Κυριακή 30 Νοέμβρη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 7
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Πατριδογνωμόνιο
Χρήστες πατρίδας

Πρόβλημα πολιτικής και γενικής παιδείας από τη μεταπολίτευση και μετά είναι η συλλογική αίσθηση που μας έχει αφήσει η δημόσια ζωή, από τους σεισμούς του '99 ως σήμερα, μια χρονιά που συνέπεσαν Οτσαλάν, ισοπέδωση της Σερβίας από το ΝΑΤΟ κλπ., ότι αυτή η πατρίδα δε μας ανήκει. Δεν ανήκει στον καθένα χωριστά και σε όλους μαζί μήτε κατά τις ανάγκες, μήτε κατά τις υποχρεώσεις, μήτε κατά την ιστορία, την ομορφιά και τον πλούτο της.

Η διπρόσωπη δικομματική κυρίαρχη πολιτική τάση, που διαφεντεύει τις τύχες της χώρας από το 1827 και μετά, χρησιμοποιεί κυριολεκτικά τη χώρα ως χωράφι, την πατρίδα ως ανώνυμη εταιρεία και τους πολίτες κατοίκους της ως χειραγωγημένα κοπάδια. Επιχειρηματίες, εργολάβοι, έμποροι, εφοπλιστές, εργοστασιάρχες, ένα πλέγμα λούμπεν μεγαλοαστικής τάξης, ενίοτε με λαμπρούς γάμους κι άλλες τόσες λαμπρές σπουδές, εξέλαβε τη χώρα ως έδαφος επί του οποίου ασκεί σκοτεινά δικαιώματα χρησικτησίας, ρουφώντας κάθε ικμάδα των εργαζομένων, με εργαλείο ένα ιδιόκτητο κράτος και συνθήκες θολούρας σε κάθε συμβατική συναλλακτική έννοια.

Οι διανοούμενοι, ειδικά μετά τη μεταπολίτευση, όπου δε σιώπησαν ενσωματώθηκαν με όχημα τη χορηγία, την ευεργεσία, την εξαγορά τύψεων, παιδεία λαμπρής δόξας για νεόπλουτους μεγαλοαστούς, που μαζί μ' ένα βάζο της δυναστείας των Μινγκ χρειάζονται στο σαλόνι τους κι ένα Ράμφο να δίνει πριβέ διαλέξεις για τον Πλωτίνο, μη δεχόμενος ερωτήσεις και εισπράττοντας αμοιβή καμιά 80αριά ευρώ στο κεφάλι.

Αυτή την πατρίδα αυτοί που την αγαπάνε και δουλεύουν σαν τα σκυλιά για να τη σώσουν από τους τσιφλικάδες του 21ου αιώνα, είναι πολλοί και σιωπηλοί κι απογοητευμένοι και αρκετές φορές αναγκασμένοι να παραδίδουν από τα όνειρα ως την επανάσταση όλα τους τα πνευματικά αγαθά ενέχυρο στις τράπεζες για μια πιστωτική κάρτα επιβίωσης στα τσουνάμια της αγοράς.

Αν έχει αλλάξει ένας συσχετισμός δύναμης σ' αυτή τη διάχυτη αίσθηση, που δυστυχώς είναι και πραγματικότητα, ότι ο βάλτος πήζει και ρουφάει σιγά σιγά μεγάλο τμήμα κι απ' τα νιάτα, είναι ο συσχετισμός των ελευθερόφρονων ανθρώπων έναντι της πλειονότητας των παραδομένων στη βολική ενιαία σκέψη της ατομικής επιβίωσης. Είναι μια εποχή που ξερνάει ποιητές, φτύνει διπλωμάτες, λοιδορεί ένστολους, χλευάζει κόμματα, λιθοβολεί ιερωμένους με την εκφασισμένη αντίληψη που σιγά σιγά εδραιώνεται ως πεποίθηση ότι όλα είναι το ίδιο, χρήστες μιας πατρίδας που δεν ανήκει σε κανέναν, αλλά όλοι στ' όνομά της εγκληματούν φιλοκαλλώντας μετ' ευτελείας.

Αυτές οι εποχές μυρίζουν μαχαίρι που το καις στη φωτιά για να τ' ακουμπήσεις στην πληγή και να ουρλιάξεις, αλλά να μην κακοφορμίσει. Το πολιτικό ζήτημα είναι πώς και με ποια παιδεία κατανοείς τη συλλογική μόλυνση, αποδέχεσαι τη δράση ως θεραπεία κι εντέλει αποφασίζεις να κρατήσεις το μαχαίρι όχι για έναν εμφύλιο ακόμα, αλλά για μια ίαση των ονείρων, μια ουσιαστική ναυαγιαίρεση της πατρίδας και της κοινωνίας που πρέπει να διδαχτεί να την αγαπάει εμπράκτως, να την υπερασπίζεται θυσιαστικά και να τη μοιράζεται εξίσου στο όνομα των παιδιών της και του μέλλοντός της.

Οι ελπίδες λιγοστές, αν σκεφτεί κανείς ότι εκτός από την πίτσα και τα σουβλάκια, στις μέρες μας εμφανίστηκε και θέατρο ντελίβερι... Υπαρκτές όμως, έστω και λίγες. Γιατί το άλλο, το μεγάλο θέατρο της ζωής δε χωράει παρά μόνο σε πλατείες, σε δρόμους, σε χωράφια, σ' ανοιχτές φουρτουνιασμένες θάλασσες. Εκεί θα συναντηθούμε πάλι τα ώριμα τέκνα της οργής!


Της
Λιάνας ΚΑΝΕΛΛΗ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ο προοδευτικός Τούρκος ποιητής γιορτάζει τα 80 του χρόνια(2022-09-03 00:00:00.0)
Περί «υπαρκτού ναζισμού»...(2018-10-27 00:00:00.0)
«Λαϊκό διδακτορικό» πίστεως...(2014-08-15 00:00:00.0)
«Σε τούτα εδώ τα μάρμαρα κακιά σκουριά δεν πιάνει...(2013-02-24 00:00:00.0)
Εσμιξε με τους εργάτες(2005-07-20 00:00:00.0)
Τη στρατηγώ τα αισχυντήρια...(2004-05-02 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ