Σάββατο 10 Φλεβάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Στο επίκεντρο ο σκοπός της γνώσης

Ξεκινώντας την ομιλία της, η Αλ. Παπαρήγα ξεκαθάρισε ότι «πίσω από τη συζήτηση για το άρθρο 16 υπάρχει μια συνολική στρατηγική που προωθείται και η οποία δεν περνάει μόνο μέσα από νομοσχέδια». Θύμισε ότι το ΚΚΕ από την πρώτη στιγμή είχε τονίσει πως η «αναθεώρηση του άρθρου 16, όπως και άλλων άρθρων, δε γίνεται γιατί το σημερινό θεσμικό πλαίσιο απαγορεύει τα λεγόμενα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια», αλλά γιατί «δεν έπρεπε να υπάρχει κανένα τυπικό εμπόδιο».

Γοητευτικά συνθήματα που ανοίγουν δρόμο στην κυρίαρχη πολιτική

Η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ επισήμανε ότι παρά τη σοβαρότητα και την κρισιμότητα της αναθεώρησης, η επικέντρωση σε αυτήν χρησιμοποιείται και ως «φύλλο συκής για να περάσουν και πάρα πολλά άλλα πράγματα, τα οποία φαινομενικά είναι δευτερεύοντα ή έχουν μετατραπεί σε πάρα πολύ γοητευτικά συνθήματα». «Ενα από αυτά είναι το σύνθημα της αυτοτέλειας και αυτονομίας των πανεπιστημίων ή αλλιώς - όπως λένε - η απεξάρτηση από τον κρατικό εναγκαλισμό, η αποκρατικοποίησή τους. Οπως και το σύνθημα της αποκέντρωσης του σχολείου, από τα νηπιαγωγεία - που έχει ήδη γίνει η αποκέντρωση - μέχρι το δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο - που για εμάς είναι ένα ενιαίο σχολείο και όχι τρία διαφορετικά σχολεία».

Φοιτητές, σπουδαστές, πανεπιστημιακοί, δάσκαλοι, καθηγητές, ερευνητές, αλλά και εργαζόμενοι είχαν γεμίσει ασφυκτικά την αίθουσα
Φοιτητές, σπουδαστές, πανεπιστημιακοί, δάσκαλοι, καθηγητές, ερευνητές, αλλά και εργαζόμενοι είχαν γεμίσει ασφυκτικά την αίθουσα
Τόνισε ότι «αν υπάρχει ζήτημα αυτοτέλειας σήμερα για τα πανεπιστήμια υπάρχει με όρους κινήματος. Δηλαδή, η πανεπιστημιακή κοινότητα, οι φοιτητές, το επιστημονικό δυναμικό όλων των βαθμίδων, να διεκδικήσει με όρους αντίθεσης και αυτοτέλειας από την κυρίαρχη πολιτική και από την κυρίαρχη ιδεολογία. Αν μιλήσουμε για τέτοιους όρους αυτοτέλειας την υποστηρίζουμε. Αλλά έτσι όπως μπαίνει το θέμα από την κυβέρνηση και διεκδικείται από ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ, τον όρο αυτό τον απορρίπτουμε».

Θύμισε ότι η κυβέρνηση στην αρχή του νέου νόμου ήταν διστακτική σχετικά με την αυτοτέλεια, αλλά στην πορεία ίσως η κυβέρνηση κατάλαβε ότι «θα μπορεί να δώσει πλήρη αυτοτέλεια στα πανεπιστήμια χωρίς αυτά να είναι αυτονομημένα και αυτοτελή από την κυρίαρχη πολιτική».

Εξηγώντας τη θέση του ΚΚΕ, η Αλ. Παπαρήγα υπογράμμισε ότι «η επιστήμη είναι μια μορφή κοινωνικής γνώσης και κοινωνικής συνείδησης» και πρόσθεσε ότι τα πανεπιστήμια που παράγουν το επιστημονικό δυναμικό καθώς και τη νέα γνώση δεν είναι αυτοτελή, καθώς «η συσσωρευμένη γνώση και η νέα γνώση έχουν σχέση με τις κοινωνικές ανάγκες - ανεξάρτητα από ποια ταξική σκοπιά τις βλέπει ο καθένας». «Από αυτή την άποψη - πρόσθεσε - δεν μπορεί να υπάρχει αυτοτέλεια, γιατί είναι σα να λέει κανείς ότι η γνώση παράγεται σε ένα ανεξάρτητο πεδίο. Είναι άλλο πράγμα πώς διαμορφώνεται κάθε φορά η ειδική σχέση κυβέρνησης - πανεπιστημίων. Αλλά αυτοτέλεια δεν μπορεί να υπάρξει γιατί θα αναιρούσαμε τότε και το σκοπό της γνώσης. Από τη στιγμή που η επιστήμη αποτελεί βασική παραγωγική δύναμη δεν είναι δυνατόν τα πανεπιστήμια να είναι έξω από την ίδια την κοινωνία».


Ακόμα, σημείωσε ότι «τα πανεπιστήμια είναι έτσι κι αλλιώς ενταγμένα στην κυρίαρχη στρατηγική και πολιτική» και ξεκαθάρισε: «Η θέση για αυτοτέλεια και αυτονομία των πανεπιστημίων - και μάλιστα όταν προωθείται μια συνολική στρατηγική που έχει σχέση με την ακόμα μεγαλύτερη υποταγή των πανεπιστημίων στις ανάγκες της αγοράς και με τη συγκεκριμένη έκφραση που έχει - είναι εξαιρετικά επιζήμια. Ανοίγει το δρόμο κυριολεκτικά να περάσει η κυρίαρχη πολιτική».

Πανεπιστήμιο και γνώση για ποιο σκοπό

«Τα μέτρα που προωθούνται τώρα θα δημιουργήσουν μακροχρόνιες και βαθιές συνέπειες και μάλιστα ακόμα βαθύτερες αν περάσουν χωρίς να έχει επέλθει μια συνειδητοποίηση της επικινδυνότητάς τους. Ο συσχετισμός δύναμης επιτρέπει να περάσουν αυτά τα μέτρα», σημείωσε η Αλ. Παπαρήγα και τόνισε ότι το ΚΚΕ δε σταματά στον αρνητικό συσχετισμό. Θύμισε τα «τερτίπια που είδαμε το προηγούμενο διάστημα, όπου η μεν ΝΔ επιθυμούσε να περάσει με 180 ψήφους το άρθρο 16, το ΠΑΣΟΚ της απέρριψε αυτή τη δυνατότητα και ζητάει το δικό του 180, για να περάσει το δικό του άρθρο 16. Αυτά μπορεί να εκφράζουν και μια αντανάκλαση της πίεσης του κινήματος, αλλά σε καμία περίπτωση δε δημιουργούνται ελπίδες ότι πρόκειται να ανασταλεί αυτή η διαδικασία. Πρέπει να βάλουμε στόχο να την παρεμποδίσουμε, να τη δυσκολέψουμε, να τη ματαιώσουμε».

Και σημείωσε ότι ακόμα και αν περάσουν τα προωθούμενα μέτρα «έχει πολύ μεγάλη σημασία το τίμημα να είναι η κοινωνική πολιτική συνείδηση εναντίωσης σε αυτά τα μέτρα. Και αυτό μπορεί να μη φαίνεται χειροπιαστό, αλλά έχει πάρα πολύ μεγάλη ουσία». Και πρόσθεσε ότι έχει πολύ μεγάλη αξία να ανοίξει από τους εκπαιδευτικούς, τους φοιτητές και τους εργαζόμενους που αγωνίζονται μια συζήτηση που να φέρνει στο επίκεντρο το ζήτημα: Πανεπιστήμιο και γνώση για ποιο σκοπό. «Αν μείνουμε στους όρους της αυτοτέλειας της αυτονομίας ή στο πώς πρέπει να διοικείται το πανεπιστήμιο το παιχνίδι έχει χαθεί».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ