Σήμερα, στην ΕΤ-1 θα προβληθεί ντοκιμαντέρ για την εξορία στον Αϊ - Στράτη
Σωζόμενο ερείπιο από το στρατόπεδο της εξορίας στον Αϊ - Στράτη |
Ο Αϊ - Στράτης έγινε γνωστός στην ελληνική κοινωνία ως συνώνυμο της εξορίας. Ενα νησί «ριγμένο στο πέλαγο», δεκάδες μίλια από τις πλησιέστερες κατοικημένες περιοχές, που θεωρήθηκε σαν ιδανικός τόπος απομόνωσης των πολιτικά «επικίνδυνων» για την αστική τάξη και τις εξουσίες της Ελλήνων, κομμουνιστών και άλλων δημοκρατικών αγωνιστών της ΕΑΜικής Αντίστασης. Η ιστορία του νησιού ως τόπου εξορίας ξεκινά, μάλλον, το 1926. Ληστές και άλλοι αποδιοπομπαίοι, αλλά και αριστεροί εξορίστηκαν εκεί στη δεκαετία του 1920. Από το 1929, με βάση το ιδιώνυμο του Βενιζέλου, εξορίζονται στο αιγαιοπελαγίτικο νησί εκατοντάδες κομμουνιστές συνδικαλιστές, εργάτες και διανοούμενοι. Ανάμεσα στους πρώτους αυτούς εξόριστους ο Κώστας Βάρναλης και ο Δημήτρης Γληνός. Αυτή είναι και η πρώτη περίοδος χρησιμοποίησης του Αϊ - Στράτη ως τόπου πολιτικής εξορίας.
Σωζόμενο συρματόπλεγμα του στρατοπέδου |
Η τρίτη περίοδος λειτουργίας του νησιού ως εξορίας αρχίζει το 1950 και διαρκεί μέχρι το 1962. Χιλιάδες είναι, πλέον, οι κομμουνιστές και κομμουνίστριες που εκτοπίζονται εκεί, μεταφερμένοι οι περισσότεροι από τη Μακρόνησο. Ο Γιάννης Ρίτσος, ο Τάσος Λειβαδίτης, ο Τζαβαλάς Καρούσος, ο Γιάννης Πασαλίδης, ο Κώστας Γαβριηλίδης, ο Στέφανος Σαράφης, ο Ηλίας Ηλιού, ο Τίτος Πατρίκιος, ο Χρήστος Δαγκλής, ο Γιώργος Φαρσακίδης, είναι μερικοί από τους ουκ ολίγους επώνυμους αγωνιστές πολιτικούς, διανοούμενους και καλλιτέχνες, οι οποίοι εξορίστηκαν στο νησί.
Σωζόμενα ερείπια κτιρίων του στρατοπέδου |
Η γνώση και η μνήμη είναι όχι μόνο ιερό χρέος, αλλά και καθήκον απέναντι στην Ιστορία, στην αλήθεια της και την ανάγκη καταγραφής και τεκμηρίωσής της. Οπως κάθε λαός, έτσι και ο ελληνικός λαός, ιδιαίτερα οι σημερινοί και αυριανοί νέοι, μόνο με τη γνώση και τη μνήμη μπορούν να αποκτούν συνείδηση του ιστορικού τους παρελθόντος, της ιστορικής τους συνέχειας και επίγνωση των ιστορικών καθηκόντων τους στο παρόν και στο μέλλον. Οχι μόνο μπορεί αλλά και επιβάλλεται να αποκτούν αυτή τη συνείδηση, ακόμα και όταν, όπως λέει ο ποιητής, «η μνήμη όπου την αγγίζεις πονεί». Οι τόποι της εξορίας «πονούν», γι' αυτό είναι μια λίγο - πολύ απωθημένη από το εθνικό υποσυνείδητο υπόθεση. Πράγμα που πολύ βολεύει τη σημερινή, επίσης ξενοκίνητη, ελληνική άρχουσα τάξη, ώστε να πετύχει το στόχο της: Να εξαλείψει την ιστορική μνήμη, την αλήθεια των εγκλημάτων κατά των αγωνιστών του λαού. Επομένως η καταγραφή, η διάσωση και η προβολή της αλήθειας και γι' αυτόν τον τόπο εξορίας, μέσω ενός ντοκιμαντέρ, μπορεί να «φωτίσει» πολλές, σημαντικές, αποδεικτικές όψεις της πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας στην Ελλάδα κατά τον 20ό αιώνα.
Φωτογραφικό ντοκουμέντο: Εξόριστοι παλεύουν να ξαναστήσουν τις πεσμένες σκηνές τους στο ανεμόδαρτο νησί |
Στο ντοκιμαντέρ μνήμες και εμπειρίες τους από τον Αϊ - Στράτη αφηγούνται αρκετοί επιζώντες εξόριστοι. Ανάμεσά τους η ηθοποιός Αλέκα Παΐζη, ο χαράκτης και σκηνογράφος θεατρικών παραστάσεων των εξορίστων στον Αϊ - Στράτη, Γιώργος Φαρσακίδης, και ο Νίκος Ιωαννίδης (ήταν μεταξύ των τελευταίων που απελευθερώθηκαν από τον Αϊ - Στράτη), ο οποίος όχι μόνο αφηγείται μνήμες του, αλλά τραγουδά και το τραγούδι των εξορίστων για τον Αϊ - Στράτη.