Τετάρτη 11 Οχτώβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Βάσανα και των γονέων...

Εκείνη είχε πάρει φόρα και η γλώσσα της πήγαινε ροδάνι: «Ξέρεις ότι σε δυο - τρία χρόνια και τα δυο παιδιά μας θα πάνε στο Λύκειο. Θα χρειαστεί τότε να κάνουν φροντιστήριο σε πολλά μαθήματα, μπορεί να χρειαστούν και "ιδιαίτερα". Είδες ότι φέτος ακόμα και οι αριστούχοι απέτυχαν να εισαχθούν στις σχολές της προτίμησής τους. Πώς θ' ανταποκριθούμε εμείς, σα γονείς, στις ανάγκες των παιδιών μας; Μ' ένα μισθό που παίρνεις;».

Εκείνος την άκουγε χωρίς να μιλάει. Εδειχνε, μάλιστα, σα ν' αδιαφορούσε κι αυτό φαίνεται ότι την ενοχλούσε γιατί, όσο περνούσε η ώρα, γινόταν επιθετική: «Δε νομίζω ότι τα δικά μας παιδιά έχουν λιγότερα δικαιώματα. Βλέπεις ότι η κόρη του φίλου σου του Θανάση, που πάει στη Β' Λυκείου, κάνει "ιδιαίτερα" και στα 6 βασικά μαθήματα, στα οποία θα εξεταστεί για να εισαχθεί στο πανεπιστήμιο, ενώ ο γιος του πάει σε ιδιωτικό Γυμνάσιο».

Ηθελε να της θυμίσει ότι ο ίδιος, χωρίς να κάνει ούτε ώρα φροντιστήριο, μπήκε από τους πρώτους στο πανεπιστήμιο, αλλά φοβήθηκε ότι θα του απαντούσε πως συγκρίνει ανόμοιες εποχές κι, εν πάση περιπτώσει, δεν έχει το δικαίωμα να «παίζει» με το μέλλον των παιδιών. Ηθελε να της απαντήσει ότι ο Θανάσης έχει παράδες και μπορεί να πληρώνει για «ιδιαίτερα» και το «ιδιωτικό», ενώ αυτός με δυσκολία πληρώνει τα φροντιστήρια των παιδιών στις ξένες γλώσσες, αλλά φοβόταν μην του πει «ας πρόσεχες, να έκανες άλλη δουλιά για να βγάζεις περισσότερα λεφτά», ή μήπως του «πετάξει κατάμουτρα» πως «αν δεν είσαι ικανός να ικανοποιείς τις βασικές ανάγκες της οικογένειας, να βρεις και σε μένα δουλιά για ν' αυξηθεί το εισόδημα».

ΗΘελε να της εξηγήσει ότι αυτός δε θεωρεί «ζήτημα ζωής ή θανάτου» αν τα παιδιά θα εισαχθούν στο πανεπιστήμιο, δε θέλει να μετατραπούν σε «ρομπότ του σχολείου» κι «όμηροι του φροντιστηρίου», δεν ανέχεται να πληρώνει για να τα σπουδάσει στην εποχή της «δωρεάν παιδείας», δεν εκτιμά τη μόρφωση που παρέχει η ελληνική εκπαίδευση στους νέους, δε συμφωνεί καθόλου με την «εκπαιδευτική μεταρρύθμιση», που, θέτοντας οικονομικά εμπόδια στα παιδιά των φτωχών οικογενειών, αποκλείει και διώχνει πολλούς από την εκπαιδευτική διαδικασία, δημιουργεί μαθητές πολλών κατηγοριών και εκπαίδευση πολλών ταχυτήτων.

Δεν της είπε τίποτα απ' όλα αυτά. Οχι γιατί δε θα τον καταλάβαινε - άλλωστε ήξερε πως κι αυτή, σε θεωρητικό επίπεδο, είχε παρόμοιες, μ' εκείνον, απόψεις, όμως είναι δύσκολο η θεωρία να γίνει πράξη - αλλά γιατί κι ο ίδιος είχε σχεδόν αποδεχτεί, ως αναγκαίο κακό έστω, μεγάλο μέρος των θέσεών της. Εντάξει, πάντα ήταν και θα είναι υπέρ της δημόσιας εκπαίδευσης, αλλά δεν μπορεί να μη δεχτεί πως αυτή, σήμερα, όχι μόνο δεν παρέχει ουσιαστικές γνώσεις και μόρφωση, αλλά δεν εξασφαλίζει καν τη δυνατότητα σ' ένα νέο άνθρωπο να βγει, αύριο, στην αγορά εργασίας και να διεκδικήσει δουλιά. Πάντα ήταν και θα είναι κατά της παραπαιδείας, αλλά είναι κι αυτός αναγκασμένος να τη χρησιμοποιήσει, αφού σήμερα σ' αυτή στηρίζεται, σχεδόν ολοκληρωτικά, το εκπαιδευτικό μας σύστημα.

Το μόνο που της είπε, ήταν: «Θυμάσαι τότε που μαζί αγωνιζόμαστε για ν' αλλάξουμε την κατάσταση στη Δημόσια Παιδεία; Είδες ότι και οι σημερινοί νέοι για το ίδιο αγωνίζονται; Ακουσες την κόρη μας να λέει ότι αυτό το σχολείο κι αυτός ο κόσμος δεν της αρέσουν και θα κάνει ό,τι μπορεί για ν' αλλάξουν τα πράγματα; Ε, αυτές οι ερωτήσεις εμπεριέχουν την απάντησή μου σε όλα όσα μου λες»...


Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ