την ασυδοσία του από την πολιτική ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΕΕ, είναι ο 23χρονος ανθυποπλοίαρχος Γιώργος Ξυπολητάκος, ο 52χρονος Γ' μηχανικός Γιώργος Καλφαγιάννης και ο 55χρονος ηλεκτρολόγος Κωνσταντίνος Μουτσινάς.

Το πρώτο «σήμα» κινδύνου από το πλοίο για πυρκαγιά στο κομοδέσιο εκπέμφθηκε περίπου στις 3 το πρωί τοπική ώρα, δηλαδή λίγο μετά τις 9 το πρωί ώρα Ελλάδας.

Στις 10.45 ώρα Ελλάδας κοντά στο φλεγόμενο καράβι κατέφθασε το παραπλέον φορτηγό πλοίο AMSTELBORG σημαίας Ολλανδίας, του οποίου ο καπετάνιος επικοινωνούσε μέσω ασυρμάτου με τον καπετάνιο του ελληνικού πλοίου. Από αυτόν έγινε γνωστό στο Θάλαμο Επιχειρήσεων του υπουργείου Ναυτιλίας ότι ήδη αγνοούνταν 9 ναυτεργάτες. Από την εταιρεία, μέχρι τις 4 το απόγευμα δε δινόταν καμία επίσημη πληροφορία.

Από τις 2 περίπου το μεσημέρι άρχισαν να φτάνουν στο πλοίο εναέρια και πλωτά μέσα της Ακτοφυλακής Βενεζουέλας και παραπλέοντα ιδιωτικά σκάφη. Το πλήρωμα έδινε συνεχώς μάχη με τις φλόγες με αποτέλεσμα κατά τη διάρκεια της κατάσβεσης να τραυματιστούν οι 4 ναυτεργάτες.

Στις 19.40 ώρα Ελλάδας, δηλαδή κοντά 10 ώρες μετά την εκδήλωσή της, η πυρκαγιά κατασβέστηκε. Ξεκίνησαν οι έρευνες στο εσωτερικό του πλοίου και άρχισαν να εντοπίζονται το ένα πτώμα μετά το άλλο.

Χτες στις 5 το απόγευμα το πλοίο ρυμουλκήθηκε στο λιμάνι Κουρασάο των Ολλανδικών Αντιλών, όπου επιβιβάστηκαν δύο αξιωματικοί πραγματογνώμονες του Λιμενικού Σώματος.

Υπονομεύεται η ασφάλεια πληρώματος και επιβατών

Στις 18.15 και ενώ η πυρκαγιά ήταν ακόμα σε πλήρη εξέλιξη, η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λ. Κατσέλη, επιχειρώντας να «βγάλει λάδι» τους εφοπλιστές, απέδωσε την πολύνεκρη ναυτική τραγωδία στην «κακιά την ώρα». «Το σημερινό τραγικό συμβάν - δήλωσε - επιβεβαιώνει ότι ακόμα και ανήμερα των Χριστουγέννων ελλοχεύει ο κίνδυνος, η κακιά ώρα». Βεβαίως, έκανε και ανέξοδες αναφορές για διερεύνηση σε βάθος των αιτιών «με πρωταρχικό σκοπό τη λήψη οποιουδήποτε μέτρου κριθεί αναγκαίο για αποφυγή άλλων τέτοιων καταστάσεων στο μέλλον».

Μέχρι και χτες από το υπουργείο και τις αρμόδιες αρχές - δείχνοντας έτσι και την πρόθεσή τους «για τη διερεύνηση σε βάθος των αιτιών» - δεν είχε δοθεί καμία απάντηση στο ερώτημα αν είχε ελεγχθεί και πότε ότι στο πλοίο είχαν εφαρμοστεί όλα τα συστήματα πυρόσβεσης, που προβλέπονται από τη Διεθνή Σύμβαση SOLAS (περί Ασφάλειας της Ανθρώπινης Ζωής στη Θάλασσα), όπως αυτή έχει συμπεριληφθεί στην ελληνική νομοθεσία με το ΠΔ 126 ΔΕΚ 70/25-5-1987. Το οποίο μεταξύ άλλων προβλέπει - σύμφωνα με τον κανονισμό 36 - «μόνιμο σύστημα ανίχνευσης και αναγγελίας πυρκαϊάς εγκεκριμένου τύπου που πληροί τις απαιτήσεις του κανονισμού 13 και έχει εγκατασταθεί και διαταχθεί έτσι ώστε να παρέχει ανίχνευση καπνού σε διαδρόμους, κλιμακοστάσια και οδούς διαφυγής μέσα σε χώρους ενδιαίτησης».

Σε ό,τι αφορά στην ίδια την εταιρεία των μεγαλοεφοπλιστών Κουμάνταρου, η οποία διαθέτει άλλα 17 πλοία, σύμφωνα με καταγγελίες ναυτεργατών, στα υπερήλικα του στόλου της, επειδή σκοπεύει να τα πουλήσει, η συντήρηση είναι ανεπαρκής. «Ακόμα και τα ανταλλακτικά που μας έφερναν ήταν μεταχειρισμένα», ανέφερε χαρακτηριστικά ένας ναυτεργάτης.

ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ σε χτεσινό δελτίο Τύπου αναφέρουν: «Από τις μέχρι τώρα πληροφορίες προκύπτουν σοβαρά αναπάντητα ερωτήματα για το πώς εκδηλώθηκε η πυρκαγιά, για τη μη λειτουργία των συστημάτων ανίχνευσης και πυρόσβεσης, καθώς και ποιες ενέργειες έγιναν για την κατάσβεση». «Αναδεικνύεται - συνεχίζουν - ότι η πολιτική της ανταγωνιστικότητας και κερδοφορίας του κεφαλαίου έχει δημιουργήσει συνθήκες εργασιακού μεσαίωνα σε στεριά και θάλασσα που δε διστάζει να συνθλίβει δικαιώματα, να υπονομεύει την ασφάλεια των εργαζομένων για να αυξάνει τα κέρδη του». Καλεί τους ναυτεργάτες με «παρακαταθήκη την απεργία στις 17 Δεκέμβρη» να συνεχίσουν «την καλύτερη οργάνωση, συσπείρωση δυνάμεων μέσα και έξω από τα πλοία, με πολύμορφες αγωνιστικές κινητοποιήσεις για να αναχαιτίσουν την επίθεση στα δικαιώματά τους από τις δυνάμεις του κεφαλαίου».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ