Κυριακή 11 Νοέμβρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Λιμάνια στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών

Πρώτο βήμα στην κατεύθυνση της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών και των λιμενικών υπηρεσιών είναι η παράδοση στους ιδιώτες του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Ο ενιαίος χαρακτήρας του λιμανιού διασπάται. Το βασικότερο και πλέον κερδοφόρο αντικείμενο δράσης του μπαίνει κάτω από τον ασφυκτικό έλεγχο των μονοπωλίων

Eurokinissi

Πρώτο βήμα στην κατεύθυνση της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών και των λιμενικών υπηρεσιών είναι η παράδοση στους ιδιώτες του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Ο ενιαίος χαρακτήρας του λιμανιού διασπάται. Το βασικότερο και πλέον κερδοφόρο αντικείμενο δράσης του μπαίνει κάτω από τον ασφυκτικό έλεγχο των μονοπωλίων
Η συνάντηση του πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή με τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Γ. Βουλγαράκη στις αρχές της εβδομάδας που πέρασε, σηματοδοτεί την επιτάχυνση των διαδικασιών για το ξεπούλημα των λιμανιών και γενικότερα των λιμενικών υπηρεσιών στο μονοπωλιακό κεφάλαιο.

Ετσι στα πλαίσια της γενικότερης αντιλαϊκής πολιτικής της ΕΕ, της στρατηγικής της Λισαβόνας, η κυβέρνηση της ΝΔ, μέσα από το «Μεταρρυθμιστικό Πρόγραμμα 2005 - 2008», με τη στήριξη του ΠΑΣΟΚ, από κοινού προωθούν την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, το ξεπούλημά τους στο μεγάλο κεφάλαιο. Η κριτική του ΠΑΣΟΚ προς τη ΝΔ δεν αμφισβητεί τη στρατηγική επιλογή, το ξεπούλημα των λιμανιών στους επιχειρηματικούς ομίλους. Γίνεται για τη διαχείριση ζητημάτων που προκύπτουν από τον άγριο ανταγωνισμό μεταξύ των μονοπωλίων που δραστηριοποιούνται στις θαλάσσιες μεταφορές, για το ποιο μονοπώλιο θα πάρει το φιλέτο των λιμανιών.

Διασπάται ο ενιαίος χαρακτήρας των λιμανιών

Πρώτο βήμα στην κατεύθυνση της ιδιωτικοποίησης των λιμανιών και των λιμενικών υπηρεσιών, είναι η προώθηση της παράδοσης στους ιδιώτες του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) και του αντίστοιχου της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), ενός τομέα κρίσιμου για τη λειτουργία των λιμανιών και τα λαϊκά συμφέροντα. Ο ενιαίος χαρακτήρας του λιμανιού διασπάται και ανοίγει ο δρόμος για τον παραπέρα τεμαχισμό και το ξεπούλημά του. Το βασικότερο και πλέον κερδοφόρο αντικείμενο δράσης του μπαίνει κάτω από τον ασφυκτικό έλεγχο των μονοπωλίων, τα οποία θα ελέγχουν πλέον τη διακίνηση των εμπορευμάτων, τις εμπορευματικές ροές και τα θαλάσσια σύνορα, γεγονός που θα έχει αλυσιδωτές αρνητικές συνέπειες για τους εργαζόμενους, τα λαϊκά στρώματα στο σύνολό τους.

Ταυτόχρονα, στην κατεύθυνση αυτών των σχεδίων, η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει την πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, για την αλλαγή χρήσης των λιμανιών και της λειτουργίας τους, ιδίως των μεγαλύτερων - αυτών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης - ώστε να δικαιολογήσει την παράδοσή τους στους ιδιωτικούς επιχειρηματικούς ομίλους. Ετσι, παραμένουν και διογκώνονται οι μεγάλες ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, από τις προβλεπόμενες 42 οργανικές θέσεις πλοηγών καλύπτονται μόνο οι 29, από τις 44 των ναυτών πρυμνοδετών μόνο οι 21, από τις 15 των Μηχανολόγων οι 11 κλπ. Με την απαράδεκτη Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) της ΝΔ, που συνιστά ωμό εκβιασμό, οι νεοπροσλαμβανόμενοι εργαζόμενοι στον ΟΛΠ δεν απολαμβάνουν των δικαιωμάτων που προβλέπουν οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και η εργατική νομοθεσία.

Τεράστιες είναι και οι ελλείψεις σε υποδομές, μέσα φορτοεκφόρτωσης. Ενώ και η κρίσιμης σημασίας για την περιοχή μονάδα της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης του Περάματος εγκαταλείπεται, προκειμένου να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την αλλαγή χρήσης.

Η αντιλαϊκή πολιτική της ΕΕ

Μετά από δύο ανεπιτυχείς προσπάθειες να θεσπιστούν ενιαίοι κανόνες για τα λιμάνια στα πλαίσια της ΕΕ, με πρόσφατη Ανακοίνωση, η Επιτροπή για την «Ευρωπαϊκή Λιμενική Πολιτική» (COM (2007)616 - 18/10/2007) επιδιώκει ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση του ευρωπαϊκού μονοπωλιακού κεφαλαίου στον ευαίσθητο τομέα των Λιμανιών και των λιμενικών υπηρεσιών στα κράτη - μέλη. Βέβαια, σύμφωνα με το υπάρχον κοινοτικό δίκαιο, η ΕΕ δεν έχει απευθείας αρμοδιότητα σχετικά με τους λιμένες. Γι' αυτό η ανακοίνωση της Επιτροπής προσπαθεί να παρέμβει στον τομέα αυτό, με βάση κατευθυντήριες γραμμές και ερμηνείες των Συνθηκών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ώστε να ανοίξουν τα λιμάνια και οι λιμενικές υπηρεσίες στον ανταγωνισμό, δηλαδή στην ιδιωτικοποίηση και την εκμετάλλευση των δημόσιων υποδομών τους από τους επιχειρηματικούς ομίλους.

Στα πλαίσια αυτά η Επιτροπή συνιστά να αναγνωριστεί από τα κράτη - μέλη η αναγκαιότητα οι «λιμενικές αρχές» να λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, να διαθέτουν ευρύτατη αυτονομία έναντι του κράτους, ιδίως ως προς τη χρηματοοικονομική διαχείριση. Επίσης:

  • Η Επιτροπή προσπαθεί να εισάγει την έννοια του ανταγωνισμού μεταξύ των λιμανιών, είτε διαφορετικών κρατών - μελών, είτε εντός του ίδιου κράτους - μέλους. Γι' αυτό προτίθεται να δημοσιεύσει κατευθυντήριες γραμμές που θα βάζουν όρους και περιορισμούς στη δημόσια χρηματοδότηση των λιμανιών, γεγονός που θα ανοίξει το δρόμο στο κεφάλαιο να μπει στα λιμάνια. Στα πλαίσια αυτά σκοπεύει να τροποποιήσει τη σχετική οδηγία (2006/111), ώστε τα κράτη - μέλη να είναι υποχρεωμένα να δημοσιεύουν τα στοιχεία σχετικά με τα δημόσια κονδύλια που διαθέτουν για όλα πλέον τα λιμάνια και όχι μόνο αυτά των οποίων τα ετήσια έσοδα υπερβαίνουν τα 40 εκατ. ευρώ, όπως ισχύει σήμερα.
  • Με βάση την κοινοτική νομοθεσία, η παραχώρηση άσκησης λιμενικών υπηρεσιών από τα κράτη - μέλη σε τρίτους δε διέπεται σήμερα από τους κοινοτικούς κανόνες για τις δημόσιες συμβάσεις. Η Επιτροπή κάνει όμως δική της ερμηνεία και κρίνει ότι και σ' αυτές τις συμβάσεις παραχώρησης πρέπει να εφαρμόζονται οι αρχές των δημοσίων συμβάσεων. Με αυτό θέλει να περιορίσει τη δυνατότητα ανάθεσης λιμενικών υπηρεσιών σε εταιρείες του ευρύτερου δημόσιου τομέα και να δημιουργήσει ευνοϊκούς όρους για την ανάθεση σε μονοπωλιακούς ομίλους που θέλουν να επεκταθούν στις υπηρεσίες αυτές.
  • Σημαντική είναι ακόμα η προσπάθεια της Επιτροπής να εντάξει τις λεγόμενες «τεχνικοναυτιλιακές υπηρεσίες» (πλοήγηση, ρυμούλκηση και ελλιμενισμός) στις υπηρεσίες γενικού οικονομικού ενδιαφέροντος, δηλαδή στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας Μπολκενστάιν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
  • Η Επιτροπή επιχειρεί να νομιμοποιήσει τα «γραφεία απασχόλησης», δηλαδή τα δουλεμπορικά γραφεία, που θα προσλαμβάνουν και θα διαθέτουν τους λιμενεργάτες με όρους σκληρής εκμετάλλευσης στο κεφάλαιο το οποίο θα διαχειρίζεται τις λιμενικές υπηρεσίες.
  • Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθεί ο κίνδυνος της πλήρους ανατροπής των εργασιακών σχέσεων των εργαζομένων που σήμερα εργάζονται σε επιχειρήσεις του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όταν αυτές οι υπηρεσίες παραχωρηθούν στους ιδιώτες.

Είναι προφανές, στο στόχαστρο των επιλογών της ΕΕ, της κυβέρνησης της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ είναι τα μισθολογικά και κοινωνικά δικαιώματα των εργαζομένων στα λιμάνια.

Η πρόταση του ΚΚΕ

Η υλοποίηση αυτού του σχεδιασμού αφορά ολόκληρο τον ελληνικό λαό και όχι μόνο τους εργαζόμενους στα λιμάνια. Μέσα από την απάτη του «κοινωνικού διαλόγου», αξιοποιούνται οι συμβιβασμένες συνδικαλιστικές ηγεσίες που καθοδηγούνται από τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΝ, ώστε να επιβάλουν στους εργαζόμενους την «κοινωνική ειρήνη» και να περάσουν τα αντεργατικά σχέδια με τις ελάχιστες αντιδράσεις από τους εργαζόμενους.

Το ΚΚΕ θεωρεί ότι τα λιμάνια αποτελούν τομείς στρατηγικής σημασίας για οικονομική ανάπτυξη προς όφελος του λαού, τομείς κρίσιμους για την εθνική άμυνα και την κυριαρχία της χώρας μας. Για να μπορέσουν να παίξουν ένα τέτοιο ρόλο στην κατεύθυνση της ικανοποίησης των λαϊκών αναγκών, το ΚΚΕ έχει αναδείξει στους εργαζόμενους την πρότασή του για ενιαίο, αποκλειστικά δημόσιο κρατικό φορέα, στον οποίο θα ανήκει η διαχείριση και λειτουργία των λιμανιών και όλων των υπηρεσιών που συνδέονται με αυτά.

Μπροστά σε αυτές τις εξελίξεις είναι επιτακτική ανάγκη οι εργαζόμενοι στα λιμάνια να πάρουν την υπόθεση στα χέρια τους. Να αγωνιστούν με το ΚΚΕ και το συνεπές ταξικό εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, τις δυνάμεις του ΠΑΜΕ, κόντρα στην αντιλαϊκή πολιτική και τους φορείς της, την ΕΕ, τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και τους άλλους εκπροσώπους του κεφαλαίου, για λιμάνια σύγχρονα στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών.


Του Γιώργου ΤΟΥΣΣΑ*
Ο Γ. Τούσσας είναι μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και ευρωβουλευτής του Κόμματος


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ