Τρίτη 13 Φλεβάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΑΙΔΕΙΑ
Πάλη και στο επίπεδο της κοινωνικής συνείδησης

Στην πλούσια και ζωντανή συζήτηση που ακολούθησε, σκέψεις, απόψεις και εμπειρία κατέθεσε πλήθος σπουδαστών και εκπαιδευτικών. Αναδείχτηκε η ταξική φύση της εκπαίδευσης, τα οικονομικά βάρη που επωμίζεται η λαϊκή οικογένεια για να σπουδάσει τα παιδιά της, το δίλημμα που αντιμετωπίζουν οι σπουδαστές, η εκμετάλλευση που υφίστανται στην πρακτική άσκηση και στην εργασία.

Στη συζήτηση το λόγο πήραν πολλοί εκπαιδευτικοί, που ανέδειξαν ότι η τεχνική - επαγγελματική εκπαίδευση απευθύνεται στα παιδιά της εργατικής τάξης, ότι η ταξική επιλογή γίνεται όλο και πιο πρόωρα στο σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα. Ακόμα, σχολιάστηκαν τα νέα αντιδραστικά βιβλία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, η έλλειψη καλλιτεχνικής και μουσικής παιδείας καθώς και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί στην εργασία.

«Η ποιότητα των σπουδών είναι ταυτόσημη της τσέπης των γονιών», τόνισε ο Νίκος Λάππας, πρόεδρος του Συλλόγου Σπουδαστών Δημοσίων ΙΕΚ. Και πρόσθεσε: «Απέναντι σε όλο αυτό το αντιδραστικό σκηνικό βρίσκεται ο σύλλογος, που διεκδικεί δημόσιες και δωρεάν επαγγελματικές σχολές. Που απαιτεί να μην πληρώνουν διπλάσια χρήματα οι μετανάστες. Που απαιτεί τη χορήγηση του πάσου. Που εναντιώνεται στην απαγόρευση της συνδικαλιστικής δράσης μέσα στα ΙΕΚ. Που ζητάει δουλιά με δικαιώματα ενάντια στο δουλεμπόριο των εργαζομένων που γίνεται μέσα από την πρακτική και τα γραφεία διασύνδεσης. Είμαστε νέοι. Θέλουμε να μάθουμε, θέλουμε και να ζήσουμε».

Την εμπειρία των μαθητών που επιλέγουν τελικά τα ΤΕΕ μετέφερε ο Βασίλης Καλαμαράς, μαθητής σε ΤΕΕ. Τόνισε ότι «η ελευθερία επιλογής που μας λένε αρχίζει και τελειώνει στο πόσο γεμάτη είναι η τσέπη του καθενός». Εξήγησε ότι η πλειοψηφία των μαθητών που πηγαίνει στα ΤΕΕ βρίσκεται μπροστά στο εξής δίλημμα: «`Η να κόψει το σχολείο μετά το Γυμνάσιο γιατί πρέπει να δουλέψει ή να δουλέψει και να πηγαίνει στα απογευματινά και νυχτερινά, όπου η κατάσταση είναι άθλια ή στα πρωινά ΤΕΕ για να μάθει μια υποτιθέμενη τέχνη».

Ο Σωτήρης Δημητροκάλης, εκπαιδευτικός στην ΤΕΕ, σημείωσε: «Η λογική και η φιλοσοφία και της νέας αλλαγής, με την ίδρυση των ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ, είναι ίδια με τις προηγούμενες. Πρόκειται για προσπάθεια προσαρμογής στις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις της ΕΕ, ώστε να αυξηθεί στην Ελλάδα ο αριθμός των μαθητών που στρέφονται στην κατάρτιση και να προσεγγίσει το μέσο όρο της ΕΕ, υπερβαίνοντας το 50%, ενώ σήμερα είναι μόνο 35% με τάση μείωσης τα τελευταία χρόνια».

Την εμπειρία από τις συνθήκες που βιώνουν οι εργαζόμενοι και οι σπουδαστές στον τομέα του επισιτισμού και του τουρισμού μετέφερε στην εκδήλωση η Γεωργία Φλούδα, πρόεδρος του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων. Σημείωσε ότι μεγάλο μέρος των νέων αναζητά εργασία στο συγκεκριμένο κλάδο και τόνισε ότι πολλά παιδιά στρέφονται στα ΙΕΚ ενώ λίγα καταφέρνουν να μπουν στις 8 δημόσιες σχολές τουριστικών επαγγελμάτων, όπου μπορεί να μην πληρώνουν δίδακτρα, «αντιμετωπίζουν όμως πολλά προβλήματα, στέγαση, μεταφορά, κλίμα τρομοκρατίας, εκπαιδευτικά προβλήματα».

Μιλώντας στην εκδήλωση η Μ. Ζευγώλη, εκ μέρους της Κομμουνιστικής Ανανέωσης, σημείωσε ότι όσα μέτρα παίρνονται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης είναι στην κατεύθυνση «η εκπαίδευση να υπηρετεί ακριβώς τη διαιώνιση των τάξεων κατ' αρμοδιότητα», δηλαδή το παιδί του γιατρού να γίνεται γιατρός, του μηχανικού μηχανικός κ.ο.κ.

Η Ε. Μηλιαρονικολάκη, επικεφαλής του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, τόνισε ότι μέσα από τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις οδηγούν την εκπαίδευση σε κάτι χειρότερο από τα ΙΕΚ και επισήμανε: «Μέσα στην επαγγελματική κατάρτιση βάζουν και τις γνώσεις που μπορεί να αποκτήσει κανείς παρεμπιπτόντως, τυχαία και άθελά του μέσα από την καθημερινή του ζωή». Εξήγησε ότι «εμείς δεν είμαστε κατά μονάχα των ΤΕΕ, των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ. Είμαστε κατά και του σημερινού λυκείου, του σημερινού διπλού δικτύου, είμαστε κατά και των δυο μορφών που έχει σήμερα το σχολείο. Γιατί και οι δυο αυτές μορφές δεν είναι γενική παιδεία. Το ένα είναι προθάλαμος για τα πανεπιστήμια και κάνει τη διαλογή, και το άλλο είναι για τα παιδιά που δεν μπορούν να πάνε στο πανεπιστήμιο. Εμείς μιλάμε για κατάργηση και των δυο αυτών τύπων σχολείου και θέλουμε ένα ενιαίο σχολείο».

Κλείνοντας τη συζήτηση, η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλ. Παπαρήγα, υπογράμμισε: «Οι επαγγελματικές διεκδικήσεις των εκπαιδευτικών δεν μπορούν να διαχωριστούν από την κατάσταση στην Παιδεία και από τις συνθήκες κάτω από τις οποίες ασκούν το επάγγελμα». Και τόνισε ότι η Παιδεία την οποία διεκδικεί το ΚΚΕ είναι με βάση τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες, υπογραμμίζοντας: «Οι διεκδικήσεις μας είναι τέτοιες που βοηθάν το σήμερα και ανοίγουν το δρόμο για το αύριο. Αλλωστε, ο αντίπαλος φέρνει αλλαγές στην Παιδεία που θα γίνουν προπομπός για γενικότερες αλλαγές στο σύνολο της οικονομίας, του πολιτικού συστήματος κλπ. Επομένως, η πάλη σήμερα για τη δωρεάν σύγχρονη λαϊκή Παιδεία είναι πάλη και στο πεδίο της κοινωνικής συνείδησης. Είναι το κίνημα εκείνο το οποίο βοηθάει και την πολιτικοποίηση».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ