Παρασκευή 25 Αυγούστου 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΥΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Σταθερά στη ρότα της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης

Πιστά στην αντιλαϊκή, αντιδραστική της κατεύθυνση συνεχίζεται η αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, όπως δείχνει το τετραετές πρόγραμμα 2000-2004 για την Παιδεία, που έδωσε χτες στη δημοσιότητα ο υπουργός Παιδείας, Πέτρος Ευθυμίου.

Το πρόγραμμα που εγκρίθηκε χτες από το Υπουργικό Συμβούλιο περιλαμβάνει τις βασικές κατευθύνσεις της κυβερνητικής πολιτικής για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικού έργου, τη σχολική στέγη, την κατάρτιση, τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, τις βιβλιοθήκες.

Σχετικά με τις αναμενόμενες αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα και το λεγόμενο «εξορθολογισμό» του, ο υπουργός παρέπεμψε σε επόμενες ανακοινώσεις που θα κάνει μέχρι τις 10 του Σεπτέμβρη. Ανακοινώθηκε πάντως ότι βασικός στόχος αυτού του εξορθολογισμού είναι η αύξηση των διδακτικών ωρών και στη βάση αυτή οι αλλαγές που προωθούνται είναι:

  • Μείωση των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων ώστε να μην υπερβαίνουν τα 10, τόσο στη Β' όσο και στη Γ' Λυκείου. Παρόλο που δεν ανακοινώθηκε επίσημα ποια μαθήματα θα εξαιρεθούν από τις πανελλαδικές εξετάσεις, ο υφυπουργός Παιδείας, Φίλιππος Πετσάλνικος, είπε ότι όλες οι εισηγήσεις που έχει δεχτεί το υπουργείο συγκλίνουν στο να εξαιρεθούν: η εισαγωγή στο δίκαιο, η ιστορία των επιστημών, θρησκευτικά και θεωρία της επικοινωνίας.
  • Ταύτιση διδακτέας και εξεταστέας ύλης και γνωστοποίησή τους με την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
  • Μείωση της διάρκειας των πανελλαδικών εξετάσεων και βελτιώσεις στις τεχνικές των εξετάσεων (π.χ. ο κάθε βαθμολογητής να διορθώνει με διαφορετικό χρώμα στυλό).
  • Ενοποίηση και μείωση των εξεταστικών και των βαθμολογικών κέντρων.

Επίσης, ανακοινώθηκε ότι θα εισαχθεί από φέτος στο Λύκειο το πολλαπλό βιβλίο και θα εφαρμοστεί ένα εκτεταμένο πρόγραμμα πρόσθετης διδακτικής στήριξης στα Ενιαία Λύκεια όλης της χώρας, με έμφαση στις απομακρυσμένες περιοχές, ενώ προωθείται, σε έναν ορίζοντα δύο χρόνων, η αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων και των διδακτικών βιβλίων.

Ο υπουργός δεν παρέλειψε να επαναλάβει τα περί αναβάθμισης της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, που ισχυρίστηκε ότι αποτελεί «ισότιμη πρόταση στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση». Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε ότι 501 διδακτικά βοηθήματα για τα ΤΕΕ ήδη εκτυπώνονται και θα είναι στα χέρια των μαθητών τις δυο πρώτες βδομάδες της σχολικής χρονιάς και 24 νέες ειδικότητες προστίθενται σε όλους τους τομείς των Εκπαιδευτηρίων.

Ομως, ολόκληρο το πρόγραμμα δεν ξεφεύγει ούτε στο ελάχιστο από τη φιλοσοφία της αντιεκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που εδώ και δυο χρόνια εφαρμόζεται, με τα γνωστά και τραγικά αποτελέσματά της. Οι αναμενόμενες αλλαγές είναι πολύ μακριά από τα εκφρασμένα αιτήματα των φορέων της εκπαίδευσης και τις πραγματικές ανάγκες του λαού και της νεολαίας. Δεν αλλάζει στην ουσία τίποτα από το σχολείο - εξεταστικό κέντρο, το σχολείο του άγχους και της αποσπασματικής γνώσης, που δεκάδες χιλιάδες μαθητές, όπως φάνηκε τα τελευταία δυο χρόνια, αναγκάστηκαν να το εγκαταλείψουν και να πεταχτούν είτε στο βούρκο των ΤΕΕ, είτε στην αγορά εργασίας, ψευτοκαταρτισμένοι, χωρίς ουσιαστικά εφόδια και δικαιώματα.

Μετα-δευτεροβάθμια σούπα...

Για αποσαφήνιση του ενιαίου χαρακτήρα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με οριοθέτηση του πανεπιστημιακού και τεχνολογικού τομέα, κάνει λόγο το τετραετές πρόγραμμα της κυβέρνησης για την Παιδεία, εκθειάζοντας την ανάγκη της διά βίου εκπαίδευσης που θα ενσωματωθεί σ' αυτή την εκπαιδευτική βαθμίδα. Σύμφωνα με τον υπουργό, στόχος είναι η δημιουργία ενός «ευέλικτου και αποτελεσματικού σχήματος στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση».

Σ' αυτό το πλαίσιο ανακοίνωσε την ένταξη των ΤΕΙ στην ανώτατη (μη πανεπιστημιακή) εκπαίδευση, μέσα από μια διαδικασία προσαρμογής των ιδρυμάτων ώστε να ανταποκρίνονται στα γενικά κριτήρια της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Σχετικά με το συνταγματικό κόλλημα που προκύπτει από τον τεχνολογικό - επαγγελματικό χαρακτήρα των ΤΕΙ, ο υπουργός αρκέστηκε να πει ότι υπάρχει τρόπος να ξεπεραστεί.

Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στο κυβερνητικό πρόγραμμα για την ευρωπαϊκή οδηγία 89/48 που ενσωματώθηκε στο εσωτερικό δίκαιο και παρουσιάζεται σαν μοχλός για την «αναβάθμιση» των ΤΕΙ, στην ουσία όμως οδηγεί στην υποβάθμιση των ΤΕΙ και των ΑΕΙ σε επίπεδο ΙΕΚ. Μάλιστα, σε σχετική ερώτηση που του έγινε για τα ΙΕΚ που συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια κι οι απόφοιτοί τους με βάση την οδηγία λαμβάνουν ισότιμο πτυχίο, ο υπουργός εξέφρασε απλώς τη διαφωνία του, χωρίς να μπορεί να εξηγήσει πώς θα ξεπεραστεί αυτό το πρόβλημα.

Την κατάργηση του αποτυχημένου και αντισυνταγματικού θεσμού των Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής (ΠΣΕ), που θα ολοκληρώσουν τον κύκλο τους με τους νέους που φοιτούν ήδη σε αυτά, ανακοίνωσε επίσης, χτες, ο υπουργός. Ομως αντί για τα ΠΣΕ, θα λειτουργήσει το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και θα δημιουργηθούν Ινστιτούτα Διά Βίου Εκπαίδευσης στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ με τη σύμφωνη γνώμη τους για ανθρώπους άνω των 25 ετών. Τα Ινστιτούτα αυτά θα περιλαμβάνουν διάφορα προγράμματα μικρής και μεγάλης διάρκειας και δεν καθορίστηκε τι είδους πτυχίο θα παρέχουν. Το σίγουρο είναι, όπως φαίνεται, ότι συνεχίζεται ο κατακερματισμός κι η πολυδιάσπαση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, που οδηγείται στο να παρέχει φτηνή κατάρτιση αντί ολοκληρωμένης επιστημονικής γνώσης.

Ταυτόχρονα, ανέφερε ότι προωθείται προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά και την έρευνα, ενώ θα προωθηθεί και η οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των πανεπιστημίων, ρυθμίσεις που ανοίγουν διάπλατα την πόρτα των πανεπιστημίων στους ιδιώτες.

Διοικητική πυραμίδα και αξιολόγηση

Για την υλοποίηση αυτών των κυβερνητικών αποφάσεων προβλέπεται η θεσμοθέτηση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, καθώς και Περιφερειακά καθοδηγητικά συμβούλια εκπαίδευσης, συνδεδεμένα με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, που θα έχουν την ευθύνη της εφαρμογής της εκπαιδευτικής πολιτικής στην περιφέρεια.

Με αυτή τη διοικητική συγκρότηση και τις ήδη θεσμοθετημένες θέσεις σε επίπεδο νομού, αναφέρεται ότι θα προχωρήσει και η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και του εκπαιδευτικού έργου. Μάλιστα, αναφέρθηκε ότι η αξιολόγηση θα εκτείνεται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και ιδιαίτερα στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ