Τρίτη 10 Ιούνη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 64
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Σεισμός

Πριν λίγες μέρες νόμιζε ότι τα πάντα κρίνονται στις κόλλες αναφοράς των πανελληνίων εξετάσεων. Είχε περάσει ατελείωτες ώρες διαβάζοντας τα «sos» του φροντιστηρίου. Στόχος του δεν ήταν να κατανοήσει, να αφομοιώσει, να κρίνει, να συγκρίνει, να αμφισβητήσει. Μια και μοναδική η επιδίωξη: Να «βγει» η ύλη για τρίτη φορά. Τώρα, περιμένει με αγωνία να ανακοινωθούν οι βαθμοί. Πριν τελειώσει το σχολείο είχε συμπεράνει ότι η γνώση είναι ένα «μέσο» παραγκωνισμού των ανθυποψηφίων του, για την εισαγωγή στην πολυπόθητη σχολή, η οποία θα του εξασφάλιζε ένα «λαμπρό μέλλον» με πολλά χρήματα.

Μάλιστα, την περίοδο των εξετάσεων βρήκε κι ένα πρότυπο για τη ζωή του. Ενας μεγαλοεπιχειρηματίας μιλούσε, σε «απευθείας μετάδοση», για παζάρια και κινήσεις «ματ» που σε οδηγήσουν στην επιτυχία. «Γιατί όχι κι εγώ», σκέφτηκε. Του φάνηκε πολύ σωστή η θεωρία για τα κέρδη των επιχειρήσεων. Οι εταιρείες, έλεγε το «διακεκριμένο μέλος της κοινωνίας», είναι λογικό να επιδιώκουν μεγάλα κέρδη, διότι ρισκάρουν. Επενδύοντας διακινδυνεύουν κομμάτι της ιδιοκτησίας τους και των προηγούμενων κερδών τους, άρα, όταν το αποτέλεσμα είναι θετικό, πρέπει να ανταμείβονται ανάλογα. Αυτός είναι ο «ελεύθερος ανταγωνισμός». «Δίκαια πράγματα», είπε μέσα του.

Τις είχε πολύ ψηλά αυτές τις δυο λέξεις («Ελεύθερος Ανταγωνισμός»). Ηταν, στο μυαλό του, η απαραίτητη συνθήκη για μια «ελεύθερη» κοινωνία, η οποία μπορεί να ξεχωρίσει τους «ικανούς» απ' τους «ανίκανους», τους «άξιους» απ' τους «ανάξιους». Με αυτές τις δύο λέξεις είχε μάθει να λειτουργεί μέχρι σήμερα. Διάβαζε και πήγαινε φροντιστήριο, για να ανταγωνιστεί τους συμμαθητές του, έμαθε δεύτερη γλώσσα (και ήθελε να μάθει και τρίτη) για να ανταγωνιστεί τους αυριανούς διεκδικητές μιας καλής θέσης, σε μια μεγάλη επιχείρηση. Η ανάλυση του επιχειρηματία δεν ήταν κάτι παραπάνω απ' το ...αυτονόητο, μια φυσική συνέχεια όσων είχε διδαχθεί μέχρι σήμερα.

Φανταζόταν τον εαυτό του να περπατάει σ' ένα δρόμο με συνεχή εμπόδια. Ως εμπόδια έβλεπε και τους συμμαθητές του. «Ευτυχώς», αρκετοί δεν ολοκλήρωσαν το Λύκειο. Τι φταίει αυτός, εκείνοι δεν τα κατάφεραν! Τα περί ταξικών ανισοτήτων και φραγμών ήταν «απλά» θεωρίες για τους «αποτυχημένους». Με αυτά δεν πας μπροστά. Για να προχωρήσεις στη ζωή πρέπει να σφίγγεις τα δόντια, να είσαι σκληρός και να μη σκορπάς χαμόγελα όπου να 'ναι, παρά μόνο εκεί που χρειάζεται και όταν χρειάζεται! Τα 'χε βάλει όλα σε ...τάξη στο μυαλό του. Οι γύρω του έλεγαν ότι αυτό το παιδί θα ανέβει ψηλά. Είναι «λογικό» και «ώριμο».

Τα σχέδιά του εξανεμίστηκαν μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Δεν έχει, πια, αγωνία για τα αποτελέσματα. Η πόλη που ζει χτυπήθηκε απ' τον Εγκέλαδο. Η γειτονιά του έχει τις περισσότερες ζημιές. Το σπίτι του δεν είναι κατοικήσιμο. Το κράτος τάζει δάνεια. Το ποσό δεν αγγίζει, καν, το ένα τρίτο των χρημάτων που θα χρειαστούν για την ανοικοδόμηση του σπιτιού. Οι τράπεζες δίνουν δάνεια με «ευνοϊκούς όρους» στους σεισμόπληκτους. Το άτοκο δάνειο του κράτους και οι «ευνοϊκοί» όροι των τραπεζών βάζουν «θηλιά» στην, ήδη επιβαρυμένη, οικονομική κατάσταση των «ανάξιων» σεισμόπληκτων, που ...δεν είχαν καταφέρει να έχουν χρήματα στην άκρη.

Ανάμεσα σε αυτούς είναι και οι γονείς του. Δεν υπάρχουν χρήματα για να σπουδάσει. Ψάχνει για μεροκάματο, αφού δεν έχει τίποτα να «επενδύσει», για να του αποφέρει κέρδος. «Ξαφνικά», του 'ρχονται στο μυαλό οι θεωρίες για τους «αποτυχημένους»...


Γεράσιμος ΧΟΛΕΒΑΣ


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org