Τρίτη 27 Φλεβάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ
Η εργασία των ανηλίκων και τα ευρωπαϊκά προγράμματα

«Οι μαθητές της Στ' τάξης του 64ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος SOCRATES/COMENIUS αναζήτησαν στοιχεία για τους ανήλικους εργαζόμενους στην Ελλάδα. Στο διπλανό πίνακα περιλαμβάνονται τα στοιχεία που συγκέντρωσαν (...)» (Μαθηματικά Στ' Δημοτικού, κεφάλαιο 1 «φυσικοί αριθμοί», σελίδα 9).

Η εργασία των ανηλίκων είναι παράνομη. Χρειάζεται να υπογραμμιστεί με έμφαση, γιατί στο βιβλίο των Μαθηματικών της Στ' Δημοτικού, όταν ζητείται από τους μαθητές να κάνουν υπολογισμούς για τους ανήλικους εργαζόμενους, πουθενά δεν αναφέρεται ότι αυτό είναι παράνομο ή αντίθετο με τα θεμελιώδη δικαιώματα του παιδιού. Και μένει ίσως σαν δεδομένο και αυτονόητο στα μυαλά των παιδιών ότι υπάρχει νόμιμη παιδική εργασία.

Από τις πρώτες σελίδες του βιβλίου των Μαθηματικών, στις οποίες περιέχεται η παραπάνω άσκηση, γίνεται φανερό ότι οι ασκήσεις των μαθηματικών ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα και προχωρούν πέρα από το να καλλιεργήσουν μαθηματική σκέψη. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα δίνεται στους μαθητές πίνακας με στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας με τους ανήλικους εργαζόμενους (10-18 ετών) ανά τομέα απασχόλησης στην Ελλάδα. Και ενώ θεωρείται «περιττή» η αναφορά στην απαγόρευση της παιδικής εργασίας, θεωρήθηκε σκόπιμο να γίνει αναφορά στα ευρωπαϊκά προγράμματα SOCRATES/COMENIUS, χωρίς αυτό να προσθέτει κάτι ιδιαίτερο στην άσκηση, προκαλώντας όμως το ενδιαφέρον των μαθητών γι' αυτά. Πρόκειται για την τάση που παρατηρείται σε όλο το φάσμα των νέων βιβλίων να αξιοποιείται κάθε ευκαιρία για προπαγάνδιση και εξιδανίκευση της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Αποτελεί χαρακτηριστικό των νέων βιβλίων Μαθηματικών η αξιοποίηση της εκφώνησης των ασκήσεων στους ιδεολογικούς στόχους των νέων βιβλίων και αναλυτικών προγραμμάτων, ενώ πληθωρισμός παρατηρείται σε ασκήσεις που έχουν να κάνουν με το χρήμα, πλαισιωμένες από φωτογραφίες των χαρτονομισμάτων και κερμάτων του ευρώ. Τελικά, όπως παρατηρούν εκπαιδευτικοί, μένει πίσω η καλλιέργεια μαθηματικής σκέψης, ενώ προκειμένου τα παραδείγματα των βιβλίων να είναι «διαθεματικά» - να συνδέονται δηλαδή και με άλλα γνωστικά αντικείμενα (γλώσσα, ιστορία κλπ) - οι εκφωνήσεις των ασκήσεων παίρνουν μεγάλη έκταση και οι σελίδες των βιβλίων γεμίζουν τελικά με κείμενα άσχετα, σε βάρος της ανάλυσης, της μεθοδολογίας, της εξάσκησης με πολλά παραδείγματα και ασκήσεις.


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org