Η κυβέρνηση έκανε αποδεκτές τις προτάσεις Σφηνιά για την ακτοπλοΐα, ως λύση στο πρόβλημα των ναυαγίων!
Την πλήρη διεύρυνση της εφοπλιστικής ασυδοσίας, το δρόμο για νέα ναυτικά εγκλήματα, που στρώνει αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ επιβάλλει ο Κανονισμός - έκτρωμα 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Πρόκειται για τον κανονισμό που συντάχθηκε στο όνομα της αύξησης των εφοπλιστικών υπερκερδών. Τον Κανονισμό που «σπάει» κάθε δικαίωμα της Ελλάδας να ελέγχει τις θάλασσές της, δρομολογώντας πλοία με ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα, να παρεμβαίνει έστω και στοιχειωδώς για την προστασία της ασφάλειας στην ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα.
Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και οι εφοπλιστές αδίστακτα και με προκλητική ασέβεια απέναντι στους νεκρούς του «ΣΑΜΙΝΑ» έσπευσαν να εκμεταλλευτούν το ναυάγιο για να εφαρμόσουν τα σχέδιά τους νωρίτερα από τη διορία που είχε δοθεί από την ΕΕ για την εφαρμογή του Κανονισμού. Το πόρισμα προβλέπει ο Κανονισμός να τεθεί σε ισχύ την 1η Οκτώβρη 2002, δηλαδή δύο χρόνια νωρίτερα από την καταληκτική ημερομηνία που προβλέπεται στον Κανονισμό! Το πρόσχημα που προβάλλεται στο πόρισμα, αλλά και από τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Χρ. Παπουτσή είναι το εξής ανιστόρητο: Η πλήρης «απελευθέρωση» της ακτοπλοΐας - δηλαδή η πλήρης ασυδοσία των εφοπλιστών - θα επιφέρει την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του ακτοπλοϊκού στόλου!
Ειδικότερα, στο πόρισμα προβλέπεται ότι την 1η Οκτώβρη του 2002 ανοίγουν οι θαλάσσιες πύλες της χώρας για να μπορούν να αλωνίζουν ανεξέλεγκτα τα πλοία και των πολυεθνικών. Ταυτόχρονα η νησιωτική Ελλάδα διχοτομείται, καθώς προβλέπονται γραμμές ελεύθερης δρομολόγησης πλοίων και γραμμές άγονες τις οποίες ονομάζει δημοσίου συμφέροντος. Στις πρώτες που είναι και οι πιο επικερδείς θα συντάσσεται πρόσκληση ενδιαφέροντος στην οποία «οποιαδήποτε κοινοτική πλοιοκτήτρια εταιρία (όπως αναφέρεται) με πλοία υπό σημαία κράτους - μέλους μπορεί να εκδηλώσει ελεύθερα το ενδιαφέρον της». Βέβαια στο σημείο αυτό τίθενται και κάποιες προϋποθέσεις για τα «μάτια του κόσμου». Σε ό,τι αφορά τις γραμμές του «δημόσιου συμφέροντος» θα μπορούν εκεί να κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα ακόμα και πλοία ανασφάλιστα, αφού θα κηρύσσεται «δημόσιος διεθνής διαγωνισμός»! Οι εταιρίες που θα δρομολογούν πλοία στις... «άγονες γραμμές» θα πληρώνονται και από πάνω από τον κρατικό προϋπολογισμό θα παίρνουν φθηνότερα καύσιμα, θα απαλλάσσονται από εισφορές προς το ΝΑΤ(!), λιμενικά τέλη και άλλα.
Σε ό,τι αφορά τα εισιτήρια οι επιβάτες και των δύο γραμμών θα πληρώνουν ανάλογα με τις ορέξεις των εφοπλιστών, ενώ οι θέσεις των Ελλήνων ναυτεργατών τίθενται υπό αμφισβήτηση, καθώς ρητά αναφέρεται ότι «σχετικά με την επάνδρωση των πλοίων θα εφαρμόζονται οι εκάστοτε ισχύοντες κανόνες του κράτους υποδοχής κατά τα οριζόμενα στον κανονισμό 3577/92». Ο κανονισμός προβλέπει ένα ποσοστό «κοινοτικών» ναυτεργατών και όχι αποκλειστικά Ελλήνων!