Τετάρτη 18 Οχτώβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Χρηματοδότηση με κριτήριο ... την αγορά
Αποκαλυπτικό άτυπο έγγραφο προετοιμασίας από Επιτροπή του υπουργείου Παιδείας

Πριν ακόμα νομοθετηθούν οι αντιεκπαιδευτικές επιλογές που προωθούνται μέσα από το νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά και την έρευνα, ετοιμάζονται να εφαρμοστούν στην πράξη αντιδραστικές αλλαγές που δένουν ακόμα περισσότερο τα πανεπιστήμια με την αγορά και τους νόμους της. Οι έννοιες ανταποδοτικότητα, αξιολόγηση της απόδοσης, βιωσιμότητα που συχνά επαναλαμβάνονται από κυβερνητικά χείλη αναφορικά με τις εξελίξεις στην οικονομία, βρίσκουν εφαρμογή και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το μοτίβο είναι ένα, «πανεπιστήμιο - επιχείρηση» και... όποιος αντέξει.

Αποκαλυπτικό ως προς τον προσανατολισμό του υπουργείου Παιδείας, σχετικά με τη σύνδεση της αξιολόγησης με τη χρηματοδότηση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων και τα κριτήρια βιωσιμότητάς τους είναι έγγραφο προφανώς προετοιμασίας, του υπουργείου Παιδείας από την Ειδική Γραμματεία Θεμάτων ΕΕ και ΚΠΣ του ΥΠΕΠΘ, όπου ομαδοποιούνται οι «σκέψεις από άτυπες συσκέψεις Ιουλίου 2000».

Στο έγγραφο αυτό που αποτελεί «κείμενο ιδεών», και όπως σημειώνεται «αντανακλά τον ενδεικνυόμενο τρόπο δράσης της υπηρεσίας και όχι τον τρόπο ανακοίνωσης της Ενέργειας (σ.σ αφορά το ΕΠΕΑΕΚ 2) προς τα έξω», προτείνεται σαφώς οι νέες χρηματοδοτήσεις των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) «να είναι επιλεκτικότερες» και συνδέεται η χρηματοδότηση των προγραμμάτων με την αξιολόγησή τους.

Αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Η χρηματοδότηση πιστεύουμε ότι πρέπει να επικεντρωθεί κατά πρώτιστο λόγο στο top 15% - 25% των ΠΜΣ, σε εκείνα, δηλαδή, τα οποία θα έχουν κατά την αξιολόγηση των προτάσεών τους επιτύχει υψηλές ακαδημαϊκές αποδόσεις (συνεκτικότητα του προγράμματος σπουδών, ερευνητικό έργο, εργαστηριακές υποδομές, καλές εξωτερικές αξιολογήσεις κλπ.)». Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα προγράμματα, προτείνονται τα εξής: «Για τα άλλα προγράμματα, εκείνα στα οποία θα έχει επιτευχθεί ας πούμε λιγότερο από 8,5/10 βαθμολογία και περισσότερο του 7/10 να υπάρξει σαφώς μικρότερη χρηματοδότηση από ό,τι στην πρώτη κατηγορία, αλλά επικεντρωμένη κυρίως σε δράσεις που θα βοηθήσουν στην ανάγκη τους για επίτευξη μελλοντικής βιωσιμότητας. Ετσι, τα προγράμματα αυτά θα μπορούν στο μέλλον, εφόσον βοηθηθούν κατάλληλα και επιβιώσουν πλέον με τις δικές τους δυνάμεις, να αιτούν, με βάση τα αντικειμενικά τους προτερήματα, την πιθανή ένταξή τους στην προαναφερθείσα ομάδα.»

Σε ό,τι αφορά τα κριτήρια με τα οποία θα αξιολογούνται τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, πέρα από το εκπαιδευτικό υλικό που παράγουν και τα άλλα αμιγώς εκπαιδευτικά κριτήρια, συμπεριλαμβάνεται και η «δυνατότητα προσέλκυσης ερευνητικών προγραμμάτων (με βάση την προηγούμενη πενταετία είτε υφίστατο στην περιοχή αυτή επίσημο ΠΜΣ είτε όχι)», κάτι που παραπέμπει σε σπόνσορες που θα αναζητηθούν στις επιχειρήσεις.

Ενώ ακόμα πιο αποκαλυπτική των προθέσεων είναι η διατύπωση: «Το κατά πόσο ένα ΠΜΣ θεραπεύει, περισσότερο, λιγότερο ή καθόλου, τις πρακτικές τεχνοοικονομικές ανάγκες της χώρας οφείλει λόγω του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης να συνεκτιμηθεί, αλλά δε θα πρέπει η χρησιμότητα από μόνη της να αποτελεί το σημαντικότερο κριτήριο χρηματοδότησής του» (η υπογράμμιση δική μας).

Τα παραπάνω επιβεβαιώνουν ότι στα κυβερνητικά σχέδια για τις μεταπτυχιακές σπουδές είναι η πλήρης καθυπόταξή τους στους νόμους της αγοράς με μοχλό τη χρηματοδότησή τους, η οποία θα δημιουργήσει προγράμματα πολλών ταχυτήτων.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ