Σάββατο 27 Γενάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ερωτήματα & Απαντήσεις

Τι σημαίνουν οι «κύκλοι» σπουδών στην ανώτατη εκπαίδευση και τι επιπτώσεις έχουν στο επίπεδο των σπουδών;

Στο πλαίσιο της διαδικασίας της Μπολόνια για τη δημιουργία του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και με πρόσχημα το να είναι τα πτυχία των διαφόρων χωρών εύκολα συγκρίσιμα μεταξύ τους, προωθήθηκε και διαρκώς ενισχύεται και στη χώρα μας η διάσπαση της ανώτατης εκπαίδευσης σε κύκλους σπουδών. Ετσι παγιώνεται ο διαχωρισμός των σπουδών σε πτυχίο - μεταπτυχιακό - διδακτορικό, κατά τα αγγλοσαξονικά πρότυπα. Μάλιστα, αυτός ο διαχωρισμός στην πλήρη εφαρμογή του συνεπάγεται και συγκεκριμένα έτη σπουδών: 3 χρόνια για το πτυχίο, 2 χρόνια ο δεύτερος κύκλος των μεταπτυχιακών και 3 χρόνια ο κύκλος του διδακτορικού. Αν και στη χώρα μας δεν έχουν προσαρμοστεί ακόμα αυτά τα έτη σπουδών σε κάθε κύκλο, η υπουργός Παιδείας είχε δηλώσει παλιότερα ότι πρέπει να ανοίξει η συζήτηση για τα τρίχρονα πτυχία.

Γιατί όμως το κεφάλαιο επιμένει στο σπάσιμο των σπουδών σε κύκλους, τι εξυπηρετεί αυτή η αλλαγή; Εχουμε εξηγήσει ότι ένας από τους κύριους στόχους του συνόλου των αναδιαρθρώσεων που προωθούνται στην εκπαίδευση, είναι η παραγωγή μισομορφωμένου, άρα και φθηνού εργατικού δυναμικού, που θα προσαρμόζεται πανεύκολα στις ευέλικτες εργασιακές σχέσεις και δε θα προβάλλει απαιτήσεις, δε θα διεκδικεί δικαιώματα. Για την παραγωγή αυτού του δυναμικού θα υπάρχει ο «πρώτος κύκλος» σπουδών, απ' όπου θα βγαίνει η μεγάλη μάζα του μισοειδικευμένου εργατικού δυναμικού. Το πτυχίο παύει να σημαίνει ότι είσαι επιστήμονας, ότι μπορείς δηλαδή, με επάρκεια να υπηρετήσεις ένα επιστημονικό αντικείμενο, να παρακολουθείς τις εξελίξεις στην επιστήμη σου κ.ο.κ. Δηλαδή, οι σπουδές υποβαθμίζονται κατάφωρα και ο κόπος που κάνουν οι μαθητές, προκειμένου να εξασφαλίσουν μια θέση στα ανώτατα ιδρύματα, καθίσταται χωρίς αντίκρισμα, ή αλλιώς «πολύ κακό για το τίποτα»!

Επειδή όμως η παραγωγή έχει ανάγκη και από επιστήμονες, κάποιοι θα συνεχίζουν στους επόμενους κύκλους, θα είναι όμως ελάχιστοι μπροστά στη μάζα των αποφοίτων του πρώτου κύκλου. Ηδη, προκειμένου να έχει κάποιος πρόσβαση στα μεταπτυχιακά, παρεμβάλλονται μια σειρά ταξικοί φραγμοί: δίδακτρα, το επιπλέον κόστος που συνεπάγονται τα παραπάνω έτη σπουδών, συστατικές επιστολές, συνέντευξη, κλειστός αριθμός θέσεων κλπ. Ετσι, με αυτά τα «φίλτρα» - που στο μέλλον θα παίζουν όλο και μεγαλύτερο ρόλο - εξασφαλίζεται όχι μόνο ο περιορισμός του αριθμού των φοιτητών στα μεταπτυχιακά, αλλά και ότι αυτοί οι φοιτητές θα επιλέγονται με ιδεολογικά κριτήρια, ώστε να θέτουν τις επιστημονικές γνώσεις που αποκτούν στην υπηρεσία του κεφαλαίου.

Αντίστοιχα είναι τα «φίλτρα» και για τα διδακτορικά, ώστε να εξασφαλίζεται ότι η παραγωγή νέας γνώσης και η αναπαραγωγή του διδακτικού κι ερευνητικού προσωπικού των πανεπιστημίων θα υπηρετούν ακριβώς τους ίδιους σκοπούς του κεφαλαίου. Ετσι, το ανώτατο επίπεδο σπουδών θα είναι προσβάσιμο μόνο για λίγους κι εκλεκτούς, με ταξικά κριτήρια.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ