Πέμπτη 12 Μάρτη 2009
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΠΑΙΔΕΙΑ
«Διάλογος» με συγκεκριμένες στοχεύσεις

Εγινε χτες η πρώτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας - Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για την αναμόρφωση του Λυκείου και το εξεταστικό

Ξεκίνησε χτες ο «διάλογος» για το Λύκειο και το Εξεταστικό, με την πρώτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας - Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΠΔΕ) του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας στο Ζάππειο. Από την πρώτη κιόλας συνεδρίαση, με την τοποθέτηση του υπουργού Παιδείας, Αρη Σπηλιωτόπουλου και του προέδρου του ΣΠΔΕ, Γιώργου Μπαμπινιώτη, έγινε ξεκάθαρος ο προσανατολισμός του «διαλόγου» για αναμόρφωση του Λυκείου και του συστήματος πρόσβασης, με βάση τα ισχύοντα στην ΕΕ, με βάση τις ίδιες τις κατευθύνσεις της ΕΕ. Μάλιστα, ο υπουργός Παιδείας τόνισε ότι «είμαστε άγραφος χάρτης ως προς κάθε προκατάληψη ή σκοπιμότητα. Δεν είμαστε άγραφος χάρτης σε ό,τι αφορά τους εκπαιδευτικούς μας στόχους». Και οι εκπαιδευτικοί στόχοι της κυβέρνησης της ΝΔ (όπως και των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ παλιότερα) καθορίζονται με βάση τις κατευθύνσεις της ΕΕ, του ΟΟΣΑ και στοχεύουν στη μετατροπή του Λυκείου σε κέντρο εκμάθησης των βασικών δεξιοτήτων και στην προσαρμογή του συστήματος πρόσβασης στο νέο επιχειρηματικό πανεπιστήμιο που έχει ήδη θεμελιωθεί.

Δείχνοντας ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η προσαρμογή του Λυκείου στις σύγχρονες ανάγκες του κεφαλαίου, ο Α. Σπηλιωτόπουλος σημείωσε ότι «το εκπαιδευτικό σύστημα είναι ένας ζωντανός οργανισμός (...) οφείλει να εξελίσσεται. Να προσαρμόζεται στις συνθήκες της εποχής του. Να υπόκειται στη βάσανο της συνεχούς μεταρρύθμισης». Και τη σκέψη του συμπλήρωσε η εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων στο ΣΠΔΕ, σημειώνοντας κατά τη συζήτηση ότι θα πρέπει να ιδωθεί καλύτερα η σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, γιατί αποτελεί αναπτυξιακό μοχλό...

Ξεκαθαρίζοντας τους στόχους της κυβέρνησης για το Λύκειο, ο υπουργός Παιδείας σημείωσε: «Αυτόνομη εκπαιδευτική μονάδα που θα παρέχει ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών», «να παρέχει και να καλύπτει ένα σύνολο βασικών γνώσεων αλλά και γνωστικών επιλογών για τον κάθε μαθητή», «να προσφέρει επαγγελματικές δεξιότητες και δυνατότητες για ένα μέλλον όχι αναγκαστικά μόνο κοντινό. (Δηλαδή επαρκείς γνώσεις χρήσης του υπολογιστή, του διαδικτύου, της ελληνικής και αγγλικής γλώσσας καθώς και κάθε βασικής έννοιας των μαθηματικών και των φυσικών επιστημών)». Με άλλα λόγια, περιέγραψε το σχολείο που παρέχει τις βασικές δεξιότητες που έχει καθορίσει η ΕΕ ως απαραίτητες για το φτηνό ευέλικτο εργατικό δυναμικό, καθώς και τη διαφοροποιημένη μάθηση, όπου στο όνομα των «επιλογών» ο κάθε μαθητής διδάσκεται διαφορετικά μαθήματα ανάλογα με την ταξική του προέλευση και προοπτική.

Από την πλευρά του, ο Γ. Μπαμπινιώτης τόνισε ότι «τελικός στόχος ως προς τα ΑΕΙ δεν μπορεί να είναι παρά η άμεση πρόσβαση με βάση την επίδοση των μαθητών στο Λύκειο» και εξήγησε ότι η ριζική αναμόρφωση του Λυκείου είναι προϋπόθεση για να συζητηθούν όλα τα υπόλοιπα. Ακόμα, είπε πως θα μπορούσε από τώρα να ισχύσει το σύστημα της άμεσης πρόσβασης για τα τμήματα με χαμηλή ζήτηση, να μπορεί δηλαδή ένα τμήμα να πάρει φοιτητές χωρίς άλλα κριτήρια παρά μόνο το βαθμό του απολυτηρίου. Πρακτικά, αυτή η πρόταση σημαίνει τα πανεπιστήμια που θα λειτουργούν ως επιχειρήσεις να επιλέγουν τα ίδια τους φοιτητές - πελάτες τους...

Κατά το κλείσιμο της συνεδρίασης, ο Γ. Μπαμπινιώτης έθεσε τους άξονες στους οποίους θα κινηθεί η συζήτηση. Για το σύστημα πρόσβασης εξήγησε ότι ρόλος του ΣΠΔΕ είναι να κάνει μια έντιμη περιγραφή των συστημάτων πρόσβασης που ισχύουν σε άλλες χώρες και θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στην Ελλάδα, να καταθέσει δηλαδή εναλλακτικές προτάσεις και η πολιτική ηγεσία τελικά να επιλέξει ποια θα εφαρμόσει. Ακόμα, διευκρινίστηκε ότι ο «διάλογος» θα διαρκέσει τουλάχιστον έξι μήνες και πως η αναμόρφωση του Λυκείου θα έχει πενταετή άξονα εφαρμογής, ενώ η αλλαγή στο σύστημα πρόσβασης θα εφαρμοστεί με άξονα τριετίας.

Η χτεσινή συζήτηση κινήθηκε σε επίπεδο «γνωριμίας», με τους εκπροσώπους των φορέων να καταθέτουν τις θέσεις τους για τη διεξαγωγή και τη θεματολογία των συνεδριάσεων. Κατά την παρέμβασή του, ο εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών, διευκρίνισε ότι όποιο πρόγραμμα τελικά υιοθετηθεί θα πρέπει να πάρει υπόψη του τη δημοσιονομική κατάσταση λόγω και της οικονομικής κρίσης. Την ευκαιρία «άρπαξε» ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Δημήτρης Μπράτης, για να επισημάνει ότι η τοποθέτηση του εκπροσώπου του υπουργείου Οικονομικών «ναρκοθετεί το διάλογο» και πως αν αυτή είναι η επίσημη τοποθέτηση, η ΔΟΕ θα ξανασκεφτεί την παρουσία της στο διάλογο...


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ