Κυριακή 9 Αυγούστου 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΧΑΡΑΤΣΙΑ ΣΤΟΥΣ ΕΘΝΙΚΟΥΣ ΟΔΙΚΟΥΣ ΑΞΟΝΕΣ
Ερχονται νέα διόδια σε όλη τη χώρα

Αποτέλεσμα της πολιτικής παράδοσης των οδικών αξόνων στο μεγάλο κεφάλαιο που εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ

Διόδια με τιμές ...αεροπορικού εισιτηρίου είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν οι εργαζόμενοι για να διασχίσουν το εθνικό οδικό δίκτυο, ενώ χρόνο με το χρόνο τα χαράτσια αυτά διαρκώς θα αυξάνονται. Τα υπέρογκα διόδια είναι το αποτέλεσμα της πολιτικής παράδοσης στο μεγάλο κεφάλαιο και των οδικών αξόνων της χώρας που εφαρμόζεται από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ με τις περιβόητες «συμβάσεις παραχώρησης» τύπου ΣΔΙΤ. Οι κυβερνήσεις αυτές ιεραρχούν, μελετούν, κατασκευάζουν και λειτουργούν τα δημόσια έργα, όχι με γνώμονα την εξυπηρέτηση της λαϊκής οικογένειας, αλλά με βασικό κριτήριο την κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου. Ετσι, ενώ ο λαός χρηματοδοτεί τα έργα από τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή με την άγρια φορολογία που του επιβάλλουν, αναγκάζεται να τα χρυσοπληρώνει και για τη χρήση τους.

Η πολιτική σ' αυτό το σημείο των δύο κομμάτων είναι ακριβώς η ίδια. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τρεις πρώτες «συμβάσεις παραχώρησης» (Αεροδρόμιο Σπάτων, Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου και Αττική Οδός) δημοπρατήθηκαν επί κυβέρνησης ΝΔ το 1992-93 και υπογράφηκαν από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Επίσης, οι πέντε «συμβάσεις παραχώρησης» για τους οδικούς άξονες (Ιόνια Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Αυτοκινητόδρομος Ανατολικής Πελοποννήσου, Αυτοκινητόδρομος Βόρειας Πελοποννήσου και Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας) ενώ δημοπρατήθηκαν το 2002 επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, υπογράφηκαν από την κυβέρνηση της ΝΔ. Ολες οι συμβάσεις ψηφίστηκαν στη Βουλή και από τα δύο κόμματα, ενώ την τελευταία (Αυτοκινητόδρομος Βόρειας Πελοποννήσου) «πρόλαβε» να την ψηφίσει και ο ΛΑ.Ο.Σ.

Πρόκειται για συμβάσεις λαϊκής αφαίμαξης. Οι ιδιωτικοί κατασκευαστικοί όμιλοι δε συμμετέχουν με ίδια κεφάλαια στο συνολικό κατασκευαστικό κόστος, παρά μόνο με αστεία ποσοστά που κυμαίνονται μεταξύ 5% με 8% (στην πραγματικότητα με λιγότερα), ενώ αποκτούν το δικαίωμα να εκμεταλλεύονται τα έργα για 20 και 30 χρόνια. Το ελληνικό δημόσιο, δηλαδή ο λαός, πληρώνει με «ζεστό» χρήμα το 30% του κατασκευαστικού κόστους (ή και παραπάνω), ενώ παράλληλα: Στις πρώτες συμβάσεις που υπογράφηκαν επί ΠΑΣΟΚ εγγυήθηκε τα δάνεια που έλαβαν οι κατασκευαστές, αλλά και τα κέρδη τους. Στις δε συμβάσεις που υπογράφηκαν επί ΝΔ: Παρέδωσε προκαταβολικά (πριν αρχίσουν καν τα έργα) τις εισπράξεις από τα διόδια τμημάτων που κατασκευάστηκαν αποκλειστικά με χρήματα του ελληνικού λαού. Παραδίδει στους ομίλους οδικά τμήματα κόστους άνω του 1 δισ. ευρώ (όπως το πέταλο του Μαλιακού) που κι αυτά κατασκευάζονται αποκλειστικά με χρήματα του ελληνικού λαού, στα οποία μάλιστα, όταν ολοκληρωθούν, θα επιβληθούν διόδια υπέρ των ομίλων! Σε δύο συμβάσεις (Κεντρικής Ελλάδας και Ανατολικής Πελοποννήσου) το Δημόσιο εγγυάται και τα κέρδη, αν δεν υπάρξει η αναμενόμενη κίνηση!

Αποτέλεσμα των προκλητικών ληστρικών αυτών συμβάσεων είναι:

  • Να πληρώνουν οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου 2,7 ευρώ για κάθε διέλευση στην Αττική Οδό.
  • Να πληρώνουν οι οδηγοί ΙΧ 11,7 ευρώ για κάθε διέλευση από τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου.
  • Να πληρώνουν ήδη από πέρσι αυξημένα διόδια οι οδηγοί στο εθνικό οδικό δίκτυο κατά 35% έως και 180%!

Αξίζει να σημειώσουμε ότι όταν ολοκληρωθούν τα έργα στους πέντε οδικούς άξονες, μέχρι το τέλος του 2012, οι οδηγοί θα πληρώνουν χαράτσι διοδίων κοντά στα 8 λεπτά το χιλιόμετρο, από λιγότερο από 1 λεπτό που ήταν η τιμή του την άνοιξη του 2005, όταν επιβλήθηκε μια αύξηση κατά 43%, δηλαδή 800% αυξημένα! Μάλιστα, οι όμιλοι έχουν το δικαίωμα να αυξάνουν την τιμή των διοδίων κάθε χρόνο με βάση τον πληθωρισμό, αλλά και να στήνουν νέους σταθμούς διοδίων, όπως αυτούς που θέλει να στήσει ο όμιλος της Ιόνιας Οδού στον Αγιο Στέφανο, στη Βαρυμπόμπη, στη Μαλακάσα κ.ά.

Σημειώνουμε ότι:

  • Πολύ σύντομα διόδια θα μπουν και στην Εγνατία Οδό, όπου στήνονται 13 σταθμοί, κι ας ολοκληρώνεται με λεφτά (6,5 δισ. ευρώ) που πλήρωσε αποκλειστικά ο ελληνικός λαός.
  • Αλλοι 6 τουλάχιστον σταθμοί διοδίων θα στηθούν και στις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, που θα κατασκευαστεί με «σύμβαση παραχώρησης».
  • Αρκετοί είναι αυτοί που εισηγούνται την εγκαθίδρυση διοδίων πόλης, δηλαδή να πληρώνει κανείς χαράτσι για να μπει με ΙΧ στο κέντρο της Αθήνας ή και άλλων μεγάλων πόλεων...

Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ