Κυριακή 3 Φλεβάρη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
«Κουλτούρα» προσανατολισμένη στην αγορά!

Ενα τρίπτυχο αγοραίας αντίληψης για τον πολιτισμό καλούνται να συμπληρώσουν οι εργαζόμενοι της Λυρικής. Μια εύγλωττη απόδειξη για το τι σημαίνει για το κεφάλαιο η Τέχνη

Θέατρο «Ολύμπια». Φωτισμένο μεν, νοικιασμένο και ακατάλληλο για σκηνή όπερας δε...

ΧΑΡ.ΜΠΙΛΙΟΣ

Θέατρο «Ολύμπια». Φωτισμένο μεν, νοικιασμένο και ακατάλληλο για σκηνή όπερας δε...
Προϊόν, αγορά, πελάτες, ευελιξία, νόρμες, απόδοση, επιχειρηματίας, ανταγωνισμός... Αν οι παραπάνω λέξεις σάς φέρνουν στο μυαλό επιχειρησιακό πρόγραμμα κάποιας εργοστασιακής μονάδας, επιχειρηματικού ομίλου κλπ., κάνετε λάθος. Είναι λέξεις - έννοιες που αναφέρονται στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο μοναδικό λυρικό θέατρο του τόπου μας, και στις κατευθύνσεις λειτουργίας της!!! Τις αντλήσαμε, μαζί με πολλά άλλα «μαργαριτάρια», μέσα από το τρισέλιδο έντυπο, με τίτλο «Εθνική Λυρική Σκηνή: Οργανωτική κουλτούρα προσανατολισμένη στην αγορά», που απέστειλε ο πρόεδρος του ΔΣ της ΕΛΣ, μεγαλοβιομήχανος Οδυσσέας Κυριακόπουλος, προς τους εργαζόμενους της Λυρικής, ζητώντας τους να καταθέσουν τη γνώμη τους για το τι συμβαίνει σήμερα στο λυρικό θέατρο.

Ο κατά τ' άλλα φιλότεχνος πρόεδρος, που τοποθετήθηκε από την κυβέρνηση στο τιμόνι της Λυρικής, δίνει ένα ρεσιτάλ αγοραίας αντίληψης, αποκαλύπτοντας περίτρανα το πώς εννοεί την ανασυγκρότηση και λειτουργία του πολιτιστικού φορέα, ο οποίος είναι μάλιστα μοναδικός στη χώρα μας. Λες και η Λυρική είναι το μεταλλευτικό του συγκρότημα «Βωξίτες Παρνασσού ΑΕ»! Δίνει την εντύπωση ότι πήρε το τρίπτυχο ερωτηματολόγιο από τα συρτάρια του στους «Βωξίτες» και το μετέφερε αυτούσιο στην ΕΛΣ, αλλάζοντας μόνο την ονομασία της επιχείρησης και βάζοντας στη θέση της «Εθνική Λυρική Σκηνή». Το τρισέλιδο είναι ένα ντοκουμέντο τεχνοκρατικού κυνισμού, που στη θέση της δημιουργίας, του πολιτιστικού έργου, της παράστασης βάζει τη λέξη προϊόν και στη θέση των θεατών, ακροατών, φίλων της λυρικής τέχνης, τις λέξεις πελάτες και αγορά. Είναι μια έντυπη μαρτυρία της διαστροφικής αντίληψης για τον πολιτισμό η οποία διακατέχει την πολιτική που εφαρμόζουν η κυβέρνηση και οι εκλεκτοί της, οι οποίοι πλέον ασκούν διοίκηση σε αυτόν τον πολύπαθο χώρο και φιγουράρουν ως σωτήρες κι ευεργέτες. Είναι επίσης μια εύγλωττη απόδειξη του πώς το κεφάλαιο «υπηρετεί» την τέχνη: Με γνώμονα τους κανόνες της αγοράς, αλλοιώνοντας το χαρακτήρα και τις λειτουργίες της.

Πελάτες μου!!!


Eurokinissi

«Σημειώστε το βαθμό συμφωνίας - διαφωνίας σας με τις παρακάτω προτάσεις χρησιμοποιώντας μία κλίμακα από 1 έως 7 (όπου 1: διαφωνώ απόλυτα, 7: συμφωνώ απόλυτα). Επομένως, όσο μεγαλύτερο αριθμό σημειώνετε, τόσο περισσότερο συμφωνείτε με την πρόταση», είναι η επισήμανση - οδηγία προς τους ερωτώμενους. Σε τι τους καλεί ν' απαντήσουν; Οι ερωτήσεις είναι για γέλια και για κλάματα:

Το πρώτο μέρος του τρίπτυχου τιτλοφορείται: «Βασικές αξίες που υποστηρίζουν προσανατολισμό στην αγορά». Μεταξύ άλλων, οι εργαζόμενοι της Λυρικής καλούνται ν' απαντήσουν σε ερωτήσεις όπως: «Στην ΕΛΣ είμαστε ιδιαίτερα ανοιχτοί στις καινοτομίες (που σχετίζονται με προϊόντα, διαδικασίες, κλπ.);», «Στην ΕΛΣ δίνουμε μεγάλη αξία στις εργασίες χωρίς λάθη;», «Στην ΕΛΣ δίνουμε μεγάλη αξία στο γεγονός ότι κάθε εργαζόμενος σκέπτεται και δρα σαν να είναι επιχειρηματίας;»!!!

Στο δεύτερο μέρος - τιτλοφορείται «Νόρμες για προσανατολισμό στην αγορά» - οι καλλιτέχνες και οι άλλοι εργαζόμενοι πρέπει να καταθέσουν την άποψή τους για τα εξής: «Στην ΕΛΣ η απόδοσή μας στην αγορά (ικανοποίηση πελατών, κλπ.) μετριέται συστηματικά;». «Στην ΕΛΣ επεξεργαζόμαστε συστηματικά τα στοιχεία της απόδοσής μας στην αγορά (μερίδια αγοράς, ικανοποίηση πελατών, κλπ.)». «Στην ΕΛΣ οι γενικές τυποποιημένες διαδικασίες εξετάζονται περιοδικά για να γίνουν πιο αποτελεσματικές στην εξυπηρέτηση των αγορών μας;». «Στην ΕΛΣ εντοπίζονται και αναπτύσσονται συνεχώς νέα προϊόντα και υπηρεσίες που προσφέρουν προστιθέμενη αξία στον πελάτη;». «Στην ΕΛΣ εκτιμούμε ιδιαίτερα μη συνηθισμένες ιδέες εάν προέρχονται από πελάτες;». «Στην ΕΛΣ οργανώνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα συναντήσεις διαφόρων τμημάτων (π.χ. συζητήσεις γύρω από τις τάσεις της αγοράς);». «Στην ΕΛΣ επεξεργαζόμαστε συστηματικά τις πληροφορίες από την αγορά;». «Στην ΕΛΣ οι κοινωνικές ικανότητες των εργαζομένων που αφορούν την επαφή τους με τους πελάτες θεωρούνται πολύ σημαντικές;». «Στην ΕΛΣ κρίνουμε ως επιβεβλημένη την άμεση ανταπόκριση στις αλλαγές της αγοράς;». «Στην ΕΛΣ κάθε εργαζόμενος πιστεύει ότι οι πελάτες είναι αναπόσπαστο κομμάτι του σχεδιασμού νέων προϊόντων ή υπηρεσιών;». «Στην ΕΛΣ κάθε εργαζόμενος αισθάνεται υπεύθυνος για τον εντοπισμό και την επίλυση δυνητικών ή πραγματικών προβλημάτων των πελατών;». «Στην ΕΛΣ κάθε εργαζόμενος είναι υπεύθυνος για την ικανοποίηση των πελατών μας;», κ.ά.

«Στην ΕΛΣ δίνουμε αξία στο γεγονός ότι κάθε εργαζόμενος σκέπτεται και δρα σαν να είναι ο επιχειρηματίας», αναφέρεται στο έντυπο. Στη φωτογραφία, πολλοί εργαζόμενοι - «επιχειρηματίες», κατά την περσινή, σύσσωμη απεργία στη Λυρική!
«Στην ΕΛΣ δίνουμε αξία στο γεγονός ότι κάθε εργαζόμενος σκέπτεται και δρα σαν να είναι ο επιχειρηματίας», αναφέρεται στο έντυπο. Στη φωτογραφία, πολλοί εργαζόμενοι - «επιχειρηματίες», κατά την περσινή, σύσσωμη απεργία στη Λυρική!
Το τρίτο μέρος, με τίτλο «Συμπεριφορά προσανατολισμού στην αγορά», περιλαμβάνει ερωτήματα όπως: «Στην ΕΛΣ συναντιόμαστε με τους πιστούς πελάτες μας (π.χ., φίλους της ΕΛΣ) τουλάχιστον μια φορά το χρόνο για να μάθουμε τι προϊόντα και υπηρεσίες θα χρειαστούν στο μέλλον;». «Στην ΕΛΣ είμαστε πολύ αργοί στο να εντοπίζουμε αλλαγές στις προτιμήσεις των πελατών;». «Στην ΕΛΣ κάνουμε έρευνα στους πελάτες μας τουλάχιστον μια φορά το χρόνο για να εκτιμήσουμε την ποιότητα των προϊόντων μας;». «Στην ΕΛΣ είμαστε πολύ αργοί στο να εντοπίζουμε θεμελιώδεις αλλαγές στον κλάδο μας (ανταγωνισμός, τεχνολογίες, νομοθεσία, κλπ.);». «Στην ΕΛΣ αξιολογούμε περιοδικά τα συστήματα ανάπτυξης νέων προϊόντων για να εξασφαλίσουμε ότι βρίσκονται σε αρμονία με τις επιθυμίες των πελατών;». «Στην ΕΛΣ μόλις αντιληφθούμε ότι οι πελάτες μας θέλουν από εμάς να τροποποιήσουμε/ μεταβάλουμε ένα προϊόν ή υπηρεσία, τα αρμόδια τμήματα κάνουν ιδιαίτερες προσπάθειες για να ανταποκριθούν;»...

Φοβού τους Δαναούς...

Σ' αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα απίστευτα αγοραίας αντίληψης καλούνται ν' απαντήσουν οι καλλιτέχνες και άλλοι εργαζόμενοι της Λυρικής. Εκείνοι, από τους οποίους ουδέποτε ζητήθηκε η γνώμη για τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό, τη θέση, το ρόλο, την προσφορά του μοναδικού λυρικού μας θεάτρου στην κοινωνία. Εκείνοι, που βιώνουν την απαξίωση, καταδικασμένοι από κυβερνητικές πολιτικές να ξεδιπλώνουν το έργο τους εδώ και δεκαετίες σε ακατάλληλα, νοικιασμένα κτίρια. Εκείνοι, που, μετά από πολύχρονες σπουδές και κατάθεση δουλιάς και ψυχής, αμείβονται με «τρεις κι εξήντα» και ζουν στην ανασφάλεια... Μήπως δεν είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη δεν υπήρξε συνάντησή τους με το νέο καλλιτεχνικό διευθυντή; Μήπως δε «λέει πολλά» για το πώς τους αντιμετωπίζει η διοίκηση της ΕΛΣ το ότι ακόμη δεν έχει γίνει καμία συνάντηση για τις νέες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας τους; Αραγε, δεν αποτελεί απύθμενο θράσος το να ζητάς να σου απαντήσουν αν «στην ΕΛΣ κάθε εργαζόμενος σκέπτεται και δρα σαν να είναι επιχειρηματίας», όταν εκατό περίπου από τους εργαζόμενους είναι «όμηροι» με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή έργου; Κι όταν μάλιστα ο ίδιος ο πρόεδρος της ΕΛΣ, όπως οι ίδιοι οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν, έχει εκφραστεί εναντίον της δημιουργίας οργανικών θέσεων, λέγοντας το αμίμητο «σε καμία επιχείρησή μου δε θέλω οργανικές θέσεις»...


Ποιος έδωσε το δικαίωμα στον κάθε κ. Κυριακόπουλο να θεωρεί τη Λυρική επιχείρησή του; Είναι οι ίδιοι - η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και συνολικότερα η κυβέρνηση - που, συνεχίζοντας να δίνουν εξετάσεις στο κεφάλαιο, βάζουν πλάτη στις ορέξεις των κάθε λογής «ευεργετών», που αποσκοπούν στην άλωση του πολιτιστικού τοπίου, ισχυριζόμενοι ότι θα «σώσουν τον πολιτισμό» και θα «εκπολιτίσουν το λαό». Ο «ευεργέτης» της Λυρικής, στην προκειμένη περίπτωση, είναι το Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», στο οποίο εκχωρείται ουσιαστικά ο κρατικός πολιτιστικός οργανισμός - μαζί και η Εθνική Βιβλιοθήκη - με το πρόσχημα ότι θα ανεγείρει τα νέα κτίριά τους. Η πείρα, βέβαια, μας έχει διδάξει «φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντας»... Γι' αυτό φαίνεται ότι άρχισαν τα πρώτα «δωράκια» από τον εφοπλιστικό όμιλο προς τους καλλιτέχνες της ΕΛΣ, που μάλλον θυμίζουν Δούρειο Ιππο... Κομιστής, στην προκειμένη περίπτωση, ο αντιπρόεδρος του ΔΣ της Λυρικής και πρόεδρος της Εταιρείας Φίλων της ΕΛΣ - γιατρός στο επάγγελμα - Φώτης Παπαθανασίου. Με επιστολή του (1/11/2007) προς το Σύλλογο Πρωταγωνιστών και το Σωματείο Χορωδών ΕΛΣ τους πληροφορεί για χορηγία του Ιδρύματος Νιάρχου, που αφορά στα έξοδα προγράμματος «φωνιατρικού ελέγχου» των μελών τους για τρία χρόνια - «σημαντική προσφορά που θα συμβάλει στη διατήρηση της φωνητικής τους υγείας και καλλιτεχνικής ποιότητας»! Ομως, επειδή ουδείς από τους καλλιτέχνες «τσίμπησε» στο δόλωμα της «σημαντικής προσφοράς» ο Φ. Παπαθανασίου επανήλθε δριμύτερος με δεύτερη επιστολή του, προσωπικά πλέον σε κάθε καλλιτέχνη (11/1/2008), επισυνάπτοντας και το χρονοδιάγραμμα των φωνιατρικών εξετάσεων. Η μη ανταπόκριση των καλλιτεχνών μάλιστα συναντά την ειρωνεία του αντιπροέδρου απέναντί τους: «Εάν, παρά τα συγχαρητήρια που λάβαμε για την πρωτοβουλία μας αυτή, μια τέτοια προσφορά δεν αξιοποιηθεί, θα συμπεράνουμε ότι παρόμοιες προσπάθειες δε χρησιμεύουν στο προσωπικό της ΕΛΣ και θα χαρούμε για την αυτάρκεια του καλλιτεχνικού μας προσωπικού»!!!


Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ