Κυριακή 19 Αυγούστου 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«Δύσκαμπτη» και «γραφειοκρατική» η δημόσια δωρεάν Παιδεία

Ειδικά σε ό,τι αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση, το Ινστιτούτο του ΠΑΣΟΚ και ο νόμος - πλαίσιο της ΝΔ αντιγράφουν το ένα τον άλλο

ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΕΕ προωθούν το βάθεμα της ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της Παιδείας. Η ψήφος της νεολαίας στις επικείμενες εκλογές πρέπει να είναι ψήφος συνέχειας των μεγάλων κινητοποιήσεων για δημόσια και δωρεάν Παιδεία
ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΕΕ προωθούν το βάθεμα της ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της Παιδείας. Η ψήφος της νεολαίας στις επικείμενες εκλογές πρέπει να είναι ψήφος συνέχειας των μεγάλων κινητοποιήσεων για δημόσια και δωρεάν Παιδεία
Οι πρόσφατες κινητοποιήσεις για την αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση της ΝΔ, που είχε στο επίκεντρο την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αποτέλεσε μια καλή αφορμή να ξεσκεπαστούν οι πραγματικές θέσεις και του ΠΑΣΟΚ για την Παιδεία. Θέσεις που περιγράφει στη μελέτη του το ΙΣΤΑΜΕ και οι οποίες σε ελάχιστα και δευτερεύοντα ζητήματα διαφοροποιούνται από αυτά που τελικά νομοθέτησε η κυβέρνηση της ΝΔ.

Μεταξύ άλλων, διαβάζουμε στη μελέτη:

  • «Σύνδεση των προγραμμάτων σπουδών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με την προοπτική της απασχόλησης, παρέχοντας πολλές επιλογές και ευκαιρίες για όλους και ανταπόκριση στις ανάγκες των νέων, των πολιτών και των τοπικών κοινωνιών. Η προσαρμογή αυτή είναι αναγκαία και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση τόσο όσον αφορά τις μεθόδους εκπαίδευσης όσο και τη διδασκόμενη ύλη».

Σύνδεση δηλαδή και προσαρμογή της εκπαίδευσης στις ανάγκες της καπιταλιστικής αγοράς από το δημοτικό ακόμα. Πολυδιάσπαση του προγράμματος διδασκαλίας και υποταγή του στις ανάγκες δήθεν της τοπικής κοινωνίας, πίσω από τις οποίες βέβαια κρύβονται οι «ανάγκες» των κατά τόπους επιχειρήσεων.

  • «Σημαντικό στοιχείο είναι η αποκέντρωση των διοικητικών δομών και η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών στις διοικητικές και εκπαιδευτικές λειτουργίες. Ο δημόσιος έλεγχος είναι αναγκαίος για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και την εκπλήρωση των κοινωνικών στόχων της παιδείας, όμως τα σχολεία σε όλες τις βαθμίδες πρέπει να απελευθερωθούν από τις δύσκαμπτες, γραφειοκρατικές, συγκεντρωτικές δομές. Ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών και παραγωγικών δυνάμεων είναι κρίσιμος, εφόσον θα πρέπει να αναλάβει έναν ενεργό ρόλο στην υλοποίηση και τον έλεγχο της τοπικής λειτουργίας».

Τι ακριβώς λέει το ΠΑΣΟΚ; Η δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση είναι «δύσκαμπτη», «γραφειοκρατική» και «συγκεντρωτική». Κι αυτό που χρειάζεται είναι να περάσει στην αρμοδιότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των «παραγωγικών δυνάμεων», δηλαδή των ιδιωτών. Ο,τι δηλαδή προωθεί σήμερα η ΝΔ, μέσω και του «Καποδίστρια 2».

  • «Η Ελλάδα χρειάζεται δημόσια αλλά και μη κρατικά Πανεπιστήμια - των οποίων η ίδρυση θα πρέπει να διέπεται από αυστηρές προδιαγραφές και να υπόκειται σε διαδικασία ουσιαστικής αξιολόγησης και δε θα είναι απλή μετονομασία των κολεγίων ελευθέρων σπουδών σε πανεπιστημιακά ιδρύματα - και ΤΕΙ με κύρος, αυτοτέλεια και αυτονομία, στη διοίκηση, την κατανομή και χρήση των πόρων τους, τις εκπαιδευτικές τους μεθόδους, αλλά υπόλογα και με κοινωνικό έλεγχο στην εκπαιδευτική και ερευνητική τους αποτελεσματικότητα».

Ξεκάθαρη η θέση του Ινστιτούτου του ΠΑΣΟΚ: «Μη κρατικά», δηλαδή ιδιωτικά πανεπιστήμια, «αυτοτελή - αυτόνομα» τριτοβάθμια ιδρύματα, διαβαθμισμένα προφανώς ανάλογα με τις υπηρεσίες που το καθένα θα μπορεί να προσφέρει, με τους πόρους που θα καταφέρνει να αποσπά και από το ιδιωτικό κεφάλαιο.

Ο,τι ψήφισε η ΝΔ στο νόμο - πλαίσιο!

Για το θέμα της χρηματοδότησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, κρίσιμος κρίκος στη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της Παιδείας, η έκθεση βρίθει προτάσεων:

  • «Θέσπιση σύνθετων κριτηρίων χρηματοδότησης (επιβράβευση καλών πρακτικών, ενθάρρυνση νέων πανεπιστημίων ή τμημάτων που ξεκινάνε από χαμηλότερη βάση, ανάπτυξη γνωστικών αντικειμένων που έχουν ιδιαίτερο κοινωνικό και αναπτυξιακό ενδιαφέρον, περιφερειακό κριτήριο, καινοτομία, κ.ά.)».
  • «Παράλληλα μέτρα για τον περιορισμό των φοιτητών που επιμηκύνουν αδικαιολόγητα τις σπουδές τους».
  • «Συμμετοχή του παραγωγικού μηχανισμού στην εκπαίδευση (δωρεές, χρηματοδότηση εδρών)».
  • «Ενίσχυση των διοικητικών δομών του Πανεπιστημίου με σύγχρονες μεθόδους διοίκησης π.χ. εισαγωγή επαγγελματία οικονομικού διαχειριστή στα Πανεπιστήμια, υπό την εποπτεία του Πρυτανικού Συμβουλίου και υπό τον άμεσο έλεγχο της Συγκλήτου, για την καλύτερη δυνατή διαχείριση των πόρων του Πανεπιστημίου και αποτελεσματική προσέλκυση συμπληρωματικών ιδιωτικών πόρων (χορηγίες)».

Δε θα ήταν υπερβολή να πει κανείς ότι οι συντάκτες του νόμου - πλαισίου που ψήφισε τον Μάρτη η ΝΔ διάβασαν πολύ προσεκτικά τη μελέτη του Ιδρύματος του ΠΑΣΟΚ και φρόντισαν να ενσωματώσουν ακόμα και αυτούσιες πολλές από τις προτάσεις του...


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ