Τετάρτη 25 Οχτώβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΧΕΔΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ 2004
Σε «καραντίνα» όσοι δε φύγουν από την Αθήνα!
  • Τα πρώτα «συμπεράσματα» των ειδικών της «Αθήνα 2004», από την τακτική που ακολούθησαν οι Αυστραλοί, δόθηκαν στη δημοσιότητα
  • Μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων των Αθηναίων, αλλά και οδικά έργα στην ίδια λογική «πριμοδότησης» της χρήσης ΙΧ, οι βασικοί άξονες δράσης

Αθήνα, Αύγουστος 2004. Η «εθνική υπόθεση» που λέγεται επιτυχής τέλεση των Ολυμπιακών της ΔΟΕ, διώχνει τους Αθηναίους ή τους κρατά σπίτια τους
Αθήνα, Αύγουστος 2004. Η «εθνική υπόθεση» που λέγεται επιτυχής τέλεση των Ολυμπιακών της ΔΟΕ, διώχνει τους Αθηναίους ή τους κρατά σπίτια τους
Στη μαζική φυγή των κατοίκων της πρωτεύουσας τις ημέρες που θα διεξάγονται οι Ολυμπιακοί Αγώνες τον Αύγουστο του 2004, αλλά και στο δραστικό περιορισμό των μετακινήσεων όσων δε φύγουν, φαίνεται ότι εναποθέτουν τις ελπίδες τους οι αρμόδιοι, ώστε να υπάρξει ένα «πετυχημένο» Σχέδιο Μεταφορών. Αν στο Σίδνεϊ οι αρμόδιοι πήραν δραστικά μέτρα προς αυτήν την κατεύθυνση, σε βάρος βέβαια της καθημερινής ζωής των κατοίκων της πόλης, στην Αθήνα με το κυκλοφοριακό χάος και την ελλιπέστατη υποδομή μέσων μαζικής μεταφοράς, τα όποια μέτρα ληφθούν, θα αγγίζουν τα όρια της... απαγόρευσης κυκλοφορίας. Γι' αυτόν το λόγο έχει αρχίσει ήδη να ξεδιπλώνεται η σχετική προπαγάνδα που θα εντείνεται όσο περνάει ο καιρός, με στόχο να «πειστούν» οι κάτοικοι της πρωτεύουσας για την αναγκαιότητα των κάθε λογής απαγορεύσεων που θα επιβληθούν.

Σε αυτό το πλαίσιο από την Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004» εκδόθηκε ανακοίνωση που αναφέρεται στα συμπεράσματα μιας συνάντησης εργασίας, στη διάρκεια της οποίας «αναλύθηκαν διεξοδικά οι εμπειρίες του Σίδνεϊ στη στρατηγική των Μεταφορών». Η ανακοίνωση που εκδόθηκε είναι άκρως διαφωτιστική για το τι πρόκειται να γίνει και γι' αυτό παραθέτουμε αυτούσιο το απόσπασμα των εμπειριών του Σίδνεϊ. Αναφέρει συγκεκριμένα (οι υπογραμμίσεις δικές μας):

«Το γενικό συμπέρασμα ήταν ότι το Σίδνεϊ πέτυχε κυρίως λόγω της αποτελεσματικής διαχείρισης της ζήτησης (σ.σ. της κυκλοφορίας) που μειώθηκε κατά 21% αντί 10-12% που ήταν ο αρχικός στόχος. Οι κάτοικοι πείστηκαν και συνεργάστηκαν, παραδίδοντας δρόμους, δημόσια μέσα μεταφοράς και πεζοδρόμους στους επισκέπτες. Για να γίνει βεβαίως δυνατό αυτό, χρειάστηκε στρατηγική καμπάνια τριών χρόνων, παράταση των σχολικών διακοπών, «πόρτα - πόρτα» ενημέρωση των επιχειρήσεων για την ανάγκη νέου σχεδιασμού των αδειών και αλλαγών στο ωράριο προσέλευσης, ώστε να "σπάσει" η αιχμή στην ώρα της Ολυμπιακής κίνησης. Οπως διαπιστώθηκε, πολλοί από τους κατοίκους του Σίδνεϊ "τρόμαξαν" από τους Αγώνες και προτίμησαν να κάνουν διακοπές τις ημέρες διεξαγωγής τους.

Σημαντικό ρόλο έπαιξε το υπερσύγχρονο κέντρο διαχείρισης κυκλοφορίας (ένα από τα κορυφαία του κόσμου) μέσω του οποίου γινόταν αυτοματοποιημένα ο έλεγχος 2.700 διασταυρώσεων με ιεραρχημένα σενάρια και αντιμετωπίζονταν τυχόν ατυχήματα.

Το παρκάρισμα των αυτοκινήτων από τους κεντρικούς δρόμους εξέλειψε πλήρως και οι θεατές κινήθηκαν σε ποσοστό 100% με δημόσια μέσα μεταφοράς και με το σιδηρόδρομο να καλύπτει το 80% των αναγκών, έναντι του 65% του αρχικού σχεδιασμού. Ο κεντρικός Σχεδιασμός και Συντονισμός έγινε από ένα φορέα (την Οργανωτική Επιτροπή) που επάνω του "κούμπωναν" οι υπόλοιποι φορείς. Ολα τα έργα είχαν δοκιμαστεί με test events, για τα οποία οι θεατές μεταφέρθηκαν στο σύνολό τους με δημόσια μέσα μεταφοράς».

«Το σημαντικό πρόβλημα που αντιμετώπισε το Σίδνεϊ παρατηρήθηκε στο λεωφορειακό δίκτυο, κυρίως τις ημέρες πριν τους αγώνες, όταν είχε αρχίσει η διακίνηση αθλητών και δημοσιογράφων. Ωστόσο τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν κυρίως λόγω του ελλιπούς σχεδιασμού για τους οδηγούς και τα οποία επιτάθηκαν εξ αιτίας της απεργίας που εκδηλώθηκε τρεις μέρες πριν τους αγώνες, αντιμετωπίστηκαν με στρατιώτες και εθελοντές».

Τι θα γίνει στην Αθήνα;

Ως πρώτα συμπεράσματα αυτών που συμμετείχαν στη συνάντηση εργασίας για το τι πρέπει να γίνει στην Αθήνα, εκτός βέβαια με όσα σχετίζονται με τα παραπάνω «συμπεράσματα» από το Σίδνεϊ, αναφέρονται τα εξής:

  • «Η κοσμογονία που θεωρείται βέβαιο ότι θα γίνει στο οδικό δίκτυο». Δηλαδή όλα αυτά τα οδικά έργα που πριμοδοτούν τη χρήση των ΙΧ αυτοκινήτων σε βάρος των μέσων μαζικής μεταφοράς, όπως η Αττική Οδός, η νέα παραλιακή λεωφόρος Ποσειδώνος με τους ανισόπεδους κόμβους, η επέκταση της λεωφόρου Κύμης μέχρι το Ολυμπιακό Χωριό κλπ.
  • Η «στενότητα χώρων» που αντιμετωπίζει η Αθήνα, η οποία «καθιστά αναγκαίο να εντοπιστούν στρατηγικοί χώροι υποστηρικτικής υποδομής των μεταφορών για όλα τα μέσα». Δηλαδή κυρίως χώρων στάθμευσης και μετεπιβίβασης, που η δημιουργία τους μπορεί να σημαίνει το «θάνατο» και των τελευταίων ελεύθερων χώρων που έχουν απομείνει.
  • Η αναβάθμιση όλων των σταθμών του ΗΣΑΠ, αλλά και της σηματοδότησης, ώστε η διαφορά του ενός συρμού από τον άλλον να μειωθεί στα 2,5 λεπτά αντί των 6 που είναι σήμερα.
  • Η λειτουργία του τραμ που θα συνδέει τον παραλιακό άξονα με την Αθήνα (Φιξ), ενώ αναφέρεται ότι σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει η επέκταση του μετρό προς Ηλιούπολη και Αργυρούπολη (σύμφωνα με τα όσα έχει δηλώσει ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ η επέκταση αυτή θα ολοκληρωθεί το 2007).

Το στρατηγικό σχέδιο μεταφορών της «Αθήνα 2004» θα είναι έτοιμο στα τέλη του χρόνου. Τέλος, κοινό συμπέρασμα από τη συνάντηση των ειδικών είναι ότι τα έργα πρέπει να παραδοθούν έως το τέλος του 2003, ώστε να υπάρξει χρόνος για τη δοκιμαστική τους λειτουργία, ενώ διαπιστώθηκε ότι «η Αθήνα προηγείται ποιοτικά και ποσοτικά του Σίδνεϊ στο σχεδιασμό».

Στη συνάντηση στην οποία συμμετείχαν και οι: Σπ. Καπράλος εντεταλμένος σύμβουλος της «Αθήνα 2004», Φ. Μποβί ειδικός σύμβουλος της ΔΟΕ για θέματα μεταφορών, ο Γ. Φρατζεσκάκης καθηγητής Συγκοινωνιολογίας, ο Π. Πρωτοψάλτης διευθυντής Διακίνησης και Μεταφορών της εταιρίας, και οι Ρ. Κόκκοτα, Γ. Κολοβίνος, Αρ. Παπαδημητρίου, Δ. Παπαθεοδωρόπουλος, Ηρ. Ροϊλός, Ν. Σεκόπουλος, Ν. Σισμανίδης και Β. Βαβάκος, στελέχη της εταιρίας που εργάστηκαν στις υπηρεσίες διακίνησης των Αγώνων του Σίδνεϊ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ