Κυριακή 9 Δεκέμβρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Οι εξελίξεις στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία

Τα δικαιώματα των ναυτεργατών, συνολικά των εργαζόμενων, ακολουθούν πορεία αντίστροφη με την αύξηση των κερδών του εφοπλιστικού κεφαλαίου
Τα δικαιώματα των ναυτεργατών, συνολικά των εργαζόμενων, ακολουθούν πορεία αντίστροφη με την αύξηση των κερδών του εφοπλιστικού κεφαλαίου
Η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στην ΕΕ περιλαμβάνει 309 ναυπηγεία που πλαισιώνονται από 9.000 περίπου εταιρείες ανεφοδιασμού. Τα τελευταία 10 χρόνια υπάρχει συνεχής αύξηση της παγκόσμιας ναυπηγικής δραστηριότητας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της «Κοινότητας των Ευρωπαϊκών Ναυπηγείων» (CESA), ο ετήσιος τζίρος των ευρωπαϊκών ναυπηγείων είναι 10 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ άλλες πηγές εκτιμούσαν το τζίρο για την ίδια περίοδο του 2004 στα 13 δισεκατομμύρια ευρώ. Τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία αντιπροσωπεύουν το 20% περίπου αυτής της παγκόσμιας ναυπηγικής δραστηριότητας.

Η τάση συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του κεφαλαίου στη ναυπηγική βιομηχανία αποτελεί στρατηγική επιλογή της ΕΕ και προωθείται με τα προγράμματα της ΕΕ «LeaderSHIP 2015», το «Seaborne 2020» κ.ά.

Τα ευρωπαϊκά μονοπώλια στο ναυπηγικό τομέα και οι προμηθευτές τους κυριαρχούν στους κλάδους της αγοράς, κατασκευής τουριστικών - επιβατικών πλοίων, των μικρών εμπορικών πλοίων, των πλοίων ειδικών χρήσεων, των σκαφών αναψυχής καθώς και των πολεμικών πλοίων νέας υψηλής τεχνολογίας.

Η έκθεση προόδου και οι προτάσεις της ΕΕ για το κοινοτικό πρόγραμμα «LeaderSHIP 2015» (COM 2007- 220/25.4.2007) δίνουν τις κατευθυντήριες γραμμές για την παραπέρα ενίσχυση της κερδοφορίας των ευρωενωσιακών μονοπωλιακών επιχειρηματικών ομίλων στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία.


Την τελευταία 10ετία, ενώ μειώθηκαν οι θέσεις εργασίας κατά 36% στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, στα κράτη - μέλη της ΕΕ, την ίδια περίοδο ο κλάδος αύξησε την παραγωγικότητά του κατά 43%, αποκαλύπτοντας το μέγεθος της έντασης του βαθμού εκμετάλλευσης των εργαζομένων, τον αντεργατικό χαρακτήρα της πολιτικής της ΕΕ και των κυβερνήσεων στα κράτη - μέλη.

Προφανώς αυτό είναι το πρότυπο ανάπτυξης που θέλουν να επιβάλλουν το κεφάλαιο και οι πολιτικοί του εκπρόσωποι γενικότερα στους εργαζόμενους.

Η κατάσταση στην Ελλάδα

Η διεθνής ναυτιλιακή κρίση στις αρχές της δεκαετίας του 1980, καθώς και ο καπιταλιστικός καταμερισμός εργασίας στα πλαίσια της ΕΕ, επέφεραν ισχυρό πλήγμα στους εργαζόμενους στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στη χώρα μας.

Η εφαρμογή της Κοινής Ναυτιλιακής Πολιτικής της ΕΕ το 1986 που από κοινού διαμορφώνουν και υλοποιούν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, εφοπλιστές και γενικότερα η πλουτοκρατία, πυροδότησε μεγάλες αναδιαρθρώσεις, μέσα από τις οποίες ο τομέας εισήλθε σε μία περίοδο ιδιωτικοποίησης των κρατικών ναυπηγείων και συνεχόμενης ταχείας συρρίκνωσης της παραγωγής τους, με χιλιάδες απολύσεις εργαζομένων.

Οι μονοπωλιακοί επιχειρηματικοί όμιλοι που ελέγχουν τον κλάδο της ναυπηγοεπισκευής στην ΕΕ, μέσα από εξαγορές και συγχωνεύσεις ασκούν ισχυρές πιέσεις προκειμένου τα περιφερειακά ναυπηγεία στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες να αλλάξουν τον προσανατολισμό. Γι' αυτό προβαίνουν σε δραστικές αναδιαρθρώσεις της παραγωγής, στην παραπέρα εντατικοποίηση της δουλιάς και στη δραστική μείωση του εργατικού δυναμικού.

Χαρακτηριστικά η εταιρεία «Thyssenkrupp marine systems», θυγατρική της Thyssenkrupp - πολυεθνική εταιρεία Χάλυβα και ιδιοκτήτρια 7 ναυπηγείων στην Ευρώπη, ανάμεσα στα οποία και τα «Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά» - έχοντας εξασφαλίσει τη στήριξη της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και των παρατάξεων της ΔΑΚΕ και της ΠΑΣΚΕ, εκβιάζει και απειλεί τους εργαζόμενους - αμφισβητεί ακόμα και την ίδια την ύπαρξη του ναυπηγείου, προκειμένου να αποκομίσει νέο πακτωλό κρατικών επιδοτήσεων και να προχωρήσει σε εκατοντάδες απολύσεις εργαζομένων.

Οι Ελληνες εφοπλιστές παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη ναυπήγηση νέας χωρητικότητας. Με 322 νέες παραγγελίες πλοίων αξίας 16,7 δισ. δολαρίων το 2006 και με 479 παραγγελίες αξίας 28 δισ. δολαρίων το πρώτο 10μηνο του 2007, υπερδιπλασίασαν τις παραγγελίες τους συνολικά τα τέσσερα χρόνια 2002-2005, με 538 πλοία αξίας 20 δισ. δολαρίων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, από τα περίπου 2.000 πλοία που ναυπήγησαν οι Ελληνες εφοπλιστές την τελευταία δεκαετία, μόνο δύο (2) επιβατηγά - οχηματαγωγά πλοία, το «Νήσος Μύκονος» και το «Νήσος Χίος», ναυπηγήθηκαν στην Ελλάδα.

Ετσι, ενώ σε διεθνή κλίμακα κατασκευάζονται χιλιάδες πλοία, στον καπιταλιστικό καταμερισμό εργασίας στα πλαίσια της ΕΕ, η ελληνική ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία έχει σχεδόν συμπληρωματικό ρόλο, αποκλειστικά μόνο για επισκευές και αντικατάσταση ελασμάτων των πλοίων.

Στα πλαίσια αυτής της αντιλαϊκής πολιτικής της ΕΕ που πιστά υπηρετούν ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, το μέλλον για τους εργαζόμενους δεν είναι ευοίωνο.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ