Κυριακή 13 Γενάρη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΔΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ
Ερχονται πανάκριβα διόδια λόγω ιδιωτικοποίησης

Μεγάλες αυξήσεις αναμένονται μέσα στο 2008, δηλαδή ακόμη και πριν αρχίσουν να κατασκευάζονται τα έργα που προβλέπουν οι ληστρικές «συμβάσεις παραχώρησης»

«Ουρά» μπροστά στα διόδια του Ρίου. Σίγουρα και πολλά κέρδη για δεκαετίες προσφέρουν στο μεγάλο κεφάλαιο οι συμβάσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ

Eurokinissi

«Ουρά» μπροστά στα διόδια του Ρίου. Σίγουρα και πολλά κέρδη για δεκαετίες προσφέρουν στο μεγάλο κεφάλαιο οι συμβάσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ
Οι αυξήσεις στα - ήδη πανάκριβα - διόδια της γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου, που άρχισαν να ισχύουν από τις 7 του Γενάρη, είναι μόνο η αρχή. Σημαντικές αυξήσεις στην τιμή των διοδίων αναμένεται να γίνουν μέσα στο 2008 κατά μήκος ολόκληρου σχεδόν του εθνικού οδικού δικτύου της χώρας, καθώς ολοκληρώθηκε η παράδοσή του στο μεγάλο κεφάλαιο, μετά την ψήφιση των περιβόητων «συμβάσεων παραχώρησης» από τη Βουλή σε αγαστή σύμπνοια ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, αλλά και του ΛΑ.Ο.Σ., όπως φάνηκε από την τελευταία που αφορούσε στον οδικό άξονα Ελευσίνας - Κορίνθου - Πάτρας - Πύργου - Τσακώνας.

Σύμφωνα με τις αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις που ψηφίστηκαν πρόσφατα, οι δύο κατασκευαστικοί όμιλοι, στους οποίους παραδόθηκε ουσιαστικά το οδικό δίκτυο της χώρας, μπορούν αμέσως να επιβάλουν αύξηση στα υπάρχοντα διόδια κατά 25%.

Ηδη η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την Ιόνια Οδό, από την Τετάρτη 9 του Γενάρη 2008 άρχισε να εισπράττει για λογαριασμό της τα διόδια από τους σταθμούς Αφιδνών, Σχηματαρίου και Τραγάνας (οι διερχόμενοι από την Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας θα πληρώνουν για να γίνει η Ιόνια Οδός!) χωρίς καν να έχει βάλει ούτε μια «τσαπιά» για την κατασκευή του έργου... Πρόκειται για τεράστια επιδότηση προς τους ιδιωτικούς ομίλους. Παράλληλα, οι πρώην υπάλληλοι του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) ειδοποιήθηκαν ότι θα πρέπει να αποχωρήσουν σταδιακά από τις 2 έως τις 17 του Απρίλη 2008.

Στη συνέχεια, ανάλογα με τη σύμβαση, σε δύο περίπου χρόνια θα μπορούν να επιβάλουν νέα αύξηση, ενώ όταν ολοκληρωθούν τα έργα τα διόδια που θα πληρώνει ο λαός θα ανέρχονται σε 4 και 5 λεπτά το χιλιόμετρο, χωρίς ΦΠΑ και χωρίς να συμπεριλαμβάνουν τον πληθωρισμό από το 2003. Δηλαδή, όταν ολοκληρωθούν τα έργα ο λαός θα πληρώνει από 5 έως 6,5 λεπτά το χιλιόμετρο, έναντι 1,7 λεπτών που πλήρωνε μέχρι την άνοιξη του 2005, δηλαδή από 300% έως 400% παραπάνω!

  • Για παράδειγμα, τα διόδια στο τμήμα Αθήνα - Σκάρφεια Λαμίας θα αυξηθούν μέσα στο 2008 κατά 25% (από 6 ευρώ με επιστροφή θα στοιχίζουν 7,5 ευρώ), ενώ από το 2011 που αναμένεται να ολοκληρωθεί η Ιόνια Οδός (οι ιδιοκτήτες της οποίας θα εκμεταλλεύονται το συγκεκριμένο οδικό τμήμα) η ίδια διαδρομή θα στοιχίζει τουλάχιστον 18,5 ευρώ, δηλαδή θα έχουμε μια αύξηση 320% τουλάχιστον!
  • Αλλο παράδειγμα: Στον οδικό άξονα Κορίνθου - Τρίπολης σήμερα πληρώνουν οι οδηγοί 2 ευρώ, ενώ το 2008 θα πληρώνουν 2,5 ευρώ (αύξηση 25%), το 2009 θα πληρώνουν 4 ευρώ, ενώ όταν ολοκληρωθούν τα έργα θα πληρώνουν 8 ευρώ...

Από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις του ΚΚΕ με σύνθημα την κατάργηση των διοδίων
Από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις του ΚΚΕ με σύνθημα την κατάργηση των διοδίων
Σημειώνουμε ότι τους διαγωνισμούς για τις έξι συμβάσεις παραχώρησης προκήρυξε το 2003 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, ενώ υλοποίησε τελικά η κυβέρνηση της ΝΔ. Αντίστοιχα, τις ανάλογου τύπου ληστρικές συμβάσεις για το Αεροδρόμιο Σπάτων, την Αττική Οδό και το Ρίο - Αντίρριο είχε προκηρύξει το 1992 η κυβέρνηση της ΝΔ και υλοποίησε τελικά η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Το ένα κόμμα, δηλαδή, παίρνει τη σκυτάλη από το άλλο υλοποιώντας το ίδιο πάντα σχέδιο ενίσχυσης της κερδοφορίας μερικών μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, επιβάλλοντας διπλή αφαίμαξη στο λαό, ο οποίος αναγκάζεται έτσι να πληρώνει και το μεγαλύτερο ποσοστό του κόστους των έργων, αλλά και να χαρατσώνεται επί δεκαετίες, πληρώνοντας πανάκριβα διόδια και άλλα τέλη.

Επιπλέον, τα έργα αυτά είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να διευκολύνουν τις ευρύτερες βλέψεις του μεγάλου κεφαλαίου. Για παράδειγμα, η χωροθέτηση του οδικού άξονα Ελευσίνας - Κορίνθου - Πάτρας - Πύργου - Τσακώνας είναι τέτοια που να διαπερνά την περιοχή του Καϊάφα Ηλείας (κατά σύμπτωση κάηκε το περασμένο καλοκαίρι), ώστε να διευκολυνθούν τα σχέδια ανάπτυξης στην περιοχή, το σχέδιο εμπορευματοποίησης, δηλαδή ανάπτυξης μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων, γηπέδου γκολφ, κέντρου θαλασσοθεραπείας, κ.ά.

Σημειώνουμε ότι τα ίδια και χειρότερα αναμένεται να συμβούν και με τις περιβόητες Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), αφού, όπως αποκάλυψε ο «Ρ», μόνο το κόστος κατασκευής - τουλάχιστον για τα σχολεία και τους πυροσβεστικούς σταθμούς που ήδη έχουν προκηρυχτεί - θα είναι τουλάχιστον τριπλάσιο από όσο στοιχίζουν σήμερα παρόμοιες κατασκευές που κατασκευάζονται με τον κλασικό τρόπο του δημόσιου έργου. Κι αυτό πέρα από τις άλλες επιπτώσεις που έχουν, καθώς επιδρούν αρνητικά στον προγραμματισμό και στην ιεράρχηση των έργων, αφού αυτά θα κατασκευάζονται πλέον καθαρά όχι με γνώμονα τις λαϊκές ανάγκες, αλλά το συμφέρον του μεγάλου κεφαλαίου...

Ληστρικές συμβάσεις

Παρά τις δηλώσεις του νυν υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, Γ. Σουφλιά, οι «συμβάσεις παραχώρησης» που υπογράφει τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ, έναντι αυτών που υπέγραψε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, δε διαφέρουν ουσιαστικά. Ειδικότερα:

  • Οι συμβάσεις επί ΠΑΣΟΚ προέβλεπαν ότι οι ιδιωτικοί κατασκευαστικοί όμιλοι θα συμμετέχουν στο κατασκευαστικό κόστος με ίδια κεφάλαια που κυμαίνονταν από 7% (Αττική Οδός) έως 9% (Ρίο - Αντίρριο), αν και τελικά, όπως αποδεικνύεται, ούτε αυτά δεν κατέβαλαν, καθώς αλλού τα παράλληλα έργα και αλλού οι προκαταβολές υπερέβαιναν αυτά τα ποσοστά. Οι συμβάσεις επί ΝΔ διατηρούν αυτά τα ποσοστά. Για παράδειγμα, στη «σύμβαση παραχώρησης» για το τμήμα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη, σε ένα κατασκευαστικό - μελετητικό κόστος 882,2 εκατ. ευρώ η ίδια συμμετοχή της κοινοπραξίας είναι μόνο 55 εκατ. ευρώ, δηλαδή 6,2%, και άλλα 50 εκατ. ευρώ, αλλά αυτά αποτελούν το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας... Το ίδιο συμβαίνει και στο τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, όπου με ένα συνολικό κόστος 2,807 δισ. ευρώ οι ιδιώτες θα καταβάλουν περίπου 240 εκατομμύρια ή το 8,5% του συνόλου του κόστους του έργου, εκ των οποίων μάλιστα τα 100 εκατομμύρια θα αποτελέσουν μετοχικό κεφάλαιο. Ουσιαστικά, δηλαδή, αν αφαιρεθούν και αυτά, τότε η συμμετοχή του ιδιώτη σ' αυτό το έργο θα είναι 4,3%! Τα ίδια ποσοστά περίπου υπάρχουν και στις άλλες συμβάσεις επί ΝΔ.
  • Το ελληνικό δημόσιο, δηλαδή ο ελληνικός λαός, και στις συμβάσεις επί ΠΑΣΟΚ και στις συμβάσεις επί ΝΔ, αναλαμβάνει να καλύψει μεγάλα ποσοστά του κόστους με «ζεστό» χρήμα που προέρχεται είτε από τον κρατικό προϋπολογισμό, είτε από κονδύλια της ΕΕ. Για παράδειγμα, επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ στη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου το δημόσιο κατέβαλε 310 εκατ. ευρώ, επί συνολικού κόστους 750 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 41%! Επί ΝΔ για τον άξονα Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας - Σπάρτης το δημόσιο θα καταβάλει 330 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 37% του συνολικού κόστους (882 εκατ. ευρώ).
  • Επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ το ελληνικό δημόσιο προσέφερε εγγύηση για τα δάνεια που σύναπταν οι κοινοπραξίες για να κατασκευάσουν τα έργα. Επί κυβέρνησης ΝΔ δε συμβαίνει αυτό, αλλά:

1ον: Παραχωρούνται αμέσως μετά τη σύναψη της σύμβασης οι εισπράξεις των διοδίων από τα οδικά τμήματα που κατασκευάστηκαν αποκλειστικά με χρήματα του ελληνικού λαού, τα οποία μάλιστα θα αρχίσουν να αυξάνονται σταδιακά από φέτος! Πρόκειται για τεράστια κρατική επιδότηση προς τους ιδιωτικούς ομίλους. Αρκεί να σημειώσουμε ότι οι εισπράξεις μόνο του σταθμού διοδίων των Αφιδνών (που παραχωρείται στον όμιλο της Ιόνιας Οδού) ανήλθαν πέρσι σε 22 εκατ. ευρώ, ενώ ανάλογες ήταν οι εισπράξεις και στο σταθμό της Ελευσίνας (που παραχωρείται στον όμιλο για το τμήμα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα)...

2ον: Παραχωρούνται στις κοινοπραξίες, για να τα εκμεταλλευτούν επιβάλλοντας πανάκριβα διόδια, έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που κατασκευάζονται σήμερα με χρήματα αποκλειστικά του ελληνικού λαού. Συγκεκριμένα: Για λογαριασμό της κοινοπραξίας Ιόνια Οδός κατασκευάζονται οι παρακάμψεις Αγρινίου, τμήματα του Μαλιακού και το έργο Σχηματάρι - Χαλκίδα. Για λογαριασμό της κοινοπραξίας Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα - Σπάρτη κατασκευάζονται τα τμήματα Σήραγγα Ραψομάτη - Λεύκτρο και Παραδείσια - Τσακώνα. Για λογαριασμό της κοινοπραξίας Κεντρικής Ελλάδας κατασκευάζεται το μεγαλύτερο τμήμα του Μαλιακού. Στην κοινοπραξία Μαλιακός - Κλειδί θα παραδοθούν τα τμήματα Ράχες - Λάρισα που μόλις ολοκληρώθηκαν. Στην κοινοπραξία Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα παραδίδονται τα τμήματα της Κακιάς Σκάλας και της παράκαμψης Πάτρας που πρόσφατα παραδόθηκαν στην κυκλοφορία.

3ον. Σε μερικά από τα έργα, εκτός όλων των άλλων, παρέχονται και επιδοτήσεις λειτουργίας, δηλαδή εγγυήσεις κερδοφορίας προς τις κοινοπραξίες! Για παράδειγμα, αυτό συμβαίνει στον άξονα Κεντρικής Ελλάδας (η συνολική επιδότηση μπορεί να φτάσει και τα 400 εκατ. ευρώ) και Τρίπολης - Καλαμάτας - Σπάρτης (132 εκατ. ευρώ).

Παράλληλα, και στις δύο περιπτώσεις των συμβάσεων παρέχονται φοροαπαλλαγές, ενώ το κράτος αναλαμβάνει τεράστιες ποινικές ρήτρες ώστε να μην κατασκευαστούν άλλα ανταγωνιστικά έργα που θα περιορίζουν τις εισπράξεις των ιδιωτικών ομίλων, άσχετα αν αυτά τα έχει ανάγκη ο λαός...

Να καταργηθούν τα διόδια

Σε ειδική καμπάνια που διοργάνωσαν οι Κομματικές Οργανώσεις Αθήνας και Αττικής του ΚΚΕ το Μάη του 2007, απευθυνόμενοι στο λαό, σημειώνουν μεταξύ των άλλων:

«Η κυβέρνηση της ΝΔ υλοποίησε τις αντιλαϊκές αποφάσεις της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Τα μεγάλα έργα, που έπρεπε να είχαν γίνει εδώ και χρόνια, ιεραρχούνται, κατασκευάζονται και λειτουργούν με κριτήριο την κερδοφορία του κεφαλαίου και όχι για την εξυπηρέτηση και ανακούφιση της λαϊκής οικογένειας. Χρηματοδοτούνται με τα δικά σου λεφτά μέσα από την άγρια φορολογία που σου γίνεται. Κατασκευάζονται με το δικό σου ιδρώτα και αίμα, μέσα από απάνθρωπες συνθήκες εργασίας, με δεκάδες εργάτες νεκρούς και εκατοντάδες σακατεμένους και τώρα ξαναχρυσοπληρώνεις τη χρήση τους.

Το κεφάλαιο, οι διάφοροι όμιλοι των μεγαλοεργολάβων, που θησαύρισαν από την κατασκευή τους, τώρα θα συνεχίσουν να θησαυρίζουν για δεκαετίες από τη χρήση τους, ενώ το δικό σου εισόδημα συρρικνώνεται συνεχώς και αυξάνεται η ανεργία. Το ΚΚΕ αγωνίζεται για έργα και υποδομές που πρέπει να αναλαμβάνει το κράτος, χωρίς να επιβαρύνεται ο λαός και το περιβάλλον. Για δημόσιες σύγχρονες συγκοινωνίες και με δωρεάν χρονικές ζώνες. Για κατάργηση όλων των διοδίων».


Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ