Τετάρτη 3 Ιούνη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 34
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΙΜΩΝ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Μια «εξίσωση» που βγάζει πάντα υπερκέρδη

Η διεθνής χρηματιστηριακή κερδοσκοπία, οι φόροι και η ...γεωγραφία ευθύνονται πάνω κάτω για την ακριβή βενζίνη στην Ελλάδα (5η ακριβότερη χώρα στην ΕΕ προ φόρων), σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, η οποία παρουσιάστηκε χτες σε ειδική εκδήλωση, με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Ανάπτυξης Κ. Μουσουρούλη να δηλώνει ότι αναπτύσσεται «φιλολογία ή παραφιλολογία γύρω από την τιμή των καυσίμων. Η ουσία είναι αν λειτουργεί ή όχι η αγορά και ο ανταγωνισμός»! Μπορεί για την «αγορά», την οποία «απενοχοποιεί» η μελέτη του ΙΟΒΕ, να είναι έτσι τα πράγματα, αλλά για τους καταναλωτές η διαρκής απειλή είναι και η κερδοσκοπία, αλλά και η κερδοφορία των μεγάλων εταιρειών και των διυλιστηρίων.

Σύμφωνα με τη μελέτη, το 2008, στην τελική τιμή της βενζίνης η τιμή διυλιστηρίου ήταν το 41%, οι φόροι και οι δασμοί το 48%, τα κέρδη όλης της αλυσίδας το 11%. Ωστόσο, επισημαίνει ότι τα διυλιστήρια δε διαμορφώνουν την τιμή τους στη βάση κόστος και περιθώριο κέρδους. Η διεθνής τιμή του αργού δημιουργεί τάσεις στην αγορά της Μεσογείου, αλλά η διαφορά των τιμών δεν είναι πάντα σταθερή. Η διεθνής τιμή της βενζίνης, στη βάση ενός μέσου όρου τεσσάρων ημερών, η ισοτιμία δολαρίου - ευρώ, η πρόσθεση ενός σταθερού ποσού για μεταφορικά, μια σειρά φόροι και δασμοί, αλλά και ο όγκος πωλήσεων, τα διαφορετικά κόστη ανά πρατήριο, οι αποστάσεις είναι μερικοί μόνο από τους συντελεστές διαμόρφωσης της τελικής τιμής της αμόλυβδης βενζίνης, με αδιαπραγμάτευτο δεδομένο τα κέρδη δεκάδων και εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ των διυλιστηρίων και των εταιρειών εμπορίας.

Το υπουργείο Ανάπτυξης θα προωθήσει μετά τις ευρωεκλογές ρυθμίσεις για την αγορά πετρελαιοειδών, για ένα «συμμάζεμα» της αγοράς που έχει να κάνει με τις σχέσεις μεταξύ των εταιρειών. Η μελέτη του ΙΟΒΕ (από τον καθηγητή Α. Κορρέ) ουσιαστικά παρεμβαίνει σε αυτή τη διαδικασία με παραινέσεις για αλλαγές από τον εκτελωνισμό μέχρι τη μεταφορά των καυσίμων, υποδεικνύει το μεγάλο αριθμό πρατηρίων, θεωρεί ότι χρειάζονται περισσότεροι αποθηκευτικοί χώροι και ότι πρέπει να απελευθερωθεί ο κλάδος των βυτιοφορέων, αλλά και το ωράριο λειτουργίας των πρατηρίων.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ