JAXA |
Υστερα από διαστημικούς περιπάτους διάρκειας 7 ωρών και με τη βοήθεια ενός Ιάπωνα αστροναύτη, του Τακάο Ντόι, που χειρίστηκε το ρομποτικό βραχίονα του «Εντίβορ», το πλήρωμα του διαστημικού λεωφορείου ολοκλήρωσε την εγκατάσταση του ιαπωνικού εργαστηρίου «Κίμπο» στο ΔΔΣ. Με το «Κίμπο», η Ιαπωνία γίνεται ο τέταρτος εταίρος (μετά τη Ρωσία, τις ΗΠΑ και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος) που αποκτά το δικό του χώρο διαμονής αστροναυτών στον τροχιακό σταθμό. Παράλληλα το νέο εργαστήριο δίνει νέες δυνατότητες για πραγματοποίηση πειραμάτων στο Διάστημα, στους τομείς της ιατρικής, της βιολογίας, της παρατήρησης της Γης, της επιστήμης των υλικών, της βιοτεχνολογίας και των τηλεπικοινωνιών.
CSA ASC |
Το τρίτο και τελευταίο μέρος της συνεισφοράς του Καναδά στη διεθνή συνεργασία κατασκευής του ΔΔΣ αποτελεί το - ως ένα βαθμό ανθρωπόμορφο - ρομπότ «Dextre» (από το dexterous, δηλαδή επιδέξιος), που συνδέθηκε με τον επίσης καναδικό, προϋπάρχοντα και σαφώς απλούστερο ρομποτικό βραχίονα «Canadarm2». Το «Dextre» έχει δύο βραχίονες και ολοκληρώνει το Κινητό Σύστημα Εξυπηρέτησης που περιλαμβάνει και μια κινητή βάση του όλου μηχανισμού, κατά μήκος της ατράκτου του ΔΔΣ. Διαθέτοντας προχωρημένους μηχανισμούς σταθεροποίησης και χειρισμών, το «Dextre» θα μπορεί να πραγματοποιεί αρκετές λεπτές εργασίες, οι οποίες μέχρι τώρα έπρεπε να πραγματοποιηθούν από αστροναύτες με διαστημικό περίπατο. Η μείωση του χρόνου παραμονής του πληρώματος εκτός του ΔΔΣ για λόγους συντήρησης ή επέκτασης του σταθμού, θα βελτιώσει την ασφάλειά του (λιγότερη ακτινοβολία και έκθεση σε κίνδυνο μικρομετεωριτών) και θα αυξήσει το χρόνο που έχει στη διάθεσή του για επιστημονική έρευνα.
ESA |
Στο ήδη «εν πλω» πρώτο αυτόματο μεταγωγικό σκάφος (ATV) του ΕΟΔ (ESA) δόθηκε το όνομα του Γάλλου συγγραφέα Ιουλίου Βερν, θεμελιωτή του λογοτεχνικού είδους της επιστημονικής φαντασίας. Εκτοξεύτηκε με ένα πύραυλο «Αριάν-5», από τη βάση εκτόξευσης στο Κουρού της γαλλικής Γουιάνας και μεταφέρει περίπου 7 τόνους εφοδίων (νερό, τρόφιμα, διάφορα αναλώσιμα, εξοπλισμό κλπ.). Στο ΔΔΣ αναμένεται να προσεγγίσει στις 3 Απρίλη και να συνδεθεί με το ρωσικό τμήμα «Ζβέζντα» (το σύστημα σύνδεσης του ATV έχει κατασκευαστεί από τη Ρωσία). Σε ασφαλή απόσταση από το ΔΔΣ, έχει ήδη γίνει επιτυχής δοκιμή του συστήματος έκτακτης απομάκρυνσης του ATV, που θα προστατέψει το όχημα και το σταθμό σε περίπτωση εμφάνισης κάποιου προβλήματος κατά την προσέγγιση. Αυτό το βοηθητικό σύστημα είναι ανεξάρτητο από τα κεντρικά συστήματα του ATV με την εξαίρεση ότι χρησιμοποιεί το ίδιο σύστημα προώθησης.
Το ATV θα παραμείνει συνδεδεμένο με το ΔΔΣ για μερικούς μήνες, χρονικό διάστημα κατά το οποίο θα χρησιμεύσει και ως καταφύγιο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (στην περίπτωση αυτή η επιστροφή των αστροναυτών θα γίνει με ρωσικά Σογιούζ που θα σταλούν επί τούτου). Επίσης, θα χρησιμοποιηθούν οι κινητήρες του ATV για την ανύψωση του σταθμού, που σταδιακά χάνει ύψος, καθώς έχει μεγάλη επιφάνεια και κινείται σε σχετικά χαμηλό ύψος, οπότε συγκρούεται συνεχώς με τα λιγοστά μόρια αερίων της ατμόσφαιρας της Γης που υπάρχουν εκεί. Τελικά, το ATV θα φορτωθεί με τα σκουπίδια του ΔΔΣ, θα αποκολληθεί και θα επιστρέψει στην ατμόσφαιρα της Γης, όπου θα καεί. Το ATV είναι κατασκευασμένο με τρόπο που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μέλλον και για άλλους σκοπούς, π.χ. ως μίνι διαστημικός σταθμός, ως σύστημα επιστροφής πειραμάτων στη Γη (με τη βοήθεια θαλαμίσκου με πυράντοχη ασπίδα που θα μεταφέρει) κλπ.
Τα ATV θα είναι οι βασικοί μεταφορείς υλικών στο ΔΔΣ, μετά την απόσυρση των δύο τελευταίων αμερικανικών διαστημικών λεωφορείων το 2010. Αποτελούν το σημαντικότερο μέρος της συμβολής των ευρωπαϊκών κρατών που συναπαρτίζουν τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος στο κόστος λειτουργίας του ΔΔΣ. Θα εξυπηρετούν επίσης τις ανάγκες του ευρωπαϊκού τροχιακού εργαστηρίου «Κολόμβος». Η Ελλάδα συμμετέχει στην ESA, αλλά δε συμμετέχει στο πρόγραμμα κατασκευής και λειτουργίας των ATV.