Τρίτη 27 Μάρτη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΜΟΥΣΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Τεράστια τα προβλήματα

Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή

Στα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μουσικά σχολεία, στο πλαίσιο της γενικότερης αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, αναφέρεται Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή για την υπουργό Παιδείας οι βουλευτές του ΚΚΕ Αντώνης Σκυλλάκος, Λιάνα Κανέλλη, Βέρα Νικολαΐδου, Γιώργος Χουρμουζιάδης και Παναγιώτης Κοσιώνης.

Το πλήρες κείμενο της Ερώτησης έχει ως εξής:

«Η εκπαιδευτική πολιτική της σημερινής κυβέρνησης, αλλά και των προηγούμενων του ΠΑΣΟΚ χαρακτηρίζεται από τη βαθιά υποτίμηση τόσο της αισθητικής αγωγής στο σχολείο, όσο και της καλλιτεχνικής παιδείας, που αντί να είναι δημόσια και δωρεάν για όλους τους νέους, απευθύνεται μόνο σε εκείνους που μπορούν να ακριβοπληρώσουν το ιδιωτικό παραεκπαιδευτικό κύκλωμα (ωδεία, σχολές χορού, ιδιαίτερα μαθήματα κλπ.) ή στα λίγα παιδιά που φοιτούν στα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Σχολεία.

Ουσιαστική λύση στο πρόβλημα θα μπορούσε να δοθεί με α) τη δημιουργία ενιαίου δωδεκάχρονου βασικού σχολείου που να ενσωματώνει στο πρόγραμμά του την αισθητική αγωγή σαν αναπόσπαστο στοιχείο της γενικής παιδείας και β) την παράλληλη ίδρυση κρατικών κέντρων καλλιτεχνικής αγωγής σε επίπεδο δήμου, τα οποία θα παρέχουν δημόσια και δωρεάν καλλιτεχνική παιδεία στο λαό, αλλά και στους μαθητές με την καθοδήγηση του σχολείου και ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους.

Η σημερινή πολιτική έχει οδηγήσει σε τρομακτικά αδιέξοδα τη δημόσια μουσική παιδεία και ειδικά τα Μουσικά Σχολεία, που ούτε μουσική αγωγή, ούτε γενική εκπαίδευση κατορθώνουν τελικά να παρέχουν, αφού η πολιτεία αδιαφορεί για την εξασφάλιση ακόμη και αυτών των στοιχειωδών προϋποθέσεων για τη λειτουργία τους. Σαν αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης γονείς και μαθητές αντιμετωπίζουν πολλαπλάσια προβλήματα από εκείνα των κοινών σχολείων, καθώς μαζί με τα βάρη των φροντιστηρίων γενικών μαθημάτων σηκώνουν και αυτά των ιδιωτικών ωδείων. Αλλωστε, η φοίτηση σε ωδείο είναι πλέον υποχρεωτική, αφού δεν υπάρχει καμία μέριμνα της πολιτείας για τις μουσικές σπουδές των μαθητών του Δημοτικού, παρότι οι σπουδές αυτές επιβάλλεται να ξεκινούν νωρίς, από την παιδική ηλικία. Πιο συγκεκριμένα:

  • Τα Μουσικά Σχολεία αντιμετωπίζουν κάθε χρόνο τεράστιο πρόβλημα ελλείψεων σε καθηγητές μουσικής και γενικής παιδείας, με συνέπεια την απώλεια πολλών ωρών μαθημάτων και την εξώθηση των μαθητών στα φροντιστήρια και στα ωδεία, όπως για παράδειγμα στο Μουσικό Σχολείο Ιλίου, όπου μέχρι τέλος Γενάρη έχουν χαθεί 920 διδακτικές ώρες στα μαθήματα γενικής παιδείας και 6.300 ώρες στα ατομικά μουσικά μαθήματα. Το πρόβλημα γίνεται οξύτερο από την ανυπαρξία μόνιμων οργανικών θέσεων και την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών με ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς, με αποτέλεσμα να μην αναπτύσσεται η αναγκαία παιδαγωγική σχέση με τους μαθητές, ενώ ειδικά στα μουσικά όργανα επέρχεται πλήρης σύγχυση από την εναλλαγή μεθόδων και τεχνικών εκμάθησης, οι οποίες - όπως είναι γνωστό - διαφέρουν από εκπαιδευτικό σε εκπαιδευτικό.
  • Η επιζήμια για όλους τους μαθητές κατάτμηση του σχολείου σε επικαθήμενες βαθμίδες (Δημοτικό - Γυμνάσιο - Λύκειο) έχει ακόμη σοβαρότερες επιπτώσεις στα Μουσικά Σχολεία, καθώς ο διαχωρισμός τους σε Γυμνάσιο - Λύκειο, εκτός από το να εμποδίζει την κατανομή της ύλης των γενικών μαθημάτων σε ενιαίο εξαετή κύκλο και τη διαμόρφωση κοινού ωρολογίου προγράμματος, διαρρηγνύει κάθε συνέχεια της μουσικής εκπαίδευσης στα ατομικά μαθήματα μουσικών οργάνων επιβάλλοντας αλλαγή καθηγητή στη μέση των εξάχρονων σπουδών. Επιπλέον, για μια σειρά μουσικά όργανα δεν έχει συνταχθεί αναλυτικό πρόγραμμα, με αποτέλεσμα ο κάθε εκπαιδευτικός να πράττει κατά το δοκούν.
  • Οι ήδη επιβαρυμένοι από το κόστος των φροντιστηρίων γονείς υποχρεώνονται να αγοράζουν τα μουσικά όργανα των παιδιών τους, καθώς η κυβερνητική εξαγγελία για διάθεση 9 εκατ. ευρώ με σκοπό τη δωρεάν παροχή μουσικών οργάνων δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί.
  • Τα περισσότερα Μουσικά Σχολεία στεγάζονται σε ακατάλληλα και ανεπαρκή κτίρια, με πρόχειρες αίθουσες διδασκαλίας οργάνων, χωρίς αίθουσα εκδηλώσεων και βιβλιοθήκη και χωρίς αίθουσα εστιατορίου, παρότι τα παιδιά παραμένουν στο σχολείο μέχρι το απόγευμα. Στα παραπάνω θα πρέπει να προσθέσουμε την ανυπαρξία του απαραίτητου για την εύρυθμη λειτουργία βοηθητικού προσωπικού (γραμματέα, επιστάτη, φύλακα), καθώς και συντηρητή οργάνων.
  • Το αποκορύφωμα της απαξίωσης των Μουσικών Σχολείων σε όφελος της ιδιωτικής πρωτοβουλίας είναι ότι οι απόφοιτοί τους δεν αποκτούν κανέναν τίτλο ή πιστοποίηση για τις μουσικές σπουδές που πραγματοποίησαν σε αυτά, παρά το γεγονός ότι η πιστοποίηση αυτή προβλέπεται σε σχετικό νόμο, που συνειδητά παραμένει ανενεργός. Ως εκ τούτων

ΕΡΩΤΑΤΑΙ η Υπουργός:

1. Αν η κυβέρνηση προτίθεται να πάρει ουσιαστικά μέτρα α) για την αναβάθμιση της αισθητικής αγωγής στο πλαίσιο ενός ενιαίου δωδεκάχρονου σχολείου γενικής παιδείας και β) για την εξασφάλιση δημόσιας και δωρεάν καλλιτεχνικής παιδείας για όλους τους νέους από την παιδική ηλικία με την ίδρυση κρατικών κέντρων καλλιτεχνικής αγωγής;

2. Αν θα επιλύσει τα προβλήματα των Μουσικών Σχολείων με την εξασφάλιση των αναγκαίων υποδομών και την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών τους με μόνιμο εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, αν θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ώστε να μη διακόπτεται η αναγκαία συνέχεια των μουσικών σπουδών, αν θα προχωρήσει στη σύνταξη αναλυτικών προγραμμάτων για την υπάρχουσα στα Μουσικά Γυμνάσια και Λύκεια διδασκαλία όλων των μουσικών οργάνων, αν θα ενεργοποιήσει τη νομοθετική ρύθμιση για την πιστοποίηση των μουσικών σπουδών στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, εξασφαλίζοντας παράλληλα τη δωρεάν εξασφάλιση όλης της αναγκαίας υποδομής (οργάνων, βιβλίων κλπ.) για την απρόσκοπτη ολοκλήρωση των μουσικών σπουδών από όλους τους μαθητές».

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
«Τα μαθήματα Τέχνης στα σχολεία χτίζουν δημιουργικούς ανθρώπους»(28/6/2016)
Στους δρόμους στις 30 Γενάρη(23/1/2013)
Μουσική διαμαρτυρία στο κέντρο της Αθήνας(3/10/2012)
Τα απαξιώνουν για να τα ιδιωτικοποιήσουν(29/9/2012)
Λιγότερα τμήματα από το Σεπτέμβρη(6/7/2011)
Πανελλαδική διαμαρτυρία σήμερα(5/5/2011)

Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org