Κυριακή 8 Οχτώβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Αρχίζει το ξεχαρβάλωμα

«Μπάτε σκύλοι αλέστε...»! Αυτό διαμήνυσε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προς τους εφοπλιστές, ντόπιους και ξένους, πολυεθνικές και μη. Το μήνυμα εκπέμφθηκε την περασμένη Πέμπτη στη διάρκεια του Υπουργικού Συμβουλίου, όταν οι υπουργοί και ο πρωθυπουργός της χώρας, Κ. Σημίτης, αναλαμβάνοντας ιστορικές ευθύνες απέναντι στο ίδιο το μέλλον της χώρας, αποφάσισαν να παραδώσουν άνευ όρων τις ελληνικές θάλασσες στις εφοπλιστικές ορέξεις, όπως επιβάλλει ο Κανονισμός 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αποφάσισαν να κάνουν νόμο τον «μαύρο οκτάλογο», που συνέταξε ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και μεγαλοαφεντικό της MFD, Π. Σφηνιάς, αυτός που έστειλε στον υγρό τάφο εκατοντάδες ανθρώπους με το σαπιοκάραβό του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»!

Οι 8 «ελευθερίες» που αναφέρονται στο κείμενο Σφηνιά ουσιαστικά αποτελούν κωδικοποίηση του Κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αλλωστε, από τον πρόλογο κιόλας του σχετικού κανονισμού γίνεται σαφές ότι το Συμβούλιο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων εξέδωσε τον Κανονισμό στις 7 Δεκέμβρη του 1992, παίρνοντας υπόψη: «Οτι η κατάργηση των περιορισμών στην παροχή υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών εντός των κρατών-μελών είναι αναγκαία για την εγκαθίδρυση της εσωτερικής αγοράς, ότι η εσωτερική αγορά περιλαμβάνει ένα χώρο στον οποίο εξασφαλίζεται η ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων, των προσώπων, των υπηρεσιών και των κεφαλαίων. Οτι, κατά συνέπεια, η ελεύθερη κυκλοφορία των υπηρεσιών πρέπει να εφαρμοστεί στις θαλάσσιες μεταφορές εντός των κρατών-μελών. Οτι της ελευθερίας αυτής πρέπει να επωφεληθούν οι πλοιοκτήτες της Κοινότητας»!

Για να επωφεληθούν λοιπόν οι πλοιοκτήτες της Κοινότητας το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε να θέσει σε ολοκληρωτική ισχύ τον 3577/92 και μάλιστα δύο χρόνια νωρίτερα από την ημερομηνία που είχε καθορίσει η Ευρωπαϊκή Ενωση. Για την εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με τον Κανονισμό, Επιτροπή διορισμένη από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, Χρ. Παπουτσή, και αποτελούμενη από τεχνοκράτες του ΥΕΝ, εκπροσώπους των εφοπλιστών και τον... γενικό γραμματέα της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, Γιάννη Χαλά, καθόρισε τους άξονες του νέου θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας υιοθετώντας τα όσα αξίωσε ο Π. Σφηνιάς. Το πόρισμα αυτό ενέκρινε το Υπουργικό Συμβούλιο και το παρέδωσε στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή ώστε μέχρι το Νοέμβρη να έχει έτοιμο το σχετικό νομοσχέδιο.

Τι προβλέπει το πόρισμα... Σφηνιά

Με τα όσα προωθεί η κυβέρνηση στην ακτοπλοΐα μοιράζει την Ελλάδα στα δύο. Σε γραμμές ελεύθερης δρομολόγησης που είναι οι κερδοφόρες και σε γραμμές... άγονες.

Για την πρώτη περίπτωση προβλέπεται:

- Πριν από την έναρξη κάθε δρομολογιακής περιόδου συντάσσεται πρόσκληση ενδιαφέροντος για όλες τις ακτοπλοϊκές γραμμές της χώρας. Οποιαδήποτε κοινοτική πλοιοκτήτρια εταιρία με πλοία υπό σημαία κράτους-μέλους μπορεί να εκδηλώσει ελεύθερα το ενδιαφέρον της. Με την παράγραφο αυτή καταργείται αυτόματα το σύστημα της παραχώρησης αδειών σκοπιμότητας, που εξασφάλιζε έστω και στοιχειωδώς τη συγκοινωνιακή σύνδεση ακόμα και του πιο απομακρυσμένου νησιού. Η άδεια σκοπιμότητας, που μέχρι σήμερα χορηγεί η Γνωμοδοτική Επιτροπή Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, υποχρεώνει τους πλοιοκτήτες να εκτελούν ταυτόχρονα δρομολόγια εκτός από νησιά που παρουσιάζουν οικονομικό ενδιαφέρον και στα νησιά της λεγόμενης άγονης γραμμής.

- Οι εταιρίες που θα ανταποκριθούν στην πρόσκληση ενδιαφέροντος θα πρέπει μεταξύ άλλων να πληρούν τις εξής προϋποθέσεις: Να μην έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο, να μην τελούν υπό πτώχευση ή εκκαθάριση, τα πλοία τους να είναι κάτω των 35 ετών και να τηρούν τις διεθνείς προδιαγραφές ασφαλείας. Να αποδέχονται βασικούς όρους των δρομολογίων, όπως η εξυπηρέτηση καθ' όλη τη διάρκεια του έτους με σύντομη διακοπή των δρομολογίων μόνο για τη συντήρηση των πλοίων και ελάχιστη συχνότητα δρομολογίων κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου. Επίσης να εφαρμόζουν τους εκάστοτε ισχύοντες κανόνες του ελληνικού κράτους ως κράτους υποδοχής για την επάνδρωση των πλοίων κατά τα οριζόμενα στον κανονισμό 3577/92.

Από τις προϋποθέσεις γίνεται σαφές ότι η λογική των γερασμένων πλοίων παραμένει. Επίσης ότι με τον όρο «ελάχιστη συχνότητα δρομολογίων» διαγράφεται από την ελληνική νομοθεσία για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες το ΝΔ 187/73 που, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη συγκοινωνιακή σύνδεση των ελληνικών νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, προβλέπει ρητά και ξεκάθαρα τη 10μηνη υποχρεωτική κίνηση των ακτοπλοϊκών πλοίων με 2 μήνες διακοπής για ετήσια επιθεώρηση. Επίσης στο ίδιο ΝΔ προβλέπεται ότι η οργανική σύνθεση των ακτοπλοϊκών πλοίων θα καλύπτεται αποκλειστικά από Ελληνες ναυτεργάτες. Ο Κανονισμός σχετικά με την επάνδρωση των ακτοπλοϊκών πλοίων αναφέρει ότι θα ισχύει η νομοθεσία του κράτους υποδοχής (δηλαδή στην προκειμένη περίπτωση του ελληνικού κράτους). Ομως η κυβέρνηση διαγράφοντας το ΝΔ 187/92 τινάζει κυριολεκτικά στον αέρα τις 20.000 θέσεις εργασίας των Ελλήνων στην ακτοπλοΐα. Επιπλέον ο Κανονισμός κάνει λόγο για Κοινοτικούς ναυτεργάτες και όχι Ελληνες.

- «Για να ισχύσουν - αναφέρεται - τα ανωτέρω πρέπει να καταργηθούν όλες οι παρεμβατικές διατάξεις που εμποδίζουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό».

- Ελεύθερη διαμόρφωση του ναυλολογίου χωρίς οποιαδήποτε κρατική παρέμβαση!

- Οι κρατήσεις υπέρ τρίτων καταργούνται όπου αυτό είναι εφικτό και τα τέλη ενσωματώνονται στην τιμή του εισιτηρίου!

Τα... παρακατιανά νησιά χαρακτηρίζονται γραμμές «Δημοσίων Υπηρεσιών». Για τις γραμμές αυτές προκηρύσσεται «δημόσιος διεθνής διαγωνισμός»! Δηλαδή, θα είναι ελεύθερη η δρομολόγηση στην ακτοπλοΐα και πλοίων με «πανί ευκαιρίας» και βέβαια χαμηλόμισθα αλλοδαπά πληρώματα.

Μεταξύ κράτους και εταιρίας θα συνάπτονται συμβάσεις «δημόσιας υπηρεσίας», όπως χαρακτηρίζονται, οι οποίες θα πρέπει να έχουν μεταξύ άλλων ως γενικά χαρακτηριστικά: Τον καθορισμό των λιμένων προσέγγισης και της συχνότητας των δρομολογίων! Με άλλα λόγια, η συχνότητα, δηλαδή η συχνή συγκοινωνιακή σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα αφήνεται στην καλή θέληση των εφοπλιστών και θα αποτελεί θέμα παζαριού! Επίσης τα τεχνικά χαρακτηριστικά των πλοίων, όπως ταχύτητα, μεταφορική ικανότητα, η υποχρεωτική συμμόρφωση με τις διεθνείς και κοινοτικές προδιαγραφές ασφαλείας. Σχετικά με την επάνδρωση των πλοίων επαναλαμβάνονται τα περί κράτους υποδοχής σύμφωνα με τον 3577/92. Η σύμβαση βέβαια «για να χρυσωθεί το χάπι» θα περιέχει εγγυήσεις... «καλής εκτέλεσης», όπως αναγράφεται, ρήτρες και κυρώσεις για παραβιάσεις των όρων σύμβασης...

- Σε περίπτωση που ο διαγωνισμός κριθεί άγονος λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος, διενεργείται νέος διεθνής διαγωνισμός, μόνο που αυτή τη φορά θα έχει και κίνητρα, όπως: Επιδότηση των γραμμών αυτών «από δημόσιους πόρους», «φθηνότερη προμήθεια καυσίμων», «απαλλαγή από εισφορές ΝΑΤ και λιμενικά τέλη», «εξασφάλιση λιμενικών διευκολύνσεων» και άλλα. Γίνεται καθαρό ότι εκτός των άλλων βαρύτατες συνέπειες θα υποστεί και το ήδη «σακατεμένο» ΝΑΤ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ