Παρασκευή 23 Φλεβάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ερωτήματα & Απαντήσεις

Πώς συμβάλλει η Ευέλικτη Ζώνη στη διαφοροποίηση και την κατηγοριοποίηση των σχολείων;

Η Ευέλικτη Ζώνη περιλαμβάνει μια σειρά από δραστηριότητες, εκτός αναλυτικού προγράμματος (εκτός, δηλαδή, του προγράμματος που εφαρμόζουν όλα τα σχολεία). Μέσα από ένα κεντρικά καθορισμένο θεματολόγιο προγραμμάτων δραστηριοτήτων κάθε τάξη επιλέγει ποια απ' αυτά θα εφαρμόσει. Μ' αυτόν τον τρόπο, ένα κομμάτι του προγράμματος είναι κοινό για όλα τα σχολεία, ένα άλλο όμως είναι σαφώς διαφοροποιημένο. Σήμερα οι δραστηριότητες της Ευέλικτης Ζώνης εφαρμόζονται στο δημοτικό και καταλαμβάνουν το 20% του προγράμματος.

Κριτήριο για την επιλογή των μαθημάτων της Ευέλικτης Ζώνης είναι τα «ενδιαφέροντα των μαθητών» και οι «δυνατότητες» των μαθητών κάθε τάξης. Βέβαια, τα «ενδιαφέροντα» και οι «δυνατότητες» σε μεγάλο βαθμό επηρεάζονται και από το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει ένα παιδί. Είναι φανερό ότι ένας μαθητής που ζει σε ένα πιο ευνοημένο μορφωτικά και οικονομικά περιβάλλον έχει μεγαλύτερες φιλοδοξίες και δυνατότητες να αναπτύξει τα μορφωτικά του ενδιαφέροντα. Ετσι, μπορεί σε κάποια σχολεία οι μαθητές στην Ευέλικτη Ζώνη να εμβαθύνουν σε όσα διδάσκονται στο κοινό πρόγραμμα, για παράδειγμα στα Μαθηματικά, και σε άλλα σχολεία να περιορίζονται στο κοινό πρόγραμμα και να διδάσκονται στην Ευέλικτη Ζώνη «οδική συμπεριφορά».

Οι δραστηριότητες της Ευέλικτης Ζώνης συχνά συνδέονται με θέματα τοπικά. Δηλαδή, αντί για αρχιτεκτονική της αρχαίας Ελλάδας μπορεί σε κάποια σχολεία να διδάσκονται τοπική αρχιτεκτονική. Ανάλογα με τις «ανάγκες» και τις ιδιαιτερότητες της «τοπικής κοινωνίας» (άλλες ανάγκες για τα σχολεία των βόρειων προαστίων, άλλες των δυτικών, άλλες ανάγκες για τα σχολεία της πόλης και άλλες της επαρχίας) προσαρμόζονται και οι δραστηριότητες. Προχωράει, δηλαδή, το αποκεντρωμένο σχολείο, που προτείνει και το ΠΑΣΟΚ, της κατηγοριοποίησης και της διαφοροποίησης.

Επιπλέον, είναι διακηρυγμένος ο στόχος - όπως φαίνεται και από το πόρισμα του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση - να διευρυνθεί η Ευέλικτη Ζώνη και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και μάλιστα να καταλαμβάνει το 1/3 του συνολικού προγράμματος, περιορίζοντας δηλαδή το κοινό για όλα τα σχολεία πρόγραμμα. Ετσι ξεκινάει η κατηγοριοποίηση των σχολείων, απαραίτητη για να ξεκαθαριστεί από πολύ μικρές ηλικίες ποιων οι γόνοι θα πάρουν περισσότερα εφόδια και ποιοι είναι εκείνοι που στο τέλος δε θα μαθαίνουν ούτε τα «βασικά».

Για την Ευέλικτη Ζώνη δεν προβλέπεται κρατική χρηματοδότηση. Γι' αυτό, κατά κανόνα, οι δραστηριότητές της επιχορηγούνται από προγράμματα της ΕΕ και από διάφορες επιχειρήσεις. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που εταιρείες οδοντόκρεμας στήνουν ολόκληρα προγράμματα για τη «στοματική υγιεινή», γαλακτοκομικές εταιρείες στήνουν προγράμματα για τη διατροφή κ.ο.κ. Ετσι, οι επιχειρήσεις αλωνίζουν μέσα στα σχολεία, έχοντας το δρόμο ανοιχτό για να παίξουν το ρόλο του άμεσου διαφημιστή όχι μόνο των προϊόντων και του «κοινωνικού έργου» τους, αλλά και όλου του συστήματος εκμετάλλευσης και των κάλπικων αξιών του (επιχειρηματικότητα, ανταγωνιστικότητα, ατομική συνυπευθυνότητα, ευρωπαϊκή ιδέα, κλπ.).

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Κατάρτιση σε φανταχτερό περιτύλιγμα(2006-03-05 00:00:00.0)
Απορρίπτουμε την «Ευέλικτη Ζώνη»(2005-11-16 00:00:00.0)
Τι είναι η «επιχειρηματικότητα»(2005-09-28 00:00:00.0)
«Ευέλικτη Ζώνη» για ευέλικτη ζωή(2005-09-18 00:00:00.0)
Η «Ευέλικτη Ζώνη»(2005-05-15 00:00:00.0)
Μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής(2004-12-07 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ